zaterdag 20 december 2014

De 25 blokjes van Quilmania worden een kerstquilt....


In de loop van de week heb ik verder gewerkt aan de quiltmania- kerstblokjes quilt.
Dat ging niet helemaal van een leien dakje....

Ik had een sandwich gemaakt van een ecru-kleurige, vrij grove, (gordijn-) stof, vulling en een oud katoenen tafelkleedje, die ik met lijmspray aan elkaar had gezet.


Op die stof legde ik wat lapjes die ook in de blokjes voorkomen om wat herhaling van kleur te hebben en ook om het "primitieve effect " te houden.
Die lapjes zijn dus ook niet afgewerkt, maar alleen met een kartelschaar geknipt.


Ik heb daar de blokjes op vast genaaid met de hand. 
De meesten zaten al vast toen ik zag hoe het quiltmania team de blokjes verwerkte.
Mmmm, mijn volgorde was niet handig: met de blokjes al vast, is het lastiger om er tussen nog te quilten.
 Dat komt omdat er veel driedimensionale delen op zitten als kralen, knopen, een jojo, kerstbelletjes en andere zaken. 
Mijn draad bleef voortdurend overal aan haken (grrr)


Een ander probleem: toen mijn blokjes vastgenaaid waren kwamen ze enorm omhoog. 
Als een soort kussentjes, niet mooi.
Dat kwam door mijn sandwichvulling van resten oude en vrij dikke fiberfill. 
Daarbij waren de blokjes zelf ook nog gevuld met Hobbs.
Dat was samen dus gewoon teveel vulling.
Een reddingsoperatie was nodig:


Achter elk blokje de boel openknippen. Vulling er uit trekken en weer dichtmaken.
Dan ziet de patiënt er na die operatie zo uit.

Zo was het veel beter. 
Met stempels heb ik hier en daar nog  (kerst) teksten op de randen gestempeld.
Na het doorquilten van de "sashings" en een deel van de rand, heb ik de rand eerst op maat gesneden.
Met breikatoen heb ik toen de rand gefestonneerd.
Dat laatste is ook weer een herhaling, want de meeste blokjes zijn ook door middel van festonneren afgewerkt. Alleen was de draad nu grover.




Nu  de rand nog verder af quilten en nog een toevoeging erop (die ik hier nog even niet verklap).
Dan nog een ophangsysteem er aan en wie weet gaat het lukken voor kerst.
Zo ziet mijn quilt er nu uit.


Al met al schat ik dat de quilt iets van 75 x75 cm is.

Nu nog iets anders:

Afgelopen donderdag hadden we op school het inmiddels traditionele kerstdiner.
 Alle ouders van de groep zorgen voor een bijdrage in natura.

Kijk eens wat een rijk gevulde dis we in groep 4 hadden!


Voeg daar nog mooi gedekte tafels en sfeerverlichting bij, een kerstboom en een brandend haardvuur op het digibord. Mooi aangeklede kinderen met verwachtingsvolle gezichten.
Ingrediënten voor een uurtje heel gezellig tafelen!
Het was een groot succes!

En nu kerstvakantie!


Ik wens iedereen alvast heel fijne feestdagen en een goed 2015. 
Ik besluit met een tekstje dat ik op de kaart van mijn moeder kreeg deze week:

Vrede
Vrede is een werkwoord:
Vrede is niet iets dat je wenst,
je maakt het, je doet het,
je bent het en geeft het weg.

groetjes, Conny



11 opmerkingen:

miekequilt zei

Jequiltje is echt heel leuk geworden.
Fijne vakantie nu!!

Gonny zei

Echt heel leuk geworden, beeldschoon zelfs! En dat van "vrede" is natuurlijk helemaal waar!
Geniet van je vakantie en de mooie kersttijd.

BezigeBijMirjam zei

Wat een (extra) werk heb je eraan gehad Conny. Maar het resultaat is mooi! En ook gelukkig weer beter geworden en het Kerstfeest op school meegemaakt. Succes met de laatste afwerking van het quilt.

Fijne kerstdagen, maar eerst nog een goed weekend!

Groetjes, Mirjam H.

Unknown zei

Je Kerstquilt is mooi geworden hoor, Nu ervan genieten, en volgend jaar en het jaar daarop...
groeten Harma

Sylvia zei

Het is echt heel leuk geworden!
En soms is het inderdaad al doende leert men. (grgrrr!)
Fijne vakantie en Prettige Feestdagen en nog heel veel quiltplezier in het Nieuwe Jaar.
Groetjes Sylvia.

FLR zei

Prachtig geworden Conny! En zó herkenbaar....eerst doen en dan er achter komen dat dat doen niet zo handig was....heb ik al vele malen meegemaakt!
Maar in oplossen ben je dus een kei, want het is helemaal goedgekomen!
De mijne duurt nog een tijdje, helaas komt er veel onverwachts (en verwachts) tussendoor....volgend jaar hangt´ie zeker!!
Fijn weekend
Francisca

quilting Jeannet zei

Erg leuk geworden Conny, en ik voel met de woorden van je moeder mee.Fijne dagen en tot blogs in 2015!

Martine zei

Het kerstdiner.
Wat een feest is dat toch altijd voor de kinderen.
Fijne kerstvakantie.

Carin Wijnand zei

Woh wat een werk, met een prachtig resultaat! Geniet ervan! Gezellige dagen.

Yvonne zei

Ondanks de strubbelingen is het resultaat ontzettend mooi geworden, wat een unieke quilt! Fijn dat je nu een paar weken vrij bent, geniet ervan en mooie feestdagen gewenst!

Floor zei

Mooie spreuk zeg.... vrede....was het maar overal zo.
Wat een gezelligheid op school. Altijd zo leuk als de kinderen er van genieten.
Je kerstquilt is na de operatie heel leuk geworden. Echt een kijkquiltje.
Geniet van je vakantie en fijne kerstdagen!