maandag 9 februari 2015

Twee en een halve kilo textielgenot en dubbelen met latten.

Zaterdag werd dit gewichtige pak bezorgd!


Ruim twee en een halve kilo zwaar. 
Voor wie van diverse textiele technieken en de geschiedenis ervan houdt (zoals ik dus) een aanrader. Henriëtte Beukers (van oa Handwerken Zonder Grenzen) laat in dit boek haar verzameling textiel zien (enorm veel prachtige foto's) en verteld er veel over.
 Ik ben er zondag in begonnen en heb er al erg van genoten.
Je kunt het hier bestellen

Dubbelen met latten 
(zie ook met extra pagina hierboven)
Al een paar dagen lag er een top met vulling op mijn UFO stapel te wachten.


Quiltmaatje Ria heeft erg veel last van haar rug.
 Ze had me gevraagd of ik haar quilt wilde dubbelen, dat kan ze nu niet zelf, maar quilten wel.
Vandaag daarom mijn latten en schilderstape opgezocht en aan de slag


Eerst de top en achterlap nog even strijken.


Alles bij de hand?


Eerst de achterlap met tape vastzetten en voorzichtig oprollen. 
Als je goed op de foto hierboven kijkt zie je de lap behalve over de tafel ook over een paar stoelen hangen. Deze quilt  heeft ongeveer de maat voor op een eenpersoons bed.


En dan rustig oprollen.


Dan leg ik de eerste rol even aan de kant en plak de rand van de top op de volgende lat. 
En rollen maar weer.


Dan zo neerleggen dat de vulling er tussen komt en stukje bij beetje weer afrollen.



Ria wilde hem graag gespeld met veiligheidsspelden en dat ging super.



Ik heb het zelf wel eens met (te) kleine veiligheidsspelden gedaan. 
Daar kreeg ik zere vingers van, maar met deze maat ging het prima.
Ze waren blijkbaar al veel gebruikt, want ze waren al een beetje krom gebogen, waardoor het helemaal van een leien dakje ging.


Binnen een uur was ik klaar.


Even opvouwen.
De sterren zijn trouwens gemaakt van overhemden van haar overleden vader.
Een mooie herinneringsquilt wordt het.
 Ik heb de quilt meteen weggebracht, dan kan Ria hem gaan quilten.


Ik heb drukke weken op school, met veel toetsen en rapporten, rapportgesprekken. 
Nog even twee weken doorbijten en dan een weekje vrij.
Als afleiding van het werk, ga ik zo eerst maar eens die puinzooi op mijn quiltzoldertje opruimen.
 Ik kan er niks meer vinden, erg hé.....
(foto's volgen (als ik durf)

Fijne week gewenst!
groetjes, Conny

11 opmerkingen:

quilting Jeannet zei

Dat lijkt me een geweldig boek Conny, ik bewaar warme herinneringen aan handwerken zonder grenzen toen henriette Beukers nog eigenaar was met haar man, nu vind ik het lang zo leuk niet meer. Mooi dat je dat dubbelen zo hebt opgeschreven.

ria zei

Jij heel erg bedankt voor het dubbelen Conny.
Ga snel de quilt afmaken waar ik nu mee aan het quilten ben, en dan beginnen met de sterren, helemaal zin in.
Groetjes Ria

miekequilt zei

Waren het misschien echte quilt veiligheidsspelden? Die zijn nl een beetje krom waardoor ze beter door de stof gaan.

tiny zei

Veel leesplezier met je boek, en een blije Ria die weer aan het quilten kan. Groeten Tiny

Hennie zei

Wat een goed idee ik ga mijn quilt de volgende keer ook op de lat plakken.
Ik heb nu 1 quilt met hulp van latten gedubbeld, zonder de achterkant en de top vast te plakken, maar dat lijkt me beter, ga het zeker proberen de volgende keer.

Groetjes Hennie.

brigitta seinen zei

Lekker gaat dat hè, dubbelen met latten. Ik heb het ook al een paar keer zo gedaan. Succes met opruimen.

baukje zei

Ik moet dat dubbelen met latten toch ook eens gaan proberen. Dat rijgen op mijn knieen op de grond vind ik zo vreselijk...... Dank voor de uitleg.

Yvonne zei

Wat een leuke techniek om je quilt te dubbelen, die had ik nog niet eerder gezien. Volgens mij gaat het prima op die manier!

wietskesquilts.blogspot.nl zei

Duidelijke uitleg.Super!!!!

Gonda Westra-Steursma zei

Bedankt voor de boekentip. Het lijkt mij een mooi boek. Ik ben in het bezit van Het Komplete Handwerken en dit lijkt me een leuke aanvulling.
Aan het opruimen ga je nog veel plezier beleven want je vindt van alles terug wat je kwijt was. Maar eerst nog anderhalve week te gaan voordat het vakantie is.

ireneinhetatelier zei

Ik had het boek nog niet gewogen, maar was al heel blij met het tasje, wat ik er bij kreeg in Zwolle. Prachtig boek, mooie foto 's en heerlijk lezen. Echt weer de sfeer van HZG!
Mooie uitleg over het dubbele, dat sla ik op voor binnenkort.