donderdag 17 augustus 2017

Franse Brocante

Afgelopen weken waren wij met schoonzus en zwager op vakantie in Frankrijk.
Normandië, de Loire en Bourgondië.
De caravan is ons prima bevallen, heerlijk om dat luxe huisje steeds bij de hand te hebben.
We hadden erg Nederlands weer: wisselvallig en niet zo zomers als je hoopt in Frankrijk. Maar desondanks hebben we ons uitstekend vermaakt. (en voor de warmte was de caravanquilt 's nachts té vaak nodig....)
Leuke uitstapjes maakten we naar onder andere brocante winkels en daar gaat dit stukje over.

Hier een winkeltje in Vézelay


Omdat je natuurlijk moeilijk van alles mee kunt nemen heb ik foto's gemaakt om die heerlijk rommelige Franse sfeer vast te houden.



Dat toeristen graag op struin gaan naar Franse brocante kon je aan de pittige prijzen wel merken.



Maar kijken is ook al zo leuk!



Zo'n oude merklap bijvoorbeeld is toch mooi om even goed te bekijken.



Onverwacht, in een heel stil dorpje, zagen we deze winkel.


 "Stop!!" riepen mijn schoonzus en ik meteen in koor.  Toen we even wegbleven kwamen onze mannen ook schoorvoetend binnenkijken.


Buiten in de regen stond nog van alles nat te worden.



De fles rechts op de foto kon ik niet laten staan in de regen, en die oude dokterstas....
Gelukkig een zacht prijsje, anders waren ze niet mee gekomen.


"Wat moet je nu met zo'n oude vieze tas?"... vroeg mijn man zich af.....
De fles had al vlug een nieuw plaatsje gevonden in huis, met een fraaie steen van het Normandische strand en vruchten uit een bijzondere boom op één van de campings.


Nu dan die oude dokterstas....
In gedachten zie ik er al een leuk handwerkje in liggen, maar voor het zover is moet 'íe flink onder handen genomen worden.
Eerst schoonmaken en met leervet inwrijven.


De stoffen, half vergane binnenkant eruit halen en met koperpoets alle metalen delen tig keer poetsen.
Van dof en bijna bruin naar glanzend koper!
Dat ziet er een stuk frisser uit.



Nu nog aan de slag met bruine schoensmeer.



Zo kijk eens aan, bijna klaar. 


Nu nog aan de slag om, met de oude stof als patroon, met een mooi lapje de binnenkant te bekleden.
Maar dat moet ik nog doen.

Nog een leuk vakantieklusje.

Fijne week gewenst!

15 opmerkingen:

Floor zei

Ooohhh, wat heerlijk om te snuffelen in die brocante winkels! Zou weer van alles hebben meegesleept, alles in de caravan proppen :-)
Jij hebt je heel netjes ingehouden hoor. Leuk die fles en die dokterstas is nu al prachtig geworden.
Probeer je eens voor te stellen hoe veel mensen door die tas onderzocht en genezen zijn, leuk toch?
Succes met de nieuwe voering.
Groetjes,
Floor

Sylvia zei

Heerlijk hè rondrijden in La Douce France.
Elke streek heeft weer zijn eigen bekoorlijkheid.
De brocante winkel was toen wij er woonden ook ons wekelijkse vaste (winkel) punt. Soms kwamen we met niets thuis, of met mooie blauwe wastafels nog nieuw in de doos, of een mooi groot wagenwiel, te gebruiken als decoratie tegen het huis.
Jouw tas is al perfect opgeknapt,als nieuw!!
De fles staat ook héél erg leuk in dat hoekje.
Gelukkig gaan wij volgende maand weer, anders was ik gelijk niet goed geworden als ik die fotos zo weer zie.
Groetjes Sylvia.

miekequilt zei

Wat een prachtige tas is dat geworden. Zou ik nooit bedacht hebben, er komt vast nog een leuk stofje in. In Vézelay liep ik drie weken geleden nog in dezelfde winkel. Mooie spullen maar te duur. Ik ben benieuwd waar die andere winkel is. Wij gaan nl over een paar weken weer die kant op.

conny's quilts zei

Vanaf Vezelay D36 via Asnieres sur Bois. Winkeltje is aan rand van het dorp Licheres sur Yonne (richting Lucy sur Yonne) Ben benieuwd of je daar heen gaat

Hennie zei

Heerlijk om tijdens je vakantie even rond te kijken, Leuke spullen heb je gescoord, de tas is super.

Groeten Hennie.

Ineke zei

Alleen het bekijken van al die oude spulletjes is gewoon een feestje.
Mooie fles en de oude dokterstas is een beauty

quiltmarjanneke zei

Leuke aankopen en heerlijke vakantiefoto's!

Dini Verkuil zei

Snuffelen is leuk.

Truus zei

Een leuke vakantie herinnering zo met de fles en de dokterstas.
Je hebt een mooi hoekje gemaakt en de tas is prachtig opgeknapt. Succes met een nieuwe voering.
Gezellige avond
groetjes, Truus uit Drenthe

BezigeBijMirjam zei

Heerlijke vakantie was dat! En zo lekker dat rondsnuffelen in brocante zaakjes. Mooi is het leer geworden!

quilting Jeannet zei

Nou, helemaal niet verkeerd Conny, het is maar goed dat ik niet van caravans en kamperen hou.....want dat luxe huisje zou in no time helemaal nokkie VOL zitten met al die verleidelijke brocante daar in La Douce France! Ik vind je dokterstas al meer dan geweldig, kom daar maar om in Nederland, duur.....heel erg duur....

Conny's-blog zei

Genieten in zo,n winkeltje zeg. Die sfeer en spulletjes heerlijk toch................liefs.conny

Yvonne zei

Ik zou me ook zomaar dagen achtereen kunnen vermaken in dit soort winkeltjes! Wat een leuke vondst die dokterstasmen wat is ie al mooi geworden.

Annelies zei

Heerlijk dat snuffelen !

Lida zei

Niets leuker dan snuffelen in dat soort winkeltjes! Heerlijk! En wat een gave buit en dan ook een schitterende tas als poetsresultaat! Succes met de voering en nu lekker nagenieten! Groetjes
Lida