donderdag 19 januari 2017

Kleine quiltjes, vervolg

Afgelopen dagen werkte ik gestaag door aan de kleine troostdekentjes voor "Little Quilts of Love"
De restblokjes werden samengevoegd tot een vierkant en kregen een rand.
Gisteren heb ik de afwerkbiesjes aangezet met de naaimachine.


Die biesjes moeten met de hand nog worden tegen gezoomd.


Deze goede doelen "quiltjes" werk ik anders af dan dat ik dat met een normale quilt zou doen.
Ze bestaan niet uit drie maar slechts twee laagjes, dus in theorie mag ik het eigenlijk geen quilt noemen....
De achterzijde bestaat uit knuffelzachte fleece.


Aangezien ik er vragen over kreeg, over hoe ik dat nu doe met die fleece, heb ik er foto's van gemaakt. Hieronder zal ik mijn werkwijze uitleggen.
Ik koop de fleece her en der.
Zo hoeft het niet al te duur te worden. Afhankelijk van de maat van zowel de quiltjes als de fleece, gaan er 4 tot 6 quiltjes uit 1 fleece deken.


Ik speld het quilttopje op de fleece.



Dan bijsnijden.





Na het bijsnijden zet ik er meteen de afwerkbies aan.
Er is nog niets gequilt!


Ik speld niet graag en werk meestal speld-loos en voetje breed op de machine.
Het begin van de bies omvouwen zodat het straks mooi afgewerkt is.


Voetjebreed naaien.


Stop op een kwart inch voor het einde van het gedeelte dat je naait (hiervoor zitten er handige streepjes op het naaimachinevoetje) Je houdt dus een "voetjebreed" ruimte over.
Haal het werk onder de machine weg. (wel even een klein stukje terug stikken voor het afhechten)


Nu ga je de bocht om door de bies te vouwen.




Je start nu met naaien op, weer, een kwart inch vanaf de hoek, zie je de kwart inch streepjes (deukjes) op het voetje? Door het hoekje net niet vast te zetten ontstaat er genoeg ruimte om een biesje "in verstek" te vouwen.


Aan het eind kom je weer bij het omgevouwen beginpunt, je laat het laatste stukje bies even overlappen.


Dat hoef je niet dubbel te slaan (wordt te dik)


Aan de goede zijde zie je dan dit als je het omvouwt. Later zet je met een paar onzichtbare steekjes die overlapping vast.


De hoek gezien aan de achterzijde. Let op dat je dat netjes omvouwt.


Netjes "in verstek".


Zo komt de goede zijde er dan uit te zien.


Je ziet dat ik hier een enkele strook gebruik, maar met een dubbele kan het natuurlijk ook (zoals meestal gebruikelijk bij een quilt)
De stapel groeide flink.


Zo zijn er weer heel veel resten verwerkt.
Resten van mezelf, maar ook lappen die we dit voorjaar voor onze bee kregen, om goede-doelen-quiltjes te maken.



Ze liggen nu beneden, zodat ik één voor één de biesjes met de hand vast kan gaan zetten.
Eventueel kun je deze quiltjes nog, veel of weinig,  doorpitten, maar omdat ze klein zijn (iets van 40x40) hoeft dat niet per sé.


Deze laatste foto wil ik ook nog graag even delen.
Dit stond gisteren in het regio-huis-aan-huis-blad.
Er had natuurlijk ook quilten boven moeten staan!


Fijne dag gewenst, groetjes, Conny

9 opmerkingen:

FLR zei

Mooi en duidelijk uitgelegd Conny. Ik werk de droomdekens op dezelfde manier af :-)
Heb jij ook zo´n ´oog´ voor fleecedekens? Soms vind ik zomaar een hele mooie, zo leuk! Overal waar ik kom even kijken of ze fleecejes hebben!
13 steken heen en weer ribbels breien (zoals ik momenteel doe), daar wordt je héél zen van....
groet
Francisca

Yvonne zei

Wat een mooi initiatief Connie! Ze zijn allemaal zo vrolijk, leuk om te maken!

Ineke zei

Fijne uitleg Conny en heel duidelijk, altijd goed voor zo'n goed doel.

Tilly zei

Wat een productie en voor zo'n goed doel.Zien er vrolijk uit.
Ben al helemaal in de ZEN-mode met het haken, kan ik aanbevelen.

groetjes Tilly

Marja Rijnsburger zei

Wat een duidelijke uitleg.
En dat je van breien en haken zen wordt, dat wist ik al heel lang 😀.
Groetjes Marja
💟💟💟

Dientje zei

Het afwerken doe ik op dezelfde wijze. Fleece heb ik nooit mee gewerkt. Lijkt me zo gemakkelijk verschuiven. Was je de Fleece ook eerst. Soms krijg je wel eens zo'n Fleece, 1 x wassen en de helft van de oorspronkelijke deken is over.
Volgens mij is alle handwerk ZEN. Voor mij wel, haha. groet, Dientje

Floor zei

Dan wisten wij natuurlijk al jaren dat je van breien, haken en quilten ontspannen wordt.
Daarom elke dag wat steekjes doen, vooral voor het slapen gaan :-)
Best handig die kleine quiltjes met fleece achterkant.
Zo gaat het ook wat sneller. Heb dat ook wel eens gedaan met een grote wollen quilt, anders zou die te dik worden.
Groetjes,
Floor

Quilting Moesje zei

Wat een duidelijke uitleg !
Toch handig om te weten :o)
En ja van quilten word ik ook wel ... ZEN ;o)

Régine zei

Mooi initiatief de droomdekentjes en lekker zacht met een achterkant van fleece!
Je hebt het mooi uitgelegd met de foto's, handig hoor.
Ik heb net een gehaakte omslagdoek af-lekker zen😊.
Groetjes, Régine