donderdag 24 december 2015

Goededoelenquiltjes.

Na een bijzonder heftige week, is niets zo fijn als bijkomen met een creatief werkje.
Breien aan de Fair Isle sampler (foto's komen later) en in de weer met de blokjes voor de goede doelen kinderquiltjes (zie link)

Ik heb dat behoorlijk systematisch aangepakt: 
eerst alles snijden in vierkantjes van 5", 
dan twee aan twee alle blokken aan elkaar.
Dan twee tweetallen tot een fourpatch.

. Het is een enorme stapel.


Twee vierpatch blokjes op elkaar en rondom voetje breed dicht naaien



Dan het mes er in. 
(nadat ik bij de Gamma een nieuw los rolmes heb gekocht)
en alle blokken open vouwen.


Dan heb je vier nieuwe blokjes met driehoeken.


Beter meteen maar bijsnijden op 6", anders moet dat achteraf en dat is geen leuke klus.





Ik ben maar eens aan het tellen gegaan.
Van de gekregen en eigen stof heb ik 1360 vierkantjes gesneden van 5 "
Dat levert 340 fourpatches op van ongeveer 9,5".
Als ik ze allemaal ombouw naar driehoekjes heb ik 680 blokjes...is mega veel kinderquiltjes...
Intussen broed ik op verschillende variaties die ik met die fourpatches kan maken, steeds hetzelfde wordt immers saai om te doen.


Eerst maar eens genoeg voor een quiltje gemaakt en in banen aan elkaar gestikt.



Drie banen aan elkaar, nog 7 te gaan.


Ik heb in diverse uitverkoopjes een paar verschillende fleece dekentjes gekocht om als achterkant te dienen. 
Ik hoop dat er een paar bee-leden willen helpen om een en ander door te quilten....
anders ben ik jaren onder de pannen, hiihi....

Nou ja , het is geen aangenomen werk, er is geen deadline te halen. 
Dus lekker in mijn eigen tempo zoef ik achter mijn machien door.
Lekker bijkomen en morgen gezellig met familie kerst vieren.
En nu...nog even wat banen aan elkaar zetten.

Fijne dagen gewenst!

13 opmerkingen:

Truus zei

Je bent wel onder de pannen in de kerstvakantie met het maken van de quilts.
Bedankt voor de tip om bij de Gamma een rolmes te kopen -dat zal een stuk goedkoper zijn denk ik.
Jullie ook gezellige Kerstdagen en een voorspoedig en gezond nieuwjaar.
groetjes, Truus uit Drenthe

Quilting Moesje zei

Wat een mooi resultaat ! Leuk ook de driehoyjes, zandlopertjes :0))
Succes en veel plezier (met elkaar ; 0)) doorquilten !

baukje zei

Wat leuk worden ze ,ik geloof dat ik je voorbeeld ga volgen. Zo raak je wat lapjes kwijt. Hoe groot maak je ze? En een fleeze dekentje , geen idee waar ik dat vinden kan..... Leuk dat jouw kerstmarkt ook een succes was. Ik heb ook goed verkocht, niet echt veel winst hoor. Bij ons is het ook eenkleine prijsjes markt. Maar ik ben ook wel uit mijn onkosten.
Gezellig Kerstetentje

Floor zei

Natuurlijk jullie ook een hele fijne kerst gewenst!
Liefs,
Floor

FLR zei

Wat worden ze leuk, je dekens! Dit is ook een hele leuke snijtechniek. En je kunt er een hoop frustratie in kwijt is mijn ervaring ;-). Heel veel sterkte en fijne feestdagen gewenst!!
groetjes
Francisca

miekequilt zei

Wat zulken de ontvangers van je quilts blij zijn. Ze zien er superleuk uit.
Fijne dagen en een goed 2016!

Tilly zei

Wat een fleurige blokken Conny, erg leuk. Fijne feestdagen toegewenst. Groetjes Tilly

Ageeth Dorsman zei

Wat een enorme klus, met al die fourpatches en zandlopers, en dan in zo'n mega-hoeveelheid! Maar uiteindelijk worden het wel heel fleurige quiltjes, en gewoon in je eigen tempo doen, dan hou je het plezier erin.
Fijne dagen en groetjes van Ageeth

Wilma Kuin zei

Fijne dagen! Wat een leuke blokjes...

Tineke Machiela zei

o wat leuk dat ziet er zo vrolijk uit...
fijne dagen ook voor jullie,,,

Ineke zei

Heel erg mooi!!!
Fijne feestdagen!

Yvonne zei

Wat worden ze leuk! Daar maak je straks zeker weten een aantal kinderen heel blij mee! Fijne dagen gewenst!

Annemieke zei

Leuk je zandlopers en die methode is handig ja. Dank voor het laten zien. En een mes bij de Gamma...daar was ik nou niet opgekomen.
Maarre wat is jou leaders enders kleur? Ik zag ze nog niet voorbij komen, wel allerlei anders leuks;)
Groetjes
Annemieke