vrijdag 2 oktober 2020

Handwarmers en verf-experimenten.

Al bijna een jaar lagen deze handwarmers vergeten in mijn breitas. Gisteren eindelijk afgemaakt, alleen het bovenste boordje van de hand en duim moesten nog. 
Ze zijn vast heerlijk voor mijn artrosevingers als het weer kouder wordt.
Het patroon is van wolnuts en kocht ik op de woldagen in de oude suikerfabriek te Groningen, een jaar of twee geleden.
Ik breide met heel dunne Shetlandwol.





Ik vertelde in een vorig bericht al over mijn plan om mezelf te leren wolverven met natuurlijke materialen.


Ik had eerst het linker, engelstalige, boek  gekocht en begon al enthousiast wat materialen te verzamelen. Eikels, eikenblaadjes, vliesbessen....
Ik moest nog wachten op een bestelling met aluin om aan een beitsbad toe te voegen en begon wat impulsief met eikenblad die dat niet nodig had.
Dat gaf een mooie gele kleur.


De vlierbessen mislukten, misschien waren ze niet rijp genoeg of had ik ze nog meer moeten pletten, of iets anders aan toevoegen...in elk geval gaf dat een saai beige en heb ik vals gespeeld met een beetje knotsoude luvo batikverf dat ik nog had. Dat zijn zowel de lila- rozige als de blauwige tinten geworden.
De bruinige is het resultaat van verven met geplette eikels. 


Hoe het ook uitpakt ik heb er al veel plezier aan beleefd. 
Leren door proberen, heerlijk!
Op internet vond ik ook het tweede boek (rechts op de foto, hier boven) en ik denk dat die handleiding nóg beter bruikbaar is voor me. Ook ontdekte ik dat ik nog wat andere beitsmiddelen aan kan schaffen voor meer variatie in de kleuren.
Dit ga ik vast vaker doen, maar voorlopig moet ik eerst weer garen spinnen om te kunnen verven.


Een tijd terug had ik een verrassingspakket besteld bij "Blij dat ik brei" ,als extraatje zat er roze sokkenwol in, niet echt mijn kleur.


Ik heb de resten van de koudwaterverfbaden (luvo batikverf) rood en blauw bij elkaar gegooid.
En rood en blauw geeft.....


Juist, paars, een mooi diep donker paars. Dat lijkt me wel wat.

Fijne week gewenst, groetjes, Conny

 

10 opmerkingen:

Nina Hobbysite zei

Prachtige resultaten. Lijkt mij ook zo leuk om te doen! Mooie polswarmers!

Dientje zei

Prachtig zijn de polswarmers. Mooi motief. Je hebt al mooie kleuren gekregen, ook al speelde je een beetje vals, haha. Die roze streng is een prachtige kleur geworden. Weet je al waarvoor je het gaat gebruiken? Groet, Dientje

Conny's-blog zei

Prachtige handschoenen heb je gemaakt, knap hoor.............liefs.Conny

Annie Kingma zei

Prachtig breiwerk je polswarmers, mooi patroon hoor.
Je resultaten met het verven van de wol gaan geweldig. De paarse kleur kan je nu mooi mee gaan breien of haken.
Succes verder met deze hobby.
Groetnis Annie

quiltingmieke zei

piep oh wat heerlijk om te doen!! lijkt me.
prachtige polswarmetlrd knuf

Elizabeth zei

Dat zijn nog eens geweldige handwarmers..., wat heb je die mooi gemaakt!
Ja, wol verven...lijkt me ook enig...

Yvonne zei

Prachtig, dat paars, een van mijn favoriete kleuren. Maar die zachte tinten vind ik mooi gelukt.
Je handwarmers zien er naast heel mooi ook heel warm en comfortabel uit. Daar ga je vast veel plezier van hebben!

Gonda Westra-Steursma zei

Wat zijn je handschoenen zonder vingers prachtig mooi geworden. Leuk met die patronen er in.
En je wolletjes zijn ook al zo mooi geworden. Bijzondere kleuren en als je het niet leuk vindt, dan pas je het gewoon aan. Mooi!
groeten, Gonda

miekequilt zei

Wat een mooie handwarmers. Het patroon is leuk en je wol is prachtig. Leuk dat je zelf de wol verfde. Ik denk dat je er weer iets moois mee gaat doen.

Marguerite zei

Wat een prachtige handwarmers.
En wat lijkt me dat spannend om zelf je wol te verven.
Ik moet eerst maar leren spinnen...