zaterdag 5 mei 2012

Dubbelen en rijgen met latten (Hoe doe je dat? Een uitleg)


Civil war project...2011 misschien weet je het nog of deed je er zelf aan mee? Elke week zette Barbara Brackman, een Amerikaanse quilthistorica, een blok op haar blog dat op de een of andere manier te maken had met de burgeroorlog. 2011 was het jaar dat dat 150 jaar geleden was.
Ik had de top rond de jaarwisseling af en gedubbeld, op mijn knieën op de vloer, vastzetten met schilderstape, spelden en dan rijgen, ging altijd goed...maar nu
Kijk zelf maar...


Eén grote kreukelzone aan één kant van de quilt, er is iets mis gegaan....Ik had  een mooie rand met driehoekjes in de achterzijde verwerkt....maar ik ben bang dat dat naaisel is gaan trekken of zo, in elk geval klopte er niets meer van. 

Ik baalde enorm, moest al het rijgwerk weer uithalen...
Pas gister op de wat herfstige namiddag vond ik eindelijk de moed dat te doen


Nu is de quilt te groot geworden om op mijn quiltframe met de naaimachine door te quilten (daar moet ik toch beter over nadenken, nu moet het met de hand gequilt worden en hij is gigantisch!) Om alle ellende te opnieuw te voorkomen heb ik ten eerste een nieuwe achterlap uit mijn kast gehaald. Nu ik niet door ga met de huizenquilt heb ik die stof over en dat kwam me nu meteen heel goed uit. 
Ten tweede heb ik mijn latten achter de kast weggehaald.... Latten?  Ja, kijk maar.

Ik heb laatst een kleine quilt met de latten methode gedubbeld. Lang geleden had ik er eens een filmpje  van gezien op internet en ik zal jullie nu uitleggen hoe het werkt.


De latten had ik al eens bij de bouwmarkt gekocht, zo'n 8 cm breed is een mooie maat en een ruime cm dik.  Heel handig is dat, als je quilttop op je tafel past, je op de grond niets meer te zoeken hebt!
Leg de top met de goede kant naar boven en rol die dan heel precies recht op de eerste lat.

Ik zal bij de lap voor de achterzijde laten zien hoe ik het begin maak: eerst schilderstape aan de stof.
De achterzijde leg je met de verkeerde kant naar boven voor je gaat rollen!





Als je de tape vast hebt geplakt aan de lat kun  je voorzichtig gaan rollen, kan niet mis gaan eigenlijk.


Nu liggen beide rollen klaar.


De tussenvulling hoef je niet te rollen, die kun je er gewoon los tussen leggen.
Begin met de achterzijde lap voorzichtig een klein stukje uit te rollen, en leg de tussenvulling op of tot net over dat stukje (strijk glad met je handen)

Rol dan voorzichtig een stukje van de top af en leg dat zo recht mogelijk op de tussenvulling en achterzijde

                                                    Controleer nog even of het zo goed ligt


Je kunt nu beginnen om te rijgen, gewoon lekker op je stoel aan tafel, je hoeft niets te spelden!
En je hoeft niet over de grond te kruipen!!


Het eerste deel is geregen, hoe nu verder?

                                                 Rol de top iets terug op het geregen deel.


Sla ook de tussenvulling terug, en rol dan de onderlap een stukje verder uit, controleer of de stof mooi recht blijft, dan de vulling er overheen gladstrijken.

                                Dan de top weer een stukje verder uitrollen en rijgen maar weer.


Het geregen deel kun je op gegeven moment ook oprollen zodat je steeds voor aan op de tafel kunt rijgen. Nog steeds lekker op je stoel, geen zere knieën of rug!


Etenstijd, gewoon de boel voorzichtig samenrollen en later weer verder gaan.


Later op de avond: de top is geregen en de latten zijn weer losgemaakt.

Ik vond dit super fijn werken zo. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg!
Fijne dag verder!



