maandag 30 november 2020

Creatieve explosie: ecoprinten, wolverven en kleur huiswerk.

Donker weer, ronduit guur vandaag, en ik, net pensionado, heb altijd wat te doen. 

Ik ervaar een creatieve explosie in mezelf. 
Ik doe wat ik me had voorgenomen voor ik met pensioen ging: mijn grote liefde voor textiel verder ontwikkelen. (ooit haalde ik handwerk-akte K en ben en bleef altijd in vele textiele technieken geïnteresseerd.)
Al in februari schreef ik me in voor een textielcursus bij HAWAR. Na één les konden we niet verder vanwege de corona richtlijnen. Nog drie lessen tegoed, misschien in januari. Desondanks ben ik er toch mee bezig want we kregen een huiswerkopdracht waarover ik straks meer vertel.

In het quiltnieuws van dit jaar (in het september nummer) stond een uitleg van eco printen.
Dat is een techniek om bladprinten op stof te maken met behulp van de natuurlijke kleurstoffen in die bladen.
Gister na een lange wandeling ben ik er spontaan mee aan de slag gegaan.
Onderweg had ik al blaadjes verzameld.


Omdat ik ook wol verf had ik alle benodigdheden wel in huis. Een oud laken was ook snel gevonden. 
In de blauwe emmer staat de stof te beitsen (voorbereiden) in water met soda en in de verfketel ligt de stof in water met aluin.
In het kleine bakje zit 50% azijn en 50% water om de blaadjes in te dopen.


In de aanwijzingen las ik dat je het best met verse blaadjes werkt, dus ik heb ook nog een en ander in de tuin geplukt. (gek eigenlijk hoeveel er nu nog groeit)
Alles meegenomen op de tuintafel, want zo'n natte klus wil je niet binnen doen.



Blaadjes  indopen in het azijnbadje en dan op de natte stof gelegd, dubbelvouwen en om een stokje rollen en vastbinden.
Na het tweede rolletje had ik al geen gevoel meer in mijn handen. Man, wat was het koud, maar net boven nul.
Daar staan de rolletjes, nu gauw terug in de warmte van het huis.


In de verfketel een ruime hoeveelheid water met ijzersulfaat (maakt het water bruin/zwart)
Twee uur sudderen met die rolletjes.
De afzuigkap op volle toeren, wat een stank!
(Dat stond er bij in het quiltnieuws, maar ik kan niet buiten koken)
Mijn man noemt me al een heks met al die rare brouwsels op het vuur! Maar gelukkig kan hij naar zijn eigen kamer om mijn vieze luchtjes te ontvluchten. ;)


Na twee uur kunnen de rolletjes een nachtje rusten in de emmer.

 

Vanmorgen uitpakken!
Wat leuk om te zien wat wel en niet gelukt is. Heel geslaagde stukken afgewisseld met grote leegtes... Hihi, herfstbladen hebben toch te weinig kleurstof over om nog af te geven op de  stof. Maar er zitten toch genoeg mooie delen bij om iets leuks mee te kunnen gaan doen.



Vanmorgen was het weer feest. Een "heerlijke" pan vol klimop/ Hedera blad aan de kook. 
Ook weer stank, maar anders. Met dit verhitten onttrek je de kleurstof aan het plantmateriaal.
(Mijn man ging gauw fietsen)


In een ander pannetje staat, net deze week gesponnen, wol te sudderen in een beitsbadje met aluin.


Na een uurtje mag de wol in de wel erg lichtgele kleurstof van de klimop. Als dat maar wat wordt. 
Eerdere experimenten liepen ook niet allemaal goed af (maar houden me lekker bezig)


Maaaaaaar: wauw, ik ben blij verrast als na het verven en nabad met water met een scheut ammoniak dit vrolijke geel tevoorschijn is gekomen. Helemaal goed .
(op de foto iets fletser dan in het echt)


Om het goed te maken met mijn man vanwege al die vieze luchtjes heb ik vanmiddag maar een heerlijke cake gebakken. Dat ruikt een stuk beter, en viel goed in de smaak na de natte, koude fietstocht.

Op mijn verjaardag in november kreeg ik deze inspirerende boeken.
Het sluit prachtig aan bij al mijn experimenten.


Zoals ik al noemde, heb ik voor mijn HAWAR cursus kleur een huiswerkopdracht gekregen. 
"Maak foto's in de eigen omgeving, beschrijf de kleur en het contrast en probeer om met andere materialen en technieken die kleuren te vangen."
Ik ga helemaal los om steeds op weer een andere manier, met ander materiaal dit uit te voeren, een paar foto's per week.. 
Hieronder gebruikte ik "inktense" krijt met een raster eronder.


Hier een reflectie in water nagemaakt met plakfluweel en draad.


Paddenstoelen in de zon met tijdschriftpapier.


En nog een paddenstoelhoed met draad, geplakt op stof.


Genoeg te doen dus, ik verveel me niet!
Op deze manier valt het vele thuisblijven vanwege corona me niet al te zwaar.
Fijne week gewenst, groetjes, Conny


8 opmerkingen:

Floor zei

Nou Conny, je bent met recht een echte heks aan het worden met al je brouwsels :-)
Je man het huis uit jagen nog wel... gelukkig heb je hem verwend met een cake, die ruikt heer wat beter, en smaakt ook zo lekker.
Maar wel leuk hoor al die probeersels. Vooral die zacht gele wol vind ik zo mooi geworden.
Jij kan de hele winter nog vooruit met dingen uitproberen.

miekequilt zei

Conny, wat ben je geweldig bezig. Wat heerlijk om dit na je pensioen te kunnen gaan doen. Je eco print is goed gelukt en de rest ook.
Ik ben zelf niet zo creatief om dingen uit te proberen, dus ik kijk met veel bewondering naar jou. Je huiswerkopdracht is leuk zeg.
En dan bak je ook. Of even een cake, heerlijk.
Ik hoop gauw weer iets van je te lezen.

Elizabeth zei

Met stijgende verbazing en interesse lees ik je blogbericht... Oh, wat is dit leuk!
Wel fijn dat je alles voorhanden had, dat maakt het toch wel even laagdrempeliger.
Tegenwoordig knutsel ik elke donderdagmorgen met mijn schoonzus, en ik denk dat ik dit toch ook maar eens moet proberen...
Je foto's zijn ook erg mooi; ik geniet ervan!

Dientje zei

Wat een inspirerende blog. Leuke experimenten heb je gedaan, er zit wel een luchtje aan, haha. Maar fijn dat het wat heeft opgeleverd. Bijzondere huiswerkopdrachten had je en die heb je geweldig vertaald, top. Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar de boeken die je hebt gekregen. Ik ga ze op zoeken. Fijne dag. Groet, Dientje

Hennie zei

Dat is super mooi geworden Conny.

Gonda Westra-Steursma zei

Ha Heks Conny!, Wat een fijne invulling van je vrijgekomen tijd. Dat experimenteren is zo leuk om te doen, dat hadden we ook bij de workshop destijds bij Helga.
Ja, die man van jou moet het doorstaan, maar met superleuk resultaat! En die overheerlijke cake... is een supergoedmaker!
groeten, Gonda

Yvonne zei

Wat heerlijk Conny, ruimte in je hoofed voor nieuwe dingen en de tijd om ze uit te proberen. Zo kom je de tijd wel door, wat is het toch fijn als je een creatief brein hebt.

Miriam zei

Hele interessante (en tijdrovende) experimenten, die je mooi stap voor stap in beeld hebt gebracht!