maandag 19 juni 2017

Persoonlijke toelichting op de onderwijsactie.




Ongetwijfeld hebben jullie iets meegekregen van de problemen in onderwijsland m.b.t. werkdruk, hoog ziekteverzuim, onderbetaling en een groeiend tekort  basisschoolleerkrachten.

Naar aanleiding van een reactie op dit eerste bericht  (oproep de petitie hieronder te tekenen) zal ik e.e.a. toelichten vanuit mijn perspectief op het vak van basisschoolleerkracht en deze actie.

Door jarenlange bezuinigingen in het onderwijs loopt mijn salaris, na 35 jaar voor de klas, zo'n 30 % achter bij een marktconform salaris van  HBO opgeleiden. 

Vooral is de werkdruk veel te hoog: 1 op de 4 leraren heeft een burn-out. 
Gaandeweg hebben we er in het basisonderwijs steeds meer taken bij gekregen. (bij elke maatschappelijke hype wordt gezegd "dat moeten ze op school gaan aanpakken") 
 Officieel werk ik 23 uur per week maar 30 uur of meer is de realiteit, zonder dat die extra uren vergoed worden. 
's Avonds, in weekenden, en vakanties moet vaak doorgewerkt worden om alle administratie op orde te hebben, want men wil alles kunnen meten. Dit werk vraagt haast meer tijd dan waar we voor zijn: lesgeven aan de kinderen! (en dat nog altijd ontzettend leuk is om te doen)



 In een groep van 25 - 30 kinderen heb je te maken met erg veel verschillende niveaus en ook steeds meer leerlingen met (ernstige) gedragsproblemen, want ook het speciaal onderwijs is ernstig uitgekleed, Iedereen moet op de basisschool blijven en dan worden ook nog excellente resultaten verwacht door Dan Haag.
(voorbeeld: op onze school hebben we een groep van 24 kinderen waarvan er 10!! een ernstig gedragsprobleem hebben, en dan heb je de kinderen met "gewone" leerproblemen ook nog)

Voorbeeld van administratie: als ik een kind extra uitleg of hulp geef moet ik dat naderhand vastleggen: wat was het probleem, wat heb ik gedaan, wat is het resultaat....enig idee hoeveel kinderen je elke dag die extra hulp geeft? En bij hoeveel verschillende vakken?
Als je dit serieus uit wilt voeren moet je na je  werkdag, en naast alle correctie en voorbereiding voor de volgende dag, nóg een paar uur uittrekken om dit te doen. Je weet zeker dat niemand uit de praktijk dit bedacht kan hebben, Als leerkracht ken je je pappenheimers, je weet wie wat nodig heeft en natuurlijk leg je wel zaken vast, maar zo tot in detail....? 



Dan heb ik het nog niet gehad over alle gesprekken die je na schooltijd (en soms ook ten koste van je middagpauze) voert met leerlingen, met ouders, (vaak erg mondige ouders), de nascholingen die je natuurlijk volgt en overleg dat je met collega's hebt. 

Graag zouden wij ook het vertrouwen van de overheid in ons vakmanschap terug krijgen, Ik zou ze willen toeroepen: "Vertrouw er op dat wij weten wat we doen" (ook als we niet tot op de letter verantwoording afleggen.) Liever gebruik ik mijn energie om aantrekkelijke, goede lessen voor te bereiden.

Zolang ik al in het onderwijs werk is er bezuinigd op salarissen: van de HOS (herziening onderwijs salarissen ) in de jaren 80, tot recent 5-6 jaar de "nullijn" (geen salaris verhogingen). Er is zeker geld extra in het onderwijs gepompt, maar dat komt niet terecht bij de mensen die het onderwijs moeten uitvoeren.

Dat jonge mensen óf niet kiezen voor onderwijs óf na korte tijd er uit stappen begrijp ik heel goed. Onlangs heb ik nog van twee jonge enthousiaste startende collega's meegemaakt dat zij van hun fulltime baan een dag ingeleverd hebben omdat "dat echt niet te doen is". 

Het is hoog tijd voor actie: meer handen in de klas, minder administratiedruk en eindelijk de waardering voor ons werk door middel van een passend salaris.(en als het even kan het passend onderwijs terugdraaien en het speciaalonderwijs in ere herstellen!)

Op onze school komen wij op voor onderwijskwaliteit en doen mee aan de prikactie door op  dinsdag 27 juni de school 1 uur later te openen.

‘HET IS VIJF VOOR TWAALF!

