donderdag 9 juli 2020

Etui van vilt.

        Al een tijd ben ik nauwelijks aan het quilten . Dat komt door pijnlijke artrose in mijn handen en vingers, ik hoop desondanks ook die naald weer eens op te pakken hoor!
Voor nu ben ik in de weer met diverse brei,- haak- vilt- spin-  en borduurprojecten (oké, dat is heel wat....). Ik heb alle soorten handwerk altijd erg leuk gevonden en zo heb ik ook wat afwisseling. 
Het gaat goed als ik maar blijf doseren en zo heb ik er weer veel plezier in van alles uit te proberen.        

 Een paar weken terug ben ik, om het onder de knie te krijgen, wezen 
vilten met geverfde lontwol.
Gewoon in mijn eigen keuken, na het bekijken na een instructie op you-tube.
De lontwol kreeg ik van mijn schoonzus voor mijn verjaardag in november.

                                              

Met een stukje karton tussen de twee lagen werd het in één keer een tasje zonder naden.

                                        

Na het bijknippen van de randen van de opening kon ik een bijpassende rits (gevonden in een kringloop) er met de naaimachine in vast zetten.
Nu begon het leuke gedeelte:  het versieren met borduursteken en kraaltjes,




Gewoon maar wat proberen, leuk om te doen.


Ook dit doosje kralen heb ik op een rommelmarkt of in een kringloop gekocht. Ik speur altijd naar oud handwerk materiaal dat nog goed te gebruiken is. Deze week nog kocht ik bij "Het Goed",  twee mooie bollen donkerblauwe Merino sokkenwol voor het "enorme" bedrag van 20 cent.
Nu nog wel die sokken breien  natuurlijk. 
Maar hoe dan ook, geniet ik van dit soort aankopen. 



Zo is het etui geworden, leuk om wat garen en een schaar in mee te nemen naar de bee of zo.
Perfect is het niet qua vorm, maar ach, dit was een eerste maal dat ik zo'n tasje viltte.
Ik heb er veel aardigheid in gehad dit te maken.
Het riep herinneringen op aan de akte K  opleiding (nuttige handwerken voor meisjes) die ik in 1985-1986 volgde en behaalde.


Fijne dag gewenst.
Bepaald geen zomerweer vandaag, het regent hier de hele dag al onafgebroken, brrr.

7 opmerkingen:

quiltingmieke zei

piep superleuk gewordenen helemaal van jezelf, top toch knuf

miekequilt zei

Ooo, heb jij akte K gedaan? Wat leuk. Ik startte in 1978 maar door een verhuizing kon ik niet verder . Je hebt er echt nog profijt van.

Annie Kingma zei

Heel leuk geworden, dus juf voor handwerk les ook.
Krijgen de basis school nog wel deze lessen? zal wel onder handenarbeid vallen denk ik.
Tijden veranderen.
Groetnis Annie

conny's quilts en creaties zei

Dat klopt Annie. Als een van de weinige collega's deed ik ook iets met textiel met de kinderen. Ik moest wel zelf voor materialen zorgen. Meer dan wat wolresten was er niet.

Dientje zei

Leuk tasje geworden. Mooie versiering. Ik moet ook maar eens gaan kijken bij de kringloop. Ik lees regelmatig dat er soms leuke dingen gevonden worden. Na 5 jaar verpleegkundige Z (Zwakzinnigenzorg) heb ik gedacht om Akte K te gaan doen. O.a. Financiën maakte dat dit geen optie was voor mij. Heb toen gekozen voor Bezigheidstherapie, toentertijd met veel aandacht voor handwerk en handvaarheids technieken. Het wel een tijd jammer gevonden dat Akte K niet haalbaar was, maar heb met veel plezier bezigheid/Activiteiten werk gedaan. Mij ontwikkeld tot Activiteitentherapeut. Groet, Dientje

Annelies zei

Leuk tasje ! Ook ik haal af en toe wat bij de kringloop. Leuk !

Conny's-blog zei

Wat een schattig etui is dit geworden en leuk eens iets anders uit te proberen he...........liefs.Conny