zaterdag 9 augustus 2014

mJAMmie met Schotse roerstok.

Vannacht en vanmorgen heeft het hier in het Westerkwartier (Groningen) na lange droogte, eindelijk wat geregend. 
De tuin is er blij mee. 
Tegen de middag klaarde het weer helemaal op en besloten we lekker te gaan uitwaaien in zon en wind.
Dus Sil, die weer helemaal de oude is, aangelijnd en op stap.
Al na zo'n 200 meter zijn we buiten de bebouwde kom en kunnen daar heerlijk wandelen.
Al gauw zagen we bramen hangen.
Groot en zoet en sappig, heerlijk!
Snoepen dus.


 Maar ze zijn zo lekker, daar wil ik ook wel jam van maken.
Hoe neem je nu zo'n onverwachte sappige vondst mee naar huis?

Aha, idee (van DH). 
Tegenwoordig hebben we altijd van die plastic zakjes in een houdertje aan de hondenriem mee, om ongerechtigheden van de hond op te ruimen...
mmmm. 
Nu waren dat even heel handige zakjes voor het bramenplukken (en ze zijn schoon hoor)
Dus met z'n drieën konden we aan de slag.


Thuisgekomen even wegen, een ruime kilo was de buit.
Dus gauw geleisuiker kopen en jam maken.


Mmm dat ruikt altijd zo lekker huiselijk.


Zie je die stok?
Dat is een Schotse roerstok.
Mijn (praktische) vakantie souvenir.


Bij mijn aankoop kreeg ik er een beschrijving bij die ik hieronder vertaald zal weergeven.

De havermout roerstok (Porridge spurtle)
Roerstokken werden in Schotland gebruikt om havermoutpap te roeren die gedurende de nacht in een grote pot in de vuurplaats hing. (ik neem aan dat het vuur niet volop brandde, dan zou het aanbakken). Tegenwoordig kun je ze eigenlijk voor alles gebruiken wat geroerd moet worden, van aardappelpuree tot pudding.
Traditionele roerstokken hadden vaak aan het uiteinde een uitgesneden embleem zoals bijvoorbeeld een distel.
In de Schotse Hooglanden en op de eilanden werd de havermoutpap vaak in een schaal of pot in een keukenla gezet om af te koelen en in te dikken. De pap werd bij het ontbijt gegeten.
Bij sommige families werden baby's ook wel in zo'n la te slapen gelegd, meestal boven de la met de afkoelende pap, zodat de opstijgende warmte het kind warm hield.

Na het eerste gebruik kan ik vertellen dat de stok prima roert in jam.
Hij ligt lekker in de hand.
Hier houd ik van, pure eenvoud qua model en super handig.
Wie weet wat ik er nog meer allemaal mee zal roeren?
Van alles, behalve havermout....(brrr)

Hebben jullie ook wel eens zulke handige souvenirs gevonden?
Behalve de stok heb ik ook nog een Noorse garde en uit verschillende landen van die versierde afsluit kurken voor op een wijnfles. Ik neem ook graag aardewerk schaaltjes mee uit een vakantieland

Fijn weekend gewenst



9 opmerkingen:

Sylvia zei

Het is dus eigenlijk een soort van "ronde" pollepel!
Leuk hoor zo een souvenir.
Groetjes Sylvia.

Floor zei

Nee, havermout.... dat is ook niet mijn smaak.
Heerlijk zijn die bramen in het wild, daar kunnen die doornloze bramenstruiken die je in het tuincentrum kunt kopen niet aan tippen.
Het plukt niet zo fijn, maar het is het wel waard.
Ik eet ze lekker op met yoghurt.
Gek is dat toch, die verschillen in ons kleine landje.
Bij ons in Utrecht hebben we de laatste tijd al heel wat tropische hoosbuien gehad, meer dan me lief is, zelfs overstromingen, maar gelukkig niet bij ons huis hoor.

wilma oud zei

Jammy.....Lekker hoor.

Johanna Faber zei

Helaas door de droogte hier zijn we veel fruit verloren
Groetjes uit Zweden

baukje zei

Dat ziet er heerlijk uit. En bramen schijnen ook super gezond te zijn. Hier hoost het ook regelmatig, helemaal geen Franse zomer, jammer.

Diana zei

Mijn praktische souvenirs zijn met name lapjes. Verwerk ik meteen de vakantieherinneringen in een quilt. Maar ik heb ook een mooie vaas uit Tallinn meegenomen een paar jaar geleden en voorraadpotten voor in de keuken uit de Elzas.
Lekker die jam. Mijn bramen waren vorige maand al rijp.

Truus zei

Leuk deze Schotse souvenier,maar heb het niet gezien in Schotland.Misschien waren die er 12 jaar geleden nog niet.
Mijn vakantieherinneringen zijn ook zo-pureestamper uit Yorkshire,borduurpakketje met distel uit Schotland,een vaas uit Belgie,engelse borduurtijdschriften die toen nog niet in Nederland te koop waren.
gezellige zondag en geniet van je bramenjam.Mag ik een tip geven? Potten met een plastic deksel,daarin in de jam niet zolang houdbaar.Leuke etiketten heb je gemaakt.
groetjes,Truus uit Drenthe

Gonda Westra-Steursma zei

Leuke vakantieherinneringen heb je op deze manier en ook nog eens praktisch te gebruiken. Zelf neem ik vaak ook iets mee wat betrekking heeft op het vakantieland. Schotland is prachtig. Wij hebben er in 1990 een kerstvakantie meegemaakt. Heel speciaal. Dus op deze manier komt alles even weer boven.

Pauline zei

Wat een leuk souvernir van een rondje hond uitlaten! mooie potten jam!
Leuke roerstaaf heb je, heel handig en een goede aanschaf!