zondag 2 augustus 2015

Vlooienmarkt in Bakkeveen

Op zaterdag 1 augustus bezocht ik de grote maandelijkse vlooienmarkt in Bakkeveen.


Eerst een impressie van een "klein" deel van het marktterrein.


Je kunt dit wel "mijn kringloop week" noemen....hihi
Als de kat van huis is danst moeders op de rommelmarkt....

Bij Bakkeveen kom ik vanuit mijn dorpje altijd van de goede kant aanrijden, namelijke vanaf de Groningse kant (via Allardsoog).
Auto's die via het Friese dorp Bakkeveen komen staan altijd in file om het parkeerterrein op te draaien, en ik rijd via een heel stille, prachtige route langs bos en hei en kan zo het terrein oprijden.
Bakkeveen ligt erg mooi, omringd door prachtige natuur. Wie zei er dat Friesland saai is?


Het terrein van de rommelmarkt ligt op een paar aangesloten weilanden, omzoomd door bos. Ook aan de overkant van de weg nabij voetbalveld en Doolhofpark staan er kramen.


Het was duidelijk dat deze zaterdag een echt levendige marktdag zou worden. Prima weer: zon en niet te warm.
Vandaag  las ik op de markt- site (klik) dat er het record aantal van 747 !!!! standhouders was geweest.
Dat is echt heel erg veel.
Ook kwamen er erg veel mensen op af, kopers en kijkers.


Ik hoorde aan de verschillende accenten dat er veel vakantiegangers bij waren.
Tussen het Fries en Gronings klonk een Zuidelijke en Westelijke tongval door.
Prachtig zijn alle gesprekjes die je hebt met kraamhouders of die je hoort.
Mensen willen afdingen, soms lukt dat, soms niet.
"Nee ik wil er 2 euro voor hebben!"
Dan is er ook dat kind dat en public stevig tot de orde wordt geroepen door moeder, "Alleen met je ogen kijken", een ander kind dat wat bedremmeld vraagt hoeveel dat kasteel kost....En een man die ook de aanhangwagen verkoopt waarmee hij is gekomen.
Alles moet weg!
Dit soort observaties horen, naast het vinden van leuke dingen, voor mij wel bij de sjeu van zo'n markt.


Mooi ook vond ik dit dat ik opving (Amsterdams accent?) van een stel van een jaar of 30: 
"Dit is kicken zeg, wat hebben ze hier mooie rommel!"


Zelf begin ik altijd aan de kant van de geparkeerde auto's waar de particuliere mensen hun waar aanbieden. Aan de overkant van de weg staan meer de handelaren (met bijbehorende prijzen)
En eerlijk gezegd, na een paar honderd kramen zie je het niet meer hoor.


Door ervaring wijzer geworden had ik mijn krikkemikkige-oude-ooit-op-zolder-verzeild-geraakte-boodschappentas-op-wielen mee.
Ik was niet de enige.
En het moet gezegd: ondanks het oubollige uiterlijk struint het veel fijner zo langs de vele kramen.
Maar de volgende keer moet ik eerst de wielen maar eens smeren....


Mijn voornemen was om niet meer dan een euro per item uit te geven.
Met een maximaal budget van een tientje.
Dat is gelukt. 
Een paar boeken kocht ik (zelfs twee voor 1 euro) en  heel mooie rode Lobelia's voor in de tuin.


En weer slaagde ik er in om bijzondere stoffen op de kop te tikken.


Bij twee verschillende kramen werden stofferingsstoffen aangeboden.
Bij beiden betaalde ik slechts 1 euro, ik hoefde niet eens af te dingen.

Lijkt het je leuk om deze markt te bezoeken klik dan op de link hierboven. Op de volgende zaterdagen is er weer markt: 15/8, 5/9, 3/10 en 7/11


Thuis heb ik de stoffen even uitgespoeld in een lekker sopje en begon vast plannen maken wat ik er mee kon gaan doen.
Ideale stoffen om iets van een tas van te maken.




Of nog weer zo'n buideltje....?


Volgende week huur ik een kast in een bijzondere winkel.
"Jouw snuffelkast" heet het. Je huurt er een kast en verkoopt er wat je wilt. 
Ik ga allerlei zelfgemaakte dingen aanbieden en maak ook wat ruimte voor mijn recente aankopen door weer wat ander spul de deur uit te doen.
Nu duimen dat het wat verkopen wil.

Dit kringloop avontuur wordt vervolgd.
Geniet van de zon.



Nagekomen bericht van man en zwager. 
Ze zijn nu vlakbij Florence. Het fietsen in de Apennijnen is pittig maar de omgeving veel mooier dan de kale Po vlakte. Ze schieten geweldig goed op naar Rome! 
Ik ben supertrots op ze!


13 opmerkingen:

Unknown zei

Leuk verhaal, Conny, ik had er wel bij willen zijn om mee te rommelen.Wie weet ooit nog een keer....?

miekequilt zei

Bakkeveen staat op mijn ooit lijstje. Is dus echt de moeite waard, zie ik.

Lida zei

Heerlijk om zo lekker te kunnen snuffelen, hier slaat die markt maar niet aan en in Delft schrijven ze met een vork! Groetjes
Lida

Lida zei

Heerlijk om zo lekker te kunnen snuffelen, hier slaat die markt maar niet aan en in Delft schrijven ze met een vork! Groetjes
Lida

ivoorwit.blogspot.com zei

Wat heb je weer leuke stoffen gekocht. Dat komt wel weer goed met de creativiteit. Hoe werkt zo'n kast om te verkopen? Daar kan je toch niet steeds bij zijn?
Goed weekend, groet, Thea.

Yvonne zei

Alleen de locatie is al leuk! En weer een mooie score!

Floor zei

Ook alweer zo gezellig dat snuffelen langs de kramen.
En alles zo lekker goedkoop. Hier in Utrecht zijn de dingen in de kringloopwinkel veel duurder, maar om nou helemaal naar Friesland te gaan...
Geniet maar van je aankopen. En ook leuk dat je nu ook weer wat verkoopt, krijg je weer plek.

Unknown zei

Je bent leuk wezen vlooien!
gezellig toch.

Martine zei

Wat lijkt me dat heerlijk om daar te struinen.

Elizabeth zei

Wat een leuk blogbericht, Conny....
Ik heb lekker mee gelopen. Je vraagt je toch af waar al dat moois vandaan komt...
Dat ligt dus zomaar bij mensen thuis te wachten om er afstand van te doen!
Ik vind het heel knap dat je je zo hebt weten te beperken...

Anoniem zei

Ik heb genoten van je rondleiding en het is inderdaad een leuke formule om een stukje winkel te huren in een winkel. Ik heb het al vaker gezien. Succes met alles. groetjes Wilma

AnitaS zei

Wat een mooie aankopen heb je gedaan. Wat een grote markt.

Frea zei

Conny, wat ben je goed bezig geweest. Je hebt goed gescoord. Heerlijk dat struinen langs kraampjes op een " rommelmarkt".