Wij willen goed onderwijs voor alle kinderen, echter:

– er melden zich weinig studenten aan bij de pabo’s;
– het ziekteverzuim is hoog en groeit;
-het lerarentekort groeit;
– en de leerkrachten raken op!

DAAROM EISEN WIJ HET VOLGENDE:

1. Een eerlijk salaris; het primair onderwijs wordt structureel onderbetaald.
2. Een investering in het onderwijs voor minder werkdruk.
Ik hoop dat ook jullie je steun willen betuigen door de petitie te ondertekenen. Het gaat om de toekomst van onze (klein) kinderen!


Bedankt voor je steun, groetjes, Conny

17 opmerkingen:

Elizabeth zei

Ha Conny, dat is een berichtje naar m'n hart! Super dat je dit onder de aandacht brengt, maar wel schrijnend dat het nodig is. Ik heb meteen de petitie ondertekend!
Ik heb zelf aan de lijve ondervonden hoe het kan gaan op een basisschool.
Als ik er aan toe ben, zal ik er nog wel eens over bloggen. Of misschien is daar de tijd nu juist wel rijp voor...

Groetjes,
Elizabeth

Wilma zei

Erg zeg. Had altijd het idee dat het redelijk betaald weed.
Woon niet in Holland dus geen idee preview.
Mag ik jou vragen wat een ondetwijzer leraar krijgt per uur ongeveer? Just to see with here?
Thanks.
Willma

Truus Buijgers zei

Als oud- onderwijzeres (65 jaar geleden) en oma van een enthousiaste kleuterjuf heb ik de petitie ondertekend. Ik hoor veel via mijn kleindochter over de gang van zaken. Het wordt haar heel moeilijk gemaakt zo enthousiast te blijven voor dit beroep wat ze met hart en ziel gekozen heeft.

Ineke zei

Gelijk ondertekend, zo belangrijk!

BezigeBijMirjam zei

Hoe kan ik anders dan ook deze petitie tekenen. Zelf onderwijzeres geweest en kleinkinderen! Ik heb de petitie ook doorgestuurd. Fijne zondag!

conny's quilts zei

Wat geweldig deze steun! Bedankt!

Geke zei

als moeder van een bijna-juf ( LIO nog afronden)en stiefmoeder van een juf moet je wel tekenen. Eigenlijk is het toch niet van deze tijd dat de werkdruk zo extreem hoog is en er zo weinig salaris tegenover staat. Werken vanuit je hart en passie is onbetaalbaar maar deze kloof is wel erg groot !
groetjes
Geke

conny's quilts zei

In reactie op de opmerking van Wilma: Door jarenlange bezuinigingen in het onderwijs loopt mijn salaris, na 35 jaar voor de klas zo'n 30 % achter bij een marktconform salaris van HBO opgeleiden.
Vooral is ook de werkdruk veel te hoog: 1 op de 4 leraren heeft een burn-out. Gaandeweg hebben we er in het basisonderwijs steeds meer taken bij gekregen. (bij elke maatschappelijke hype wordt gezegd "dat moeten ze op school gaan aanpakken") Officieel werk ik 23 uur maar 30 uur of meer is de realiteit zonder dat die extra uren vergoed worden. 'S avonds, in weekenden, en vakanties moet vaak doorgewerkt worden om alle administratie op orde te hebben, want men wil alles kunnen meten. Dit werk vraagt haast meer tijd dan waar we voor zijn: lesgeven aan de kinderen! (en wat nog altijd ontzettend leuk is om te doen) Voorbeeld van administratie: als ik een kind extra uitleg of hulp geef moet ik dat naderhand vastleggen: wat was het probleem, wat heb ik gedaan, wat is het resultaat....enig idee hoeveel kinderen je elke dag die hulp geeft? En bij hoeveel verschillende vakken? Als je dit serieus uit wilt voeren moet je na je dag werk, correctie en voorbereiding voor de volgende dag, nog een paar uur uittrekken om dit te doen. Je weet zeker dat niemand uit de praktijk dit bedacht kan hebben, als leerkracht ken je je pappenheimers, je weet wie wat nodig heeft en natuurlijk leg je wel zaken vast, maar zo tot in detail....?
Dan heb ik het nog niet gehad over alle gesprekken die je na schooltijd voert met leerlingen, met ouders, (vaak erg mondige ouders) , de nascholingen die je natuurlijk volgt en overleg dat je met collega's hebt. Graag zouden wij ook het vertrouwen van de overheid in ons vakmanschap terug krijgen, "vertrouw er op dat wij weten wat we doen", ook als we niet tot op de letter verantwoording afleggen. Liever gebruik je die energie om aantrekkelijke goede lessen voor te bereiden.
In een groep van 25 - 30 kinderen heb je te maken met erg veel verschillende niveaus en ook steeds meer leerlingen met (ernstige) gedragsproblemen.
Zolang ik al in het onderwijs werk is er bezuinigd op salarissen van de HOS (herziening onderwijs salarissen ) in de jaren 80, tot 5-6 jaar de "nullijn" (geen salaris verhogingen). Er is zeker geld extra in het onderwijs gepompt, maar dat komt niet terecht bij de mensen die het onderwijs moeten uitvoeren.
Dat jonge mensen óf niet kiezen voor onderwijs óf na korte tijd er uit stappen begrijp ik heel goed. Onlangs nog van twee jonge startende collega's meegemaakt dat zij van hun fulltime baan een dag ingeleverd hebben omdat "dat echt niet te doen is".
Het is echt tijd voor actie: meer handen in de klas, minder administratiedruk en eindelijk de waardering voor ons werk door middel van een passend salaris.

