woensdag 11 mei 2016

Floral beauty en Rügen (veel foto's;)

In het vorige blogje kon je al lezen wat ik mijn eerste meivakantieweek maakte.

In de tweede week waren we op vakantie op het Oostduitse eiland Rügen.
Dat is vrij dicht bij de Poolse grens.

Op vakantie neem ik altijd graag wat handwerk mee.
Ik heb een doos vol met spullen voor het met de hand maken van de "Floral Beauty" blokken.
Die doos pak je lakker makkelijk mee.
Kijk eens, ik heb er tijdens de vakantieweek vier kunnen maken!


Ik bedacht dat het wel leuk zou zijn om op een aantal blokken de naam te borduren van de plaats waar ik het blok gemaakt heb.
Dat past wel bij alle letterstofjes die ik er in ga gebruiken en het is meteen een leuke herinnering.
Zie je ook het vogeltje? Er waren er genoeg te zien op het eiland.


Nu heb ik deze blokken allemaal al gemaakt van de "Floral Beauty".


Bij het oranje-achtige punt ligt Rügen.
Dat was nog een ruime 600 km rijden vanuit ons Groningse dorp.


Hier zie je het hele eiland, het is best groot, Noord-Zuid toch zeker 60 - 70 km denk ik.
Wij logeerden in Binz, aan de oostkant, ongeveer in het midden.


Binz bleek een prachtige badplaats te zijn met geweldige, witte, villa's en een "seebrücke" oftewel een pier. (Ik vond het veel mooier dan Scheveningen.)
Die strakblauwe lucht hadden we de hele week, al was het nog wel fris.


Zo lijkt ons onderkomen (hieronder) heel wat, we hoopten natuurlijk op de hoofdprijs: de torenkamer...
Maar helaas, een vrij klein eenkamer appartement aan de achterkant. Maar wel een heerlijk terras om in de zon te zitten en op heel korte afstand van de Oostzee, de boulevard, winkels en het centrum



Uitzicht op Binz (het Kur Hotel)



 

3 km noordelijker heb je Prora. Een vakantie kolos van de nazi's. Plan was om daar 20.000!!!  mensen vakantie aan zee te laten vieren. (oef, wat massaal) Het kwam nooit af. Nu is het een monument. 
Van wat er nog wel staat worden nu o.a. hotelkamers en een hostel gemaakt.
Zie je ook die oude DDR Trabant op de voorgrond?


Natuurlijk zijn er ook leuke haventjes aan zee. We zijn er dol op die te bezoeken.


Hij ook.


Mooie laantjes.



Struinen langs zee


Deze zie ik in Nederland nu nooit, ik vind ze erg fotogeniek.
(haha, ik zal niet al mijn "Strandkorben" laten zien, dat zijn er veeeeeel)


Hieronder een oud spoorweg gebouwtje in "the middle of nowhere".
Tweedehandsboekwinkel.
De dame in de winkel sprong  letterlijk omhoog van schrik toen wij binnenstapten.
Klanten!
Die had ze niet verwacht!
;)
Bijzonder was dat ik daar, op een 20 meter afstand, een vos langs zag lopen. Op zijn gemak, met een enorme vis in zijn bek. Ik heb ademloos naar hem gekeken.
Hij liep rustig door, gunde me zelfs geen blik.


Rügen was heel erg geel.
Prachtige bloeiende koolzaadvelden overal, zoet geurend. 
Heel mooi.



Mooie verstilde plekken, hier en daar nog kinderkopjes op straat.
Prachtige oude kerkjes. 
Die bezoeken wij ook graag.


Echt waar, de berk groeit op, OP de knotwilg.
(ik kan niet eens fotoshoppen)


Nog een oud kerkje.



De pier bij avond.



Zicht op Binz.


De laatste dag bezochten we Stalsund. Dat ligt op het vaste land en vandaar rijd je over de brug Rügen op. Erg mooi oud centrum en in de haven lag deze fraaie knaap.




