maandag 18 maart 2013

Voorbereidingen

Zoals nogal wat andere quilters heb ik een broertje dood aan strijken.....Maar als ik dit strijk....


....neem ik er alle tijd voor het zo goed mogelijk te doen en sta ik er bij te neuriën, gek toch dat lapjes strijken heeeeeel anders is dan was strijken.

Dan begin ik aan één zijde de drie lagen aan elkaar te rijgen.


Dan komen ze hier aan.
Die zwarte streep  geeft het midden van de quilt aan.


Voor wie het niet weet , ik ben in het rijke bezit van het quiltframe van Meeuw. 


Hieronder  hangt de quilt aan het frame. Aan de rechterbuis zitten de drie lagen vast, aan de middelste de top en aan de linker de backing. Dat vast rijgen is best even wat werk, vooral als je zoals ik niet oplet dat de tandraderen waarmee je de buizen vast kunt zetten niet allemaal aan de goede kant hebt zitten....(ik moest er twee over doen...hoe suf kun je zijn...?)


Dan alles aandraaien en het plankje voor de naaimachine op het frame zetten.


Nu moet ik eerst een snoer kopen voor de naaimachine. Vorige week heb ik  namelijk een lichte elektrische schok gekregen toen ik de delen fiberfill met een zigzag aan elkaar wilde zetten. De statische fiberfill in mijn handen in combinatie met het aanzetten van de naaimachine ging even heel erg mis. Dat is best schrikken en ik durf nu die stekkerdoos niet meer te gebruiken dus ik ga een nieuwe kopen.

Dan is het een kwestie van wat spoeltjes vol maken en dan kan ik aan de slag met het quilten.
Uit één van mijn boeken over machinaal quilten heb ik al een idee hoe ik het wil gaan doen, bloemetjes op de rand en elk blok apart een eenvoudig patroon.

Fijne dag verder!


22 opmerkingen:

Pauline zei

Dankjewel voor deze mooie toelichting over hoe je je quilt op je mooie Meeuwframe krijgt. Ik wens je heel veel (veilig) quiltplezier.

Tilly zei

Bedankt voor de uitleg, ben echt benieuwd of dit fijn werkt, je verhaal wordt na aanschaf van een goed snoer, weer vervolgd?
Veel succes met het quilten. groetjes Tilly

baukje zei

Ik ben meteen naar de site van Meeuw gegaan, wat een prachtige spullen verkopen ze. Ik zie heel graag nog meer foto's en uitleg van het vervolg!!!!

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Ik ben heel benieuwd, ga even kijken, Zou het iets voor mij zijn?
groetjes
Wietske

Carin Wijnand zei

Toch wel een heel andere tak van sport, dank voor de uitleg. Heb je ook een speciale naaimachine nodig of kan dat ook op een oudje?
Ben reuze benieuwd naar het resultaat en hoeveel tijd het vraagt.
Wel oppassen hoor met de electra, weet je zeker dat het alleen je stekkerdoos is?

Quiltlia zei

Dank je voor de uitleg,veel veilig quiltplezier.
Groetjes Lia

quilting Jeannet zei

Knap dat je dat kan joh, en wat eng die schok.....ik moet er niet aan denken, Brrr. Waar kan zoiets nou aan liggen? Ik heb het wel altijd met bv het autoportier, ook heel vervelend. Benieuwd hoe of je dit gaat doen, dit is toch de sampler van BB?

Wilma Kuin zei

Ik ken het gevoel,.. van de schokken,... mijn haren staan recht omhoog en kan een lampje minder aan doen,... wordt er gek van,..
mooie uitleg,..

Rennie zei

Oh wat knap dat je dat kan. Voor mij is het een raadsel hoe je dat inzicht hebt. Ik wil altijd zo gauw mogelijk met m'n quilt op de bank kruipen. Dan ben ik op z'n best! Veel plezier met quilten. Al best heel mooi worden wat je schrijft.

Rennie zei

Oh wat knap dat je dat kan. Voor mij is het een raadsel hoe je dat inzicht hebt. Ik wil altijd zo gauw mogelijk met m'n quilt op de bank kruipen. Dan ben ik op z'n best! Veel plezier met quilten. Al best heel mooi worden wat je schrijft.

Monica zei

Oh, dat ziet er erg professioneel uit, veel succes met het afwerken

Saskia Smit zei

Veel plezier en die statische electriciteit met dit weer is hopeloos.

Sylvia zei

Ziet er erg "high-tech" uit allemaal, ben benieuwd naar het doorquilten en of dat "makkelijk" gaat.
Succes er mee, gr.Sylvia

tiny zei

Dat ziet er heel professioneel uit, je uitleg met foto's is heel duidelijk. Succes met het quilten en ben heel benieuwd naar het resultaat.

Marguerite zei

Wat is dat een indrukwekkend apparaat zeg!! Je rolt de quilt eigenlijk op een rol??? Hoe je dit dan gaat stikken dat moet je ook uitleggen hoor!! Zie niet hoe je je naaimachine hier tussen door wurmt.
Groetjes Marguerite

Guusje, zei

Dat ziet er geweldig goed uit, heel verstandig dat je een nieuwe doos gaat halen je weet maar nooit. Veel plezier met quilten.

Floor zei

Nee strijken vind ik ook niet bepaald leuk, maar het aller aller ergste vind ik de top van een quilt strijken.
En daar heb jij dan weer plezier in.
Dat lijkt me heerlijk.
Die blokken met al die naadjes die een bepaalde kant op moeten.... grrrr... ik ga altijd razen en tieren als het niet goed gaat :-)
Maar fijn dat hij nu quiltklaar is en je lekker kunt beginnen.
Veel plezier daarmee.
Groetjes,
Floor

Anoniem zei

Ik vind dat apparaat er knap ingewikkeld uitzien, maar dat ligt aan mij hoor! Veel plezier met het doorquilten.

Sis Voorn zei

Laat je ons nog zien hoe je het met de naaimachine voor elkaar krijgt ?
Ben wel nieuwsgierig...
Ga maar eens even quiltframe Meeuw googelen...in de tussentijd

marion zei

wat een genot om je eiegen quiltframe te hebben. Geniet er van en inderdaad een nieuwe stekkerdoos kan geen kwaad

AnitaS zei

Wat een weelde dat quiltframe. Ik heb er al zo vaak watertandend naar staan kijken.

Merel zei

Je weet het Conny, je kunt mijn naaimachine lenen! Die is wat breder. Knuffel en tot gauw