zondag 31 oktober 2021

Cursus Hawar, Friese verrassing en Herfst

 Al blog ik momenteel niet heel veel , ik ben zo druk als zeven. 

Cursus Hawar

Vorige week zaterdag ging, na ruim een jaar, eindelijk de tweede les door van de cursus kleur (in samenwerking met het Quiltersgilde)  bij Hawar in Oldeberkoop.

Mijn hoofd stuitert van alle inspiratie die ik er opdoe en de nieuwe dingen die ik leer.

Ik maak maar collages vandaag. 


Ik leerde verven en afdrukken met een zogenaamde gelliplate. 
(Een A4-mat die voelt als een drilpudding.)
We deden eerst contrast oefeningen.
Daarna moesten we 1 lapje ruilen voor een huiswerk opdracht, ik ruilde linksonder van mij met rechtsonder van mijn buurvrouw.
Later zal ik laten zien wat ik er mee heb gedaan.
Van de bovenste printjes heb ik de middelste versie afgekeurd, maar rechts zie je als je goed kijkt wat borduurwerk. Het zijn allemaal proefjes mbt contrast. Overigens mocht je voor het grijs geen zwart gebruiken. Dus mengen met de primaire kleuren tot het bijna zwart was en toen wat wit erbij!


We namen een kaart/plaat/print mee van een expressionistisch schilderij. 
Kregen les over verschillende kunststromingen. En een uitgebreide opdracht.
Mijn gekozen  kaart is te zien rechtsonder: Alida Pot van de Ploeg "Boomgaard Blauwborgje"


Opdracht was eerst op 6 lapjes elk 1 kleur te mengen die precies zo voorkomt op dat schilderij dat je kiest. Dat was lastiger dan je zo zou denken.

Daarmee thuis aan de slag, gefragmenteerd werk van Franz Marc en Hundertwasser als uitgangspunt om een eigen versie van het gekozen schilderij te maken.

Tweede van rechtsonder zie je al een beetje wat het worden gaat bij mij. Het vraagt veel denkwerk, maar echt zeer leerzaam ook. Wordt vervolgd.

Friese Verrassing.

Vorige zondag naar vrienden in Leeuwarden, en eerst even langs Bears, net onder Leeuwarden, om een aardig kerkje en nagebouwde State te zien.


We liepen even door t piepkleine dorpje, mmm daar staat een paard met zo'n zebra jas dacht ik nog even. maar nee hoor.......


Ik moest vreselijk lachen, een Zebra, een ECHTE op t Friese platteland, die dan ook nog eens een ezeltje lastig valt.....

Herfst

Deze week was ik druk met mijn Hawar huiswerk. Vanmorgen daarom eerst maar eens heerlijk genieten van een boswandeling en de herfst. 

Ik kon niet kiezen welke collage ik nu het leukst vond geworden, dan allemaal maar op mijn blog.

Dezelfde foto's, vier maal anders.










In de nieuwe week kan ik uitzien naar een bee-dag met workshop en show and tell en zaterdag de derde Hawar les. Dat zit weer goed op creatief gebied!

Een heel fijn week gewenst.


8 opmerkingen:

Knutselpret zei

Wat leuk en leerzaam en wat is het nu mooi in het bos

Dientje zei

Wat een leuke cursus lijkt me dat. Ik zie mooie dingen bij jou gebeuren. Heerlijk. Merk bij mezelf ook wat zoiets met je doet. De bos collages zijn ook mooi. Zo fijn om buiten te zijn. Genieten van kleur en herfst dingen. Veel plezier met alle voorbereidingen / huiswerk komende week. Groet, Dientje

Floor zei

Je bent heel druk geweest deze week, en volgende week weer zo'n weekje vol creativiteit.
Mooie herfstcollage heb je gemaakt, vind de eerste het mooist.
Wat een creatieve dingen maken jullie daar. Veel kleurtjes en en daar dan van alles van maken.
Ziet er ingewikkeld uit, maar je geniet er van en daar gaat het om.
Ben benieuwd of er over een tijdje in Friesland een elzelzeebra of zeebraezel rondloopt :-)

Quilts and Newf's zei

Leuke cursus , werken met gellie plate.
En idd heel veelideeen en mogelijkheden.
Mooie foto’s van de herfst

Yvonne zei

Wat een prachtige collages heb je gemaakt. En die cursus, die lijkt me echt een uitdaging. Leuk om zo eens iets heel anders te doen met mooi resultaat.

Josephine zei

Wow, wat een fantastische creatie's laat je allemaal zien, en
je enthousiasme spat van het scherm, en dat berijp ik volkomen.
Wat een heerlijk leerproces met prachtige resultaten.
Haha, een paard met een zebrajas, tsja zoiets verwacht je dan
maar een Zebra op het Friese platteland? Het ezeltje was
het inmiddels wel gewent, zo lijkt het ;-o)
Je herfst collage's zijn om te smullen en ik ben blij dat je ze
allemaal laat zien, ze SUPER mooi. Heerlijk om in zo'n
creatieve flow te zitten, GENIET volop!!!

Elizabeth zei

Je bent drukker dan dat je het met bloggen bij kunt houden!
Geweldig toch?
Dat lijkt me een hele gave cursus zeg... heerlijk om weer nieuwe dingen te leren, te experimenteren en zoveel inspiratie te krijgen!

Marjan zei

Wow wat een heerlijke creatieve bezigheden! Een wandeling tussendoor is altijd lekker en persoonlijk vind ik het ook opfrissen in het hoofd waardoor creatief werken net even beter gaat.
De kleurcursus lijkt me best lastig, maar tegelijkertijd ook heel leerzaam.
Wat leuk dat je met een Gelli-Plate hebt gewerkt!
De foto-collages zijn alle vier mooi; grappig dat in iedere collage andere foto's als eerste opvallen.
Veel plezier met al het 'lekkers' wat er nu op de agenda staat!