dinsdag 3 maart 2015

Het raadseltje van mijn vorige bèèèè`...richtje.

In mijn vorige berichtje plaatste ik deze foto met de vraag of iemand wist wat het was.
Na een paar apen en gorilla's (dat dachten ze hier thuis 
ook al) wist Yvonne waar we mee te maken hadden:
Blogger Yvonne zei...
Leuk dat we 'mee op reis' mochten. Ik heb zitten genieten van de mooie en leuke foto's.
Leuke quilt van Jenny. Helemaal voorjaar :o). Ik zal haar methode eens gaan bekijken en wie weet...
Wat het beest betreft... ik denk ook dat het een schaap is. Een Walliser Schwarznase misschien?
Groeten,
Yvonne

Nu weet ik zelfs de naam, dank je wel Yvonne


Even uitzoomen:


In een klein weitje bij Windesheim (ten zuiden van Zwolle) kwamen we deze prachtige schapen tegen. Ik was helemaal gefacineerd door die geweldige gekrulde hoorns. Ik geloof niet dat ik ze al eens eerder zag.
Op een website over Walliser Schwarznase schapen zag ik dat er maar zo'n 300 van in Nederland zijn.


Kijk eens wat een schattige lammetjes. Daar smelt ik altijd van.



De ouders zijn behoorlijk fors, een stuk groter dan gewone schapen.


Informatie gevonden op het www

De Walliser Schwarznase (WSN) wordt voor het eerst in de vijftiende eeuw genoemd als een zwartneusschaap uit het Visperdal (in Wallis, Zwitserland). In elke dorp van het Visperdal zijn er nu WSN fokkers. Elke tweede zaterdag van maart worden in Visp de in te zetten rammen gekeurd. De ooien worden per dorp in het najaar gekeurd. Op deze wijze wordt gefokt op de meest wenselijke eigenschappen. 
De WSN is een groot, gehard en sterk schaap met sterke poten/klauwen welke zich kan handhaven in moeilijke omstandigheden.
Het karakter van de WSN is bijzonder: ze zijn rustig, nieuwsgierig, heel gemoedelijk en aanhankelijk.In ons land kun je, vanwege dit karakter, de WSN juist zien op kinder- en zorgboerderijen.
Het zijn net “teddyberen”, ook omdat ze zo aaibaar zijn. Ze zijn heel honkvast waardoor weinig afrastering nodig is.
Binnen de kudde hebben de oudere ooien de leiding; het zijn kudde dieren die meestal dicht bij elkaar blijven.
De WSN is na 8 maanden vruchtbaar en kan daarna het gehele jaar bronstig zijn. De draagtijd is ca. 147 dagen.
Zowel de rammen als de ooien hebben gedraaide hoorns. De horens van de rammen zijn forser.


De hoorns van zowel het mannetje als vrouwtje zijn indrukwekkend.






Deze schapen hebben een mooi gekrulde vacht en leveren wel tot 4 kg wol per volwassen schaap.
Wat jammer dat ik mijn spinnewiel niet meer heb....ik zou zin krijgen wol van dit prachtbeest te spinnen.



Maar waarom deze uk nou die latjes om zijn koppie heeft????



 Onze vakantie is weer voorbij en de rest van de week ben ik weer voor de klas te vinden. Fijne week gewenst.
groetjes, Conny











9 opmerkingen:

Truus zei

Prachtige schapen zijn dit.
Er zijn ook schapen die zulke gedraaide hoorns hebben met daarnaast ook rechte hoorns-4stuks in totaal.Weet niet meer of ze nu in Ierland,Isle of Man of Engeland voorkomen.
gezellige werkweek
groetjes,Truus uit Drenthe

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Heel erg leuk, we zijn weer een stukje wijzer geworden.
Sterkte maar weer met de kinders, ook leuk!!!
groetjes
Wietske

Yvonne zei

Leuk hoor! Al vind ik die lammetjes een stuk schattiger dan die volwassen exemplaren!

quilting Jeannet zei

Ohhhhh, wat zijn die ongelofelijk leuk zeg! boffen om die tegen te komen.

Floor zei

Dat zou ik nou nooit hebben geraden, dacht echt een aap.
Mooie hoorns, maar ik vind die tanden er een beetje eng uitzien.
Die lammetjes zijn beeldig.
Dat houtwerk om het nekje.... misschien weer een prijsvraag? :-)
Denk dat hij zo niet zo goed gras kan eten, misschien mag dat tijdelijk niet?
Of..... dat hij zo geen moedermelk kan drinken, omdat hij oud genoeg is om gras te eten?

Yvonne zei

Ik ben vaak op vakantie geweest in Wallis (Zwitserland) en heb de schapen daar gezien.
Voor de houten driehoek om de nek heb ik even gegoogled en er stond dat dit gedaan wordt om ervoor te zorgen dat schapen niet door de omheining breken. Door de driehoek zijn ze breder, waardoor ontsnappen moeilijker wordt.
Groeten,
Yvonne

Lida zei

Wat een leuke foto's en a;s je een maal een schaap in prikkeldraad verwikkeld hebt gezien snap je dat lammetjes op deze manier beschermd worden! Groetjes
Lida

baukje zei

Prachtige foto's. Ik heb nog nooit zo'n mooi schaap gezien. Sowieso vind ik schapen mooie dieren en die wol ....tja toch maar weer een spinnenwiel kopen? Die van mij is ooit naar de kringloopwinkel gegaan.......

qm zei

wat een prachtige schapen...en dat lammetje...super leuk...