zaterdag 3 juni 2023

Buitenles en regenboog

Deze week hielp ik als vrijwilliger mee aan een buitenles waterdiertjes.
Als leerkracht vond ik dit de leukste lessen met de kinderen.  Samen iets beleven,  onderzoeken,  doen,  daar leer je veel van.
Nu ik met pensioen ben en Corona voorbij, bezocht ik vorig jaar in ons dorp de vrijwilligersmarkt. Daar zag ik dat uitgerekend de club die deze lessen organiseert mensen zocht en meldde me meteen aan.

In de wintermaanden hielp ik mee lesmaterialen te ontwikkelen voor in lespakketten die scholen aan kunnen vragen,  we hielpen een natuurontdekpad voor 4 scholen te maken. Ik geniet daar erg van. 

En nu in t voorjaar zijn we vaak op stap met buitenlessen. De kinderen zijn niet erg herkenbaar zo,  dus durf ik hier wel een indruk te geven. 

Met schepnetjes beestjes uit de vijver vangen, goed bekijken,  opzoeken hoe ze heten. Omdat ik nog een nieuwe vrijwilliger ben kijk ik de kunst af bij de oudgedienden.  En ik leer er veel van. Daar ben je gelukkig nooit te oud voor!

Een feestje! 

De kinderen genoten en wij ook.

Hier staan ze om de tafel met aqaria om te zien wat er allemaal gevonden is. 


De bak met mini stekelbaarsjes en bloedzuigers.


Zo,  nu dan de regenboog uit de titel van dit bericht. Ik had nog niet laten zien dat de regenboogdeken af is. 
Een pakket van de wolkast.
Ik heb hem een stuk kleiner gemaakt,  het origineel is 100 blokjes. Ik heb er 48, groot genoeg om lekker warm onder te kruipen.
Nog even een randje en dan op de foto. 



Hij is voor mijn dochter.  Die tot mijn grote vreugde sinds kort ineens ook begonnen is te haken. Dat had ik nooit gedacht! 
Nog even dan kan ze zoiets zelf maken. ;)



En nog even een knipoog naar Matty van "heen en terug naar de Ardeche" (klik)
Dit kun je doen met oude bergschoenen.  Ze staan er nu een jaar;)


Groetjes en een fijne dag gewenst,  Conny







 

10 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat word er toch moeilijk gedaan over kinderen die op een foto komen te staan ,snap dat nog steeds niet !

Groetjes Paula .

Bertiebo zei

Wat een leuk vrijwilligersbaantje heb jij. Ik kan er niks meer bij hebben, maar anders zou ik zoiets ook wel willen. Eens een juf, altijd een juf.

Conny's-blog zei

Zo leuk toch met de kinderen buiten en van alles ontdekken.
Je bent en blijft JUF he...............liefs. Conny

Dientje zei

Wat leuk zo’n buiten les. Leerzaam. Vroeger wel veel met schepnetjes door de sloot geveegd en dan namen we een bakje mee naar school. Soms mocht het in de klas, maar meestal werd het door de wc gespoeld.
Ohhh, en die deken, prachtig. Daar wordt ik vrolijk van en krijg de neiging er lekker onder te zitten. Ga je van de rest nog 1 voor jezelf maken? Fijn weekend. Groet, Dientje

Josephine zei

Lijkt me ook geweldig al die verbaasde gezichten, heel leuk
en zeker leerzaam. Spannend ook voor kinderen.
Je deken is een plaatje en oogt aangenaam warm. Enig ook die
oude bergschoenen een tweede leven te geven op deze manier.

Knutselpret zei

Maar dat is leuk om kibderen de batuur bij te brengen. En dat is zeker ook leerzaam voor je zelf. Wat een feest om naar te kijken de regenboog deken. En je dochter aan het haken dat beloofd wat .

Judy zei

Ik hoorde laatst van mijn schoondochter ook over zo'n buitenles met diertjes. Wat ontzettend leuk! Ik vind je regenboogdeken prachtig! En die schoenen...:)

Floor zei

Wat een heerlijke en leerzame les voor die kinderen.
Echt genieten en veel leuker dan zoiets leren uit een boekje.
Je deken is echt prachtig! Zo lekker fleurig ook.
Nu even niet nodig :-)
Wat een leuk idee die schoenen met plantjes er in, zo kunnen ze nog even mee.

Annemiek zei

Goed dat er weer van dit soort lessen zijn. En dat er mensen zijn die dit mogelijk maken. Liefde voor de natuur. Fijn dat je dochter ook belangstelling gaat krijgen voir haken. Wie weet wat ze nog meer gaat ontdekken op handwerkgebied. Ze heeft in ieder geval al een kleurrijke deken van mams.

miekequilt zei

In ons hart blijven we juf hè. Leuk dat jij daar iets mee doet. De deken is echt geweldig, wat een mooie kleuren!