Aanvulling. Ik had een linkje van dit bericht op prikbord gezet en van Yvonne (Sommeke, dank je wel!) heb ik de link naar het filmpje weer!
KLIK HIER en HIER voor het tweede deel

En als reactie op de vragen: de quilt is 1.90 x 2,30 (ongeveer) op mijn quiltframe (bij de links quiltframe is hier meer over te vinden op mijn blog) kan een quilt van pak weg 1,80  breed. Ik kan hem dan heel makkelijk met de machine quilten (de naaimachine wordt bewogen en niet de quilt) Zo'n grote lap onder de naaimachine werkt voor mij niet (te zwaar en een te korte arm aan de machine)

34 opmerkingen:

qm zei

oef, dat is een "knaap", deze quilt.
Maar goed dat je nu hersteld hebt wat er fout is gegaan met eerste keer rijgen.
ziet er prachtig uit, Conny.
groetjes Anneke

baukje zei

Het is voor het eerst dat ik dit zie, wat een prachtige techniek. Mijn eerste grote quilt(is in de maak) ga ik zo doen, zeker weten. Hartelijk dank voor de heldere uitleg.

Hubertine zei

Ik ken de techniek! Heb zo ook een quilt ge-sandwich-ed, en het werkt prima! Fijn dat je het zo goed gedetailleerd hebt opgeschreven!

Thea zei

Dat ziet er heel goed uit!
Vorig jaar heb ik zelf ook een quilt zo gedubbeld, maar dat was niet zo'n hele grote.
Juist vandaag heb ik een lits-jumeaux maat quilt gedubbeld, en...jawel...op de grond! Omdat ik dacht dat zo'n grote lap niet op de tafel zou gaan met de lattenmethode. Snap ik het nou goed dat jouw top ook groter is dan je tafel, en de boel er dus gewoon links en rechts bij uitsteekt?
Goed om te weten voor een volgende keer!
Je uitleg is prima zo, alleen ben ik benieuwd naar de maat van je top.
Succes verder!

Conny's-blog zei

Prachtige quilt heb je gemaakt, heb goed gekeken en gelezen naar je uitleg. Ben zelf aan de SBS bezig ook allemaal blokjes, 140 in totaal. Hoop dat ik het leuk blijf vinden, wil hem helemaal maken. Is mijn eerste grote quilt, dus kan dit verhaal wel gebruiken, bedankt ervoor......gr..Conny.

Jeanneke zei

Geweldige manier en uitleg! Kwam voor mij een beetje laat, helaas, want mijn lappen lagen al geplakt in de bouwput en zijn nu voor de helft geregen. Morgen verder :>)

Groetjes en veel plezier met de verdere afwerking; wordt vast prachtig. Ach, dat is het al!

Jeanneke.

Anoniem zei

Goede foto's en uitleg. Ik heb pas mijn SBS op dezelfde manier gedaan en daar heb ik de grote tafel in onze personeelskamer voor gebruikt. Enne ... Samen met dochter en vriendin geregen, dat ging supervlug, net z'n drie naast elkaar en elk 1/3 rijgen. Supersnel en goed resultaat. Voor mij niet anders meer.
Groeten en succes met doorquilten, Marjanne

Jantine zei

Zo doe ik het ook graag. En als ik dan met de naaimachine ga quilten dan gebruik ik ook nog lijmspray. Heb je zo'n grote quilt in een half uurtje klaar!
Hoe groot is de quilt, dat je hem niet met de machine kan doen? Ik doe juist de grotere projecten met de naaimachine!

Yvonne aka sommeke zei

Baaaaaalen dat het eerste rijgwerk er helemaal uit moest! Moedig van je hoor!
Die lattentruuk werkt prima hé!

Roos zei

Dank je voor de duidelijke uitleg, ik ben dan wel niet met zo'n grote quilt bezig maar wel van plan om dit eens uit te proberen.
Groetjes Roos

Nicky zei

prachtige techniek, bedankt om te delen :)
fijne zondag nog

Janien zei

Wat een duidelijke uitleg! Dankjewel.
Fijn dat het zo wel goed gelukt is. Lijkt me vreselijk als je zoveel rijgwerk moet uithalen. Succes met quilten.
Groetjes Janien

Els zei

Dank je wel voor deze uitleg, dat ga ik zeker in eens proberen. Ben nu bezig met de Camelot Quilt en die is ook aardig aan de maat, dit lijkt me erg handig. Groetjes van Els.

Guusje, zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg van deze methode. Ik doe het nu met lijmklemmen en veel plakken. Dit ziet er veel gemakkelijker uit, binnenkort ga ik mijn POP dubbelen en ga deze methode dan zeker uitproberen.

Tilly zei

Wat een duidelijke uitleg Conny bedankt, ga het zeker een keer uitproberen. groetjes

Klaske zei

Ik had het filmpje ook al eens gezien, maar nog nooit uit geprobeerd..
Dat ga ik ook eens uitproberen!!
Wat moedig van je, om het uit te halen, en weer opnieuw te beginnen.Succes bij het doorpitten!