Hilda de Wit zei

Je, en met jou alle onderwijzende collega's, hebt helemaal gelijk! Al jarenlang! Ik hoop oprecht dat het opgelost wordt, want het basisonderwijs zal goed moeten zijn en toegankelijk voor alle kinderen willen we toekomst houden. Als ouder heb ik afwisselend in de medezeggenschapsraad dan wel ouderraad gezeten toen onze kinderen naar de basisschool gingen (periode 1992 - 2008) en wat je nu noemt tot m'n grote spijt zien aankomen. Verenig je in jullie verzet om deze situatie langer te laten bestaan, houd vol en weet je gesteund door vele mensen!

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met je eens. Mijn dochter is onderwijzeres, dus ik weet van dichtbij hoe vreselijk zwaar het is. Ook qua administratieve taken, veel kinderen met leer- en gedragsproblemen, en dan de ouders niet te vergeten, die allemaal verwachten dat jij hun kind wel even naar een havo, vwo of gymnasium helpt. Vanochtend nog gelezen: kinderen moeten op school meer EHBO les krijgen. Vorige week op tv, kinderen moeten op school zelfverdedigingsles krijgen. Leren budgetteren, etc. Welja, gooi maar op het bordje van de juf/meester! Ik wens jullie heel veel succes! Gr. Margreet van der Werf

quilting Jeannet zei

Ja, die petitie hebben we ook getekend natuurlijk, misschien ook nog even aangeven dat het héél belangrijk is om lid te zijn (en te blijven) van een vakbond, samen sta je sterk(er)

miekequilt zei

Ik heb ook getekend. Als oud leerkracht en nu oma van een kleuter weet en zie ik hoe zwaar de druk is. Hopelijk krijgen jullie waar je voor streeft.

conny's quilts zei

Jeannet uiteraard ben ik bijna al mijn werkzame jaren lid geweest van de vakbond. Ik hoop dat ook jullie andere mensen weer aanmoedigen de petitie mee te ondertekenen. Ik vind de steun die ik hier lees al heel bemoedigend. groetjes, Conny

Wilma zei

Je moet toch zeker€14 per uur krijgen. Of meer. Hier wordt veel met moeders gewerlt die ook betaald krijgen.
Mag ik vragen wat een juf verdiend per uur?
Thanks.
Wilma

Truus zei

In de jaren 70 was ik hoofdleidster aan een 3klassige kleuterschool met meer dan 120 kleuters. De juf van de lagere school die net van de opleiding was en voor de 1e klas stond verdiende bijna de helft meer dan ik terwijl ik al meer dan 5 jaar voor de klas stond.
De salarissen zijn nog steeds niet aangepast bij andere beroepen.
Veel succes met jullie actie en ik hoop echt dat het helpt deze keer. Onze actie in de jaren 70 heeft niets opgeleverd helaas.
Gezellige dag
groetjes, Truus uit Drenthe

Elizabeth zei

Vandaag heb ik mijn eigen verhaal op m'n blog gezet. Het moest er maar eens van komen en Conny ... jij hebt me het spreekwoordelijke duwtje gegeven!
De persoonlijke reactie die je in je bericht hebt toegevoegd kan ik echt helemaal begrijpen.. Het is zò herkenbaar! Helaas...

Villa Zeezicht zei

Ik was achteruit aan het lezen in Blogland, en kom nu pas bij jouw blog.. Hij is me uit het hart gegrepen en ik heb dan ook meteen getekend!! Wel done Conny, goed dat je dit zo uitgebreid verwoord hebt!!