De Rügenbrücke


En tenslotte namen we dit souvenir nog mee naar huis.
In de wind draaien de wielen.


Wij kunnen er weer  tegen aan.
Fijne week gewenst, groetjes, Conny

13 opmerkingen:

Frea zei

Je hebt je vakantie goed besteed Conny.
Leuk dat je ons meeneemt naar het voor mij onbekende eiland.
En dan ook nog tijd voor steekjes.

Yvonne zei

Wat ziet het er daar heerlijk uit Conny! Een prettige plek om een week door te brengen lijkt me. En het ziet er zeker veel mooier uit als Scheveningen (maar dat is het al gauw hoor, dat is foeilelijk geworden de laatste decennia!)
Het ziet er daar nog authentiek uit! En jullie hadden mooi weer.
Leuke blokken heb je ook weer gemaakt, een welbestede mei-vakantie!

miekequilt zei

War een leuk idee om je blokjes te dateren. En wat een mooi eiland zeg. Jullie zullen wel genoten hebben.

Yvonne zei

Leuke blokken ben je aan het maken en een superidee om er de namen van de plaatsen waar je de blokken hebt gemaakt op te borduren. Iedere keer dat je die namen leest wordt je er weer mee (terug)genomen en de fijne herinneringen die je daaraan hebt komen weer boven.
Rügen lijkt me een fantastisch eiland. Heb er al eens een documentaire over gezien en over gelezen in het duitse blad LandLust. Fijn dat ik even mee mocht genieten van jouw fototoer :o)
Groetjes, Yvonne

Truus zei

Mooi is het daar op het eiland al lijkt het platteland wel veel op het Groningse platteland. Maar de huizen en gebouwen zijn heel verschillend.
Mooie blokken heb je gemaakt en leuk idee om de namen er op te borduren. Zo heb je gelijk nog een leuke vakantie herinnering net als dat enige fietswindmolentje.
Zonnige dagen
groetjes, Truus uit Drenthe

baukje zei

Wat een leuke fotoserie. Ik had nog nooit van het eiland gehoord. Prachtig die foto van de pier bij avond, hele bijzondere kleur. En dat fietsmolentje is het einde. Om nog elke dag van na te genieten.

My personal craft shop zei

Leuk worden de blokken van de Floral Beauty! En een fijne vakantie gehad zo te zien.
Groetjes, Tineke

Floor zei

Je moest er wel een heel eind voor rijden, maar dan kwam je ook op een prachtig plekje.
Mooie foto's, kan me voorstellen dat je er van genoten hebt.
Die berk die op de knotwilg groeit, dat is wel heel bijzonder, maar hij kan op deze manier denk ik niet echt oud worden.
Leuk dat je nu ook nog herinneringsblokken hebt aan deze leuke vakantie.
Knap trouwens dat je nog zoveel heb genaaid, meestal komt daar op vakantie niet veel van.

Gonda Westra-Steursma zei

Mooi en boeiend verhaal zo over de prachtige vrijetijdsbesteding! Leuke foto's en nu zit de eerste week er ook al weer op. Nog even te gaan naar de zomervakantie. Wellicht ontmoeten wij elkaar eens op de maandagbee. Lijkt me leuk om elkaar dan eens "live" te zien.
groeten en fijn weekend!

Elizabeth zei

Ik heb genoten van je verhaal! Wat heb je het heerlijk gehad..., en ik vind het ook altijd zo leuk om op vakantie toch met je handwerk bezig te zijn.

Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

Conny's-blog zei

Heerlijke vakantie dat zie je zo.
Mooie blokken heb je daar gemaakt.............liefs.Conny

Annemieke zei

Leuk al die vakantiefoto's, dan die berk, zo grappig! Leuk om de namen op je blokken te zetten, echt bijzonder dan.
Groetjes
Annemieke

Gingini zei

Meid, ik ben om. De volgende vakantie wil ik naar Rügen!
En ga vooral door met je bloemen. :)