In deze tijd van het jaar ben ik vaak behoorlijk druk met mijn vrijwilligerswerk bij
NDCE (klik)
Wij geven buitenlessen natuur en ontwikkelen ook divers lesmateriaal. Onze doelgroep zijn bijna alle basisscholen in de Groninger gemeente Westerkwartier.
Ik dacht dat het leuk zou zijn er hier iets over te schrijven en te laten zien (Ik heb de foto's zo anoniem mogelijk gekozen (AVG) omdat het toch wel heel bijzonder en gevarieerd vrijwilligerswerk is. Zo ver ik weet zijn we een vrij unieke club die deze lessen en materialen aan scholen aanbiedt. We hebben zo'n 15 vrijwilligers en geven de lessen altijd met zijn tweeën.
Vorige week deden mijn maatje en ik een les kleine diertjes aan een grote groep 3. Dan zoeken we met de kinderen bodemdiertjes, maar ook diertjes op en onder struikgewas. Met een loepje kunnen de leerlingen hun vondsten bekijken en met een zoekkaart proberen uit te vinden hoe deze mini diertjes heten.
In de klas heeft H. al een enthousiast verhaal gehouden en dan gaan we naar buiten. Kinderen zijn vaak eerst even aarzelend , tot het eerste diertje is gevonden!
Dit keer was dat een dansvlieg, het jongetje werd er zo blij van dat hij ronddanste "ik ben een dansvlieg"
Dat enthousiasme en de beleving die kinderen ervaren is geweldig om mee te mogen maken.
Als leerkracht vond ik deze natuurlessen toch echt wel de krenten in de pap, dus ik had al snel bedacht dat ik na mijn (vervroegde) pensionering hier vrijwilligerswerk wilde gaan doen.
Na het zoeken bekijken alle kinderen de gevonden diertjes nog even en lichten wij er wat bijzondere vondsten uit. (een meikever en een groene struiksnuitkever, leve mijn obsidentify app als hulpje) )
Ook vorige week hadden we een les die grotendeels in school was. Mijn maatje (wederom een H.) vertelde heel veel over bijen en het leven in de bijenkast. Aansluitend gingen we met de kinderen buiten wilde bloemetjes zoeken die ze daarna in de bloemenpers deden om te laten drogen. Alleen van dat laatste maakte ik een foto. Over drie weken krijgen ze een vervolgles over de bloemen: hoe heten ze, welke onderdelen zie ik aan de bloem. Daarna een creatieve opdracht om met de bloemen een kunstwerkje of boekenlegger te maken.
Vanmorgen had ik eerst quiltbee en daarna een andere buitenles bij ons in het dorp. Dat was te combineren als ik iets eerder bij de bee vertrok.
Vandaag waterbeestjes met een nieuwkomersklas.
Vandaag deed ik de uitleg omdat ik 5 jaar heb lesgegeven op een AZC basisschool en dus genoeg ervaring heb om mijn taalgebruik aan deze doelgroep aan te passen.
Veel voordoen en een summiere uitleg en dan aan de slag met de schepnetjes.
Dat was genieten voor de kinderen en voor ons!
De leerkracht vertelde dat ze met het thema water bezig waren en heel veel zin hadden in deze les.
Vooraf dachten de kinderen dat we wel kikkers en vissen zouden vinden.
Wat een verrassing om dan wantsen, bloedzuigers, en een waterschorpioen te vinden, een poelslak en haften (larven van libelles) Als je die door een loep bekijkt gaat er een wereld voor je open. De oh's en ah's waren niet van de lucht!
Vaak vinden de kinderen het wat vies om in het netje te rommelen met hun vingers maar al gauw is dat geen probleem meer.
De waterschorpioen
En een heel vreemde vis!
Wat jammer dat het dan weer tijd is.
Mijn maatje (een derde H.) is echt super deskundig mbt vrijwel alle kleine vliegende, kruipende en zwemmende diertjes. Hij wilde de afsluiting doen (en paste zijn taalgebruik bijna steeds heel goed aan)
Het was weer een super les.
De kinderen liepen terug naar school en wij waren nog even zoet met het opruimen en weer inpakken van alle spullen.
Nu ga ik aan de slag om de les met de bloemen uit te werken en op papier te zetten.
groetjes, Conny