maandag 9 mei 2016

Simpel, maar zo mooi!

Kaaren van "The painted quilt" plaatste een paar weken geleden deze foto op haar blog.
Ze weet niet wie het ontwerp maakte.
En ze gaf aan deze quilt te willen maken. 

Ik viel meteen voor de eenvoud van het patroon en de kleuren en dook spontaan in mijn lapjeskast. Dit was rond 21 april. 
Ik nam contact met haar op om te zeggen dat ik de foto zo leuk vond, dat ik er meteen mee aan de slag was gegaan.


Ze reageerde meteen, we bleken onafhankelijk van elkaar dezelfde werkwijze te hebben gekozen.
Als je het ook zo'n leukerd vindt, kun je bij Kaaren een PDF met haar beschrijving van de werkwijze downloaden.



Ik had nog een enorme lap gelige quiltstof (voor ooit een (afgekeurde) achterkantstof in de kast.  
De oude katoenen ecru gordijnen van tweede zoon waren genoeg voor top en achterzijde.
Met recht weer eens succesvol winkelen in eigen kast dus.


Dat is wel fijn, met de goede doelen quiltjes laatst had ik ook al flink in eigen kast huisgehouden....

Sorry voor de wat bleke foto's, ik nam ze met mijn telefoon.


Eerst heb ik  heel veel stroken gesneden en aan elkaar gezet. (let op dat je dat niet steeds in de dezelfde richting doet, dan gaat het trekken....mmmmal doende leert men weer,... ahum...)
 Daarna racen op de naaimachine.
Dat lukt me zonder spelden, die gebruik ik pas als de lange rijen van blokken aan elkaar moeten.
Als je bij het maken van de stroken de stof consequent steeds naar de gele kant vouwt dan nestelen de naden zich gemakkelijk in elkaar en heb je mooi resultaat zonder het tijdrovende spelden.


Mijn geel heeft een lief klein bloemetje.


Voor de tussenbanen waren er ninepatches nodig.



Tada, na twee dagen naaien zat de top in elkaar!
Ik maakte 16 grote blokken en de quilt is nu zo'n 2.15 x 2.15 m






Toen kon ik meteen gaan dubbelen met latten, want , wat een gelukkie, ik had ook genoeg Hobbs in huis. (helaas weer bleke foto's) 

Wil je ook eens met latten dubbelen? Ik beschrijf de werkwijze in een hoofdstukje dat je hier rechts op mijn blog ziet staan.


Gedubbeld!


Na een berg boeken doorgewerkt te hebben voor een mooi quiltontwerp kwam ik hierop.
(Nu zijn de kleuren eindelijk natuurgetrouw)
Ik heb al wat lijnen van het raster getekend en het motief in de witte randen.
Eens fijn en mooi met de hand quilten.
Het eerste motief is gequilt.


Dat duurt nog wel even.
Bovendien is het nu veel te mooi en warm buiten.
Ook waren we een weekje weg naar het Duitse Rügen
(een eiland, in het Noord Oosten, bijna bij Polen)
Heerlijk uitgerust kunnen we er weer tegen aan.

Fijne week gewenst allemaal!

13 opmerkingen:

Ineke zei

Dit is zo mooi, inderdaad, door de eenvoud is het al een geweldige top!!!
Succes met het quilten!

Elizabeth zei

Tjonge ..., wat een quilt!
Ik snap niet dat je dit zo netjes voor elkaar krijgt op de naaimachine en dan ook nog eens zonder spelden. Maar het zal de ervaring wel zijn ...
Wat een mooi quiltmotief!

Jeanneke zei

En wéér is eenvoud het kenmerk van het ware...
Wat een prachtig patroon! En wat heb jij er weer iets moois van gemaakt. Schattig motiefje op je stof. En alles ook nog eens uit eigen kast.
Als dat niet je ware is...
Groetjes,

Jeanneke.

Frea zei

Mooie eenvoudige quilt. Het quiltwerk maakt de quilt wel weer heel bijzonder.

Annie Kingma zei

Heel mooi, en zo makkelijk eigenlijk
Het quiltpatroon is prachtig, mooi gedaan
Groetnis Annie

Pauline zei

Wat een prachtige quilt! Je quiltwerk wordt erg mooi, zeker de speelsheid waar je de veren mee tekent maakt het super mooi.

Floor zei

Vind ik toch eigenlijk het mooiste... zo'n eenvoudige quilt in 2 of 3 kleuren.
Mooie stof hoor!
Nu lekker quilten, dat zal wel wat langer duren.
Vraag me af: is je lapjeskast nu inmiddels bijna leeg?

Ageeth Dorsman zei

Geweldig, wat vind ik dit een leuke quilt, en zo blijkt maar weer, dat eenvoudig vaak zo enorm mooi is. Leuk, dat je de werkwijze zo goed beschrijft. En het quilten maakt hierbij zeker de quilt; je hebt er een heel mooi motief voor uitgekozen! Veel plezier met het quilten.
Groetjes van Ageeth.

Annelein zei

Wat is je quilt mooi geworden! En wat ga je als een trein... je brengt mij wel op een idee... Hier ook maar eens kijken of ik ergens zo'n lap heb liggen. Heb er wel één in gedachten...

Josefien zei

Het is echt een schitterende quilt!

Lida zei

Van twee niet echt gewaardeerde stofjes zo iets moois maken, wat een schitterende quilt wordt het en wat een gaaf idee! Nu ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, maar wacht met quilten maar even tot het koeler is, want om nu onder een deken te liggen is al teveel! Veel plezier met je steekjes, groetjes
Lida

Yvonne zei

Ik ben dol op die eenvoudige oude quiltpatronen! Wat heb je deze weer snel gemaakt en wat wordt het mooi in al zijn eenvoud!

Annemieke zei

Mooi patroon!!! En wat een snelheid. Ik ga hem wel onthouden, leuk.
Groetjes
Annemieke