Jossie zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Werkt dit ook goed als je de lagen met de micro stitch vastzet?

Pauline zei

Ik heb al twee quilts op deze manier gedaan, het werkt super! ik heb 1 aanvulling voor je tutorial: werk altijd 1 kant op dus als je van links naar rechts werkt, doe dit dan met elke rijgdraad, anders kun je ongemerkt toch nog plooien krijgen aan de onderkant.
Het is niet goed te zien, maar het is zeker aan te raden om niet alleen van de een naar de andere kant te rijgen, maar ook van onder naar boven. Mocht je in de haringgraadsteek rijgen hoeft dit niet, alleen is dat een naaisters steek en zo vertelde me eens een zeer ervaren quiltster: Quiltsters zijn geen naaisters! Het is maar dat je het even weet ;-)
Veel succes met het doorpitten van deze super quilt. Mocht je toch nog een frame willen voor deze quilt om door te pitten, google dan eens op Vika Artur quiltframe, misschien is dat met deze grootte wel een uitkomst voor je.
Groetjes, Pauline

Ieke78 zei

Wat een duidelijke uitleg. Mams & ik moeten nog twee CWDQ's rijgen, dus misschien gaan we het wel zo proberen. Scheelt een hoop voor onze ruggen & knien...

Floor zei

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Zal het onthouden (oeps, dat valt niet mee voor mij....)
Meestal maak ik niet zulke grote quilts, maar je weet maar nooit.
Ik pas de maat van de quilts aan aan de tafel die ik heb, want op de knieën, nee dat doe ik nooit meer!
Groetjes,
Floor

Marianne zei

Dit lijkt echt het ei van Columbus??
Super uitleg. Bij de volgende quilt ga ik het uitproberen.
Groetjes, Marianne K.

Our Songline zei

Dat is een handige tip en fijn dat je het met foto's erbij met ons wilt delen!

Quiltswaen zei

Wat een top idee!! Ik ga je bericht zeker uitprinten en in mijn werkmap doen! BEDANKT!
Groetjes quiltswaen

Dear Jo zei

Ik doe het nu ook al een paar jaar met de lattenmethode en ik vind het GEWELDIG!!!!! Er is nog geen één keer iets mis gegaan. Leuk dat je de moeite hebt genomen om het uit te leggen. Er is op You Tube ook een heel duidelijk filmpje van van Sharon Schamber.

Sabine.v zei

schitterend ! Bedankt voor de demo. Die komt vast nog eens van pas.

sylvia zei

moet het toch ooit eens zo proberen: dat grondkruipen is inmiddels echt geen optie meer!
dank voor je uitleg, groetjes, Sylvia

Gingini zei

Ja, als je deze methode eenmaal doorhebt, wil je nooit meer op je knietjes!!
Handig met dat plakkertje! ;)

Johanna Zweden zei

Dank je wel voor de uitleg
Groetjes Joke en een fijne dag

mieke zei

Even efficîënt als simpel! Goed gedaan, en ook je fotoreeks stap per stap is handig!
Ik heb ook de civilwarquilt gemaakt: meer hierover op mijn blog: creatieveblogger.blogspot.com
Groetjes, en proficiat met je werk!
Mieke

Evelyne zei

Dank je wel voor deze duidelijke uitleg.
Hier ben ik nog eens blij mee!

Fijne week en groetjes, Evelyne
http://eefsneedle.blogspot.com

Anoniem zei

I think this is among the most important information for me.
Αnd i'm glad reading your article. But should remark on few general things, The site style is perfect, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

Also visit my homepage - E. Mark's Basilica Venice Italіа

Anoniem zei

Υou ought to take part in а cοntest for
one of the highest quаlitу blogs on the web. I will rеcommеnd thiѕ web site!


Also visit my web pаge :: Lodgings for Guests and Travelers in order to Morocco

Anoniem zei

That iѕ a гeally gοoԁ tip рartіculаrly to thоѕе neω tо the blogoѕphеre.
Short but ѵeгy pгeciѕe infο… Appreciаte уour ѕharing
thіs one. Α must read artіcle!

Hеre іs my weblog - Low cost Resorts Record : Assess Accommodations Costs

Leonoor zei

Wat me als eerste opviel is die enorme tafel! Mag ik vragen waar je die vandaan hebt?