zondag 5 maart 2023

Lekker door borduren en rasters maken.

De eerste steekjes voor maart zijn alweer gezet. 
Ik heb weer een nieuw raster geborduurd. 
Het vlindertje had ik al eerder laten zien.


Van een historische kaart trok ik het wegenplan over van mijn dorp en borduurde dat met perle garen. Een grappig frutsel, met betekenis voor mij.

Hier heb ik lekker intuïtief zitten borduren. 


En nog een blaadje in een voor mij nieuwe techniek. 


Afgelopen dagen begon ik met rasters  ontwerpen voor de volgende maanden van het jaar. Het is me gelukt allemaal verschillende te maken. Elk met voldoende vakjes per maand.

 

Daarna kon ik de rasters overnemen op stof. Ik heb geen lichtbak, dus met schildertape plakte ik eerst het papier op het raam. Alle lijnen met dikke stift overgetrokken.
Daarna de stof er goed overheen plakken en met blauwe, wateruitwisbare stift overtrekken. 
 

Het was een ongemakkelijke houding om dit klusje te doen, dus geregeld pauzeren.
Hieronder links zie je april, rechts mei.


En hier ligt de rest van het jaar klaar. Die rasters borduren is een karweitje voor bij de tv of tussendoor. 


Ik kan er mooi het dikkere perle garen van mijn moeder voor gebruiken. (Nog in het doosje waarin het zat toen ik het kreeg)



Groetjes,  Conny

18 opmerkingen:

Marthy zei

Wat een werk Conny, ik ben vol bewondering.

Kitty zei

Bedankt voor je reacties op mijn blog, vind ik erg leuk.
Ik zou bij-na zin in krijgen om te gaan borduren, bij-na he... ;) Vroeger wel gedaan hoor, maar hoewel ik uren kan prutsen met papiertjes, heb ik hier het geduld niet meer voor.
Perlégaren noemden wij vroeger op de lagere school geloof ik koordzijde. De handwerkjuf maakte er vlechten van waar ze dan een draad voor je uit trok. Dat kon je niet splitsen, en wat je wel kon splitsen noemden we dan borduurzijde. We leerden allerlei steken op een handwerktas, die is bij mij nooit afgekomen. Dat ik later nog eens aan een muizenschoen ben begonnen, en aan een bramenelfje, mag een wonder heten, hahaha.

Dientje zei

Wat een werk om alle rasters er op deze manier op de stof te krijgen. Niet fijn voor je lichaam. Gelukkig is het klaar. Nu rustig alles borduren. Er zitten mooie rasters bij. Wordt vast weer erg mooi. Ik kon op de foto niet goed zien welke techniek je bij het blaadje gebruikt hebt. De plattegrond is ook grappig. Groet, Dientje

marga zei

Een hele klus maar nu kun je ook s'avonds rustig aan de slag. Ook knap om voor al die vakjes iets leuks te bedenken maar borduren met het garen van jou Moeder brengt ook weer herinneringen naar boven en ook dat is fijn.
Succes.
Groeten
Marga

Floor zei

Zo, jij bent al klaar voor het hele komende jaar!
Altijd handig dat je dat al klaar hebt liggen, kan je je helemaal wijden aan de borduurtjes in de vakjes.

juffrouw Ooievaar zei

Ik ben door je blog gewandeld, een beetje bij lezen, zo wat ben je creatief bezig zeg!
Wat is de boekomslag mooi geworden en wat leuk dat je elke dag een paar steekjes borduurt en zo een boek vol met mooie herinneringen maakt. Januari is alvast zeer geslaagd en inderdaad leuk, dat wat je tijdens de workshop leert meteen kunt toepassen. Ook hier zijn de ooievaars weer gesignaleerd en toevallig hebben wij gisteren ook een eekhoorn gezien, dat was op de begraafplaats bij mijn schoonouders. Veel plezier met borduren en nieuwe blokjes creëren.
Hartelijke groet Juffrouw Ooievaar

Judy zei

Wat slim om het op het raam te plakken. Wel een onhandige houding, dat wel.

conny's quilts en creaties zei

Nou inderdaad, ik heb nu maar eens een lichtbak/lightpad besteld

Knutselpret zei

Wat een werk maar het wordt met veel liefde gedaan. En de eerste vakjes al weer mooi gevuld

Elizabeth zei

De ideeën buitelen over elkaar heen, wat wordt het leuk! Je hebt helemaal de smaak te pakken, denk ik.
O ja, perle garen.. zo heet dat... Heb ik ook nog liggen!

Elizabeth zei

test

Elizabeth zei

Conny, ik denk dat mijn reactie in de spam is terecht gekomen, kun je het via je dashboard vinden?

conny's quilts en creaties zei

In de spam kan ik ze zien maar krijg ze er niet op lijkt het

conny's quilts en creaties zei

Ah nu gelukt Elizabeth, dank je voor je reactie

miekequilt zei

Wat is dit toch geweldig bedacht en wat maak je het mooi!

Elizabeth zei

Toch gelukt! Als je het vinkje aanklikt komt de reactie alsnog op je blog te staan...

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een leuk project heb je zo. En als je iets niet hebt, bedenk je iets waardoor het wel kan. Altijd heel handig.
Mooi de emotionele verbinding met oud en nieuw.

Victorious MAX zei

Your blog is very creative and interesting. Don't stop there.