zondag 13 december 2020

Vervolg van het ecoprint experiment en nog meer.

Na het ecoprint avontuur uit het vorige bericht had ik nu natuurlijk heel veel lapjes met meer en minder geslaagde afdrukken van bladeren. 
Tijd om verder mee te experimenteren.


Ik koos dit stukje stof, net geen A4 formaat. Linksonder en later ook net boven het bovenste blad zette ik een ander stukje stof met bladprinten eraan, om een interessantere compositie te krijgen..
Met intktense krijt wat groen en geel opbrengen terwijl er een raster onder de stof ligt. Zo krijg je een leuke structuur. Na het nat maken (aquarel-effect) en wat uitvegen is deze kleurstof na het drogen permanent is me gezegd, dus dat hoop ik dan ook maar.


Vrij borduren op de naaimachine, ooit geleerd tijdens mijn akte K opleiding in de jaren '80.
Ik accentueer de bladeren en  hun nerven met zwart stiksel.





Tot zo ver ben ik eerst gekomen met mijn experiment. Misschien leuk voor een mini quiltje of toch iets groters als ik meer zulke paneeltjes ga maken. Daar denk ik nog over. t Was hoe dan ook erg leuk om mee bezig te zijn.


Met de weefsteek heb ik een sjaal voor mijn man gehaakt, stoer en lekker warm. Hij werd al druk gebruikt nu het weer zo koud is.
De weefsteek is makkelijk en geeft een leuk effect 

( De weefsteek doe je zo: 1 vaste, 1 losse (een vaste overslaan) 1 vaste enz. op de teruggaande toer haak je de vaste in de lus die ontstaat met de losse en overgeslagen vaste, verder net als eerste toer.)



Ik had met het breien van een trui voor mijn dochter op die dikke pennen nr. 8, de smaak goed te pakken. Het gaat makkelijk en vlot en dochterlief wilde best nóg een trui. Ik zag een leuk plaatje op Pinterest dat ook haar beviel en na wat rekenwerk kon ik aan de slag, ik had nog heel wat restjes en hoefde niet zoveel bij te kopen.

Na twee avonden had ik dit al. 


Via boeken en websites zoek ik steeds meer informatie over wol verven met natuurlijke verfstoffen. 
Om daar weer wat mee te kunnen, heb ik wel wol nodig. Liefst gesponnen, eerder verfde ik al eens wol vóór het spinnen, maar dat beviel me niet zo goed. Onbehandelde wol is vetter en dat vind ik fijner spinnen.



Naast al mijn crea dingen blijf ik druk met mantelzorgen voor mijn moeder en lees ik graag. Elke dag starten manlief en ik met een flinke wandeling en duimen we dat deze coronatijd zijn einde nadert met de komst van het vaccin.

Foto van vanmorgen, de mist trekt op.




Straks ga ik het maar wat gezellig maken in huis met kerstversieringen.
Fijne dag gewenst, Conny

 

6 opmerkingen:

Annie Kingma zei

Je bent heel creatief en goed bezig.
Dikke brei pennen, dat schiet lekker op.
Word een leuke trui zo te zien.
Groetnis Annie

miekequilt zei

Wat is je ecowerk mooi geworden. Heel leuk om te volgen hoe je te werk gaat. De sjaal en trui zijn ook leuk, wat ben je toch snel.
En dan ook nog mantelzorgen voor je moeder, je bent er maar druk mee.
Fijne avond nog.

Dientje zei

Wat een mooi effect geeft de eco-print. En dan accentueren met vrij borduren. Prachtig. Ik ben daar nu ook meer aan het experimenteren. Ik lees er veel over, zoek voorbeelden op internet. Leuk om te doen. Laat de kou maar komen. Man en dochter hebben het lekker warm. Groet, Dientje

Floor zei

Heel mooi geworden die geverfde bladeren en het doorgestikte effect. Ben heel benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden als je daar inspiratie voor hebt.
Altijd leuk om weer een gebreide trui te krijgen van je moeder. Vast ook lekker dik en warm, we krijgen een koude winter voorspelde Piet Paulusma.

Elizabeth zei

Ook al zijn de prints wat minder duidelijk, ik vind ze eigenlijk altijd wel mooi!
Wat ben je heerlijk bezig, niet alleen met stof maar ook weer aan het spinnen en haken en breien... Heerlijke hobby's, stel dat je ze niet zou hebben!

quiltingmieke zei

piep wat fijn met dat bladmotief, en het verven .. ook zo leuk, blijf gezond , het komt goed knuf