woensdag 7 augustus 2024

Uitprobeersels

 Heerlijke zomerse dagen thuis. 

Wandelen en bramen plukken. Thuis maakte ik er jam van en maakte weer labels via deze site: https://www.jamlabelizer.com/level-up (met dank aan Marthy)

Op een wel heel warme ochtend pakte ik mijn collageboekje, lijm, oude boeken en wat geprinte zwartwit foto's. Op pinterest zag ik leuke collages met oude foto's en boekpagina's. Daar wilde ik ook wel even mee aan de slag. 

Een leuk experiment.

Kleine visuele grapjes bedenken en maken.



Die hier onder vind ik geloof ik het leukst geworden. (met ribbelkarton van een doos en een oud Grieks lesboek van mijn man)





Steeds goed kijken naar de foto en het dan een andere context geven. 
Bij t printen raakte de zwarte inkt op en werden de plaatjes wat paarsig.


Wil je ook collages maken aan de hand van 4 woorden? Kijk dan aan de zijkantkant van dit blog en geef je op. Het gaat om de lol van het maken!

TIP 1: zoek eens op pinterest bij collages, daar vind je de wereld aan ideeën.
TIP 2: verzamel vast wat oude tijdschriften / plaatjes daaruit, wat oude boeken, verf en lijm, dan ben je straks helemaal klaar voor de uitdaging. 

Een paar uur later liepen we in het Drents Museum in Assen. Altijd goed voor een mooie presentatie.
Ditmaal het goud en zilver van de Daciërs, een oud Roemeens volk. De voorwerpen waren rijk versierd en zo'n 2000 jaar oud.


Kijk maar eens naar de details van deze fraaie gouden helm.


In een andere ruimte hing borduur- en schilderwerk van een broer en zus (Christine en Janus van Zeegen) vernieuwend in hun tijd (rond 1900) maar ik vond het werk erg somber, dat sprak me niet aan. Er was ook een werk door diverse borduursters rondom deze tentoonstelling gemaakt.


Daarna nog naar het "grootste poppenhuis" van Nederland (ook onderdeel van het museum)  In mijn jeugd in Assen heette dat nog het Ontvangershuis. Het is mooi ingericht met spullen uit pakweg de 18e eeuw. Erg mooi gedaan en fraai uitzicht op de tuin.



Helaas is het archeologie gedeelte nog gesloten. Mogelijk gaat dat dit najaar weer open.

Leuke afwisselende dagen zijn het zo.




groetjes, Conny

15 opmerkingen:

Adriaantje zei

Wat lek die experimentjes, die met die 3 meisjes-ribkarton en lesboek vind ik het leukst.
Wat een mooie week zo met wandel-jam, musea... heerlijk.
De tip pinterest-collages doe ik straks, wie weet!

Dientje zei

De afbeelding met die 3 meisjes viel me al op tijdens het openen van je blog. Leuke creaties heb je gemaakt. Je wordt er wel nieuwsgierig van. Groet, Dientje

Judy zei

De collage die je als kopfoto gebruikte is geweldig!

Hannie de Beer zei

Dat is zeker fijn, die mooie zomerse dagen, met gezellige bezigheden…
Jam maken , met die mooie etiketten. Grappig en heel goed bedacht, de grapjes met ribbbelkarton . Knap bedacht! En geweldig het bezoek aan het Drenthe museum . Enkele jaren geleden kwam ik er ook regelmatig. Maar nu helaas lukt het niet meer.

Anoniem zei

Leuk om op de jam ook de plaats te zetten waar je plukte. De collages zijn geweldig leuk. Je hebt er echt gevoel voor.
miekequilt

Janny zei

Lekkere jam! En wat zijn je collage's leuk, die onderste vind ik ook erg goed geslaagd.

Marthy zei

Hier al heel wat bramen geplukt van onze eigen struik. Nou struik, het is meer een grote haag. Ik ga er maandag jam van maken, combineer ze met kruisbessen. Ben benieuwd hoe dat smaakt. Mooie etiketten!

Josephine zei

Erg leuke collages zijn het geworden Conny, de kopfoto collage is ook mijn favoriet!!! En heerlijk de potten jamdie je hebt gemaakt, het staat ook altijd zo gezellig.

Bertiebo zei

Ik vind je 'probeersels' heel erg leuk!

Kitty zei

Wat een superleuke collages!
Het museum in Assen is inderdaad prachtig, we zijn er meerdere keren geweest. Jammer dat het zo ver weg is hiervandaan, anders zouden we er zeker vaker komen. Nu alleen als er een expositie is die we echt héél graag willen zien.

Anoniem zei

Lees de laatste weken in de krant telkens waarschuwingen waar je op moet letten bij het bramenplukken in het wild.Alleen die hoog aan de struiken groeien plukken en zeker dan niet meteen in je mond stoppen,kunnen wormpjes en ander ongedierte inzitten wat je niet aan buitenkant ziet.Eerst thuis bramen uur in bak met ruim zout water leggen dan komen de beestjes bovendrijven en kan je ze verwijderen,daarna bramen ruim met schoon water spoelen en uitlekken.
Dan lees ik ook nog dat wildplukken in NL nog steeds verboden is en je er bekeuring voor kan krijgen,maar bakje niet groter dan waar aardbeien in verkocht worden mag wel.
Je probeersels zijn stuk voor stuk geweldig leuk bedacht!!!
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

conny's quilts en creaties zei

Dat t verboden is wist ik niet. Dat van hoog plukken en goed schoonmaken ( en bij jam ga je het koken) wel

Anoniem zei

Lekker zelfgemaakte jam en je zelfgemaakte collages zijn fantastisch !

Anoniem zei

Dit was van indeweer !

Gonda Westra-Steursma zei

Leuk dat alle woorden nu bekend zijn! Ik ga ook aan de slag en ben zelf ook benieuwd wat er uit gaat komen. Jouw tip om te kijken bij Pinterest ga ik zeker doen. Ideeën opdoen, voor zover ze er al niet zijn.
Gr. G.