dinsdag 12 mei 2020

Foto-bee , mondkapjes en weer naar school.

Deze keer heb ik veel te laten zien en te vertellen.

Gisteren begon ik weer op school, daarover straks meer. 
We zouden normaal gesproken onze bee hebben en dat was nu weer een foto-bee. Dus daar begin ik mee: kijk en geniet mee met ons actieve clubje.  Onze bee, de Fröbelfeules, heeft haar naam ditmaal erg veel eer aangedaan!  

Haken en breien







Spinnen



Weven en verven, haken.





Quilts en een kraamcadeau.





Borduren








Nog meer quilts in wording











Zelf ben ik na de aankondiging dat er in het OV mondkapjes verplicht worden, in conclaaf gegaan met mijn (volwassen) kinderen die straks weer met het OV naar hun werk moeten kunnen reizen. 
Ze vonden het fijn als ik mondkapjes zou gaan maken.
Alle drie kozen ze rustige tinten, effen, dus moeders kon aan de slag.
Na wat vallen en opstaan, fouten uithalen en weer doorgaan had ik er een stel af.




Ik moest er natuurlijk wel één showen op whatsapp. 
Nou vooruit, ik zal zelf eens op mijn blog, geanonimiseerd met mondkapje en coronakuif ;)


Mondkapjeswas en daarna op de post met het spul!


Zo, nu was er tijd om eindelijk eens een techniekje te gaan proberen. Ik geloof dat het boro heet.
Leuk voor een tas lijkt me, dus lapjes verzamelen.
Natuurlijk mijn favoriete blauwtinten.


Ordenen en vastspelden.


En doorstikken maar, heerlijk dat het met mijn handen enzo veel beter gaat. Maar ik blijf doseren.
Zeker nu ik nog steeds last heb van een zweepslag in mijn kuit, moet ik me niet laten verleiden te lang achter elkaar door te stikken.




Maandag 11 mei, de basisscholen starten weer. Voor mijn collega met jonge kinderen kwam het beter uit als we onze werkdagen wat zouden aanpassen en dus kon ik gisteren het spits afbijten in onze klas.
Met stevige hygiëne instructies en looplijnen door de school gingen we van start.


Met tafels heb ik een veilige zone voor mezelf gebouwd. 


De kinderen zitten in U vorm.
Wat waren ze timide gisteren, erg onwennig vonden ze het allemaal, er kwamen nog niet zoveel verhalen los. Wel naar de vertrouwde school en klas en toch is het allemaal anders dan het was. Maar de helft van de groep is er, de andere helft komt op andere dagen. 
We zijn nu eerder dan verwacht (na de zomer zou het ingaan) overgegaan op het 5 gelijke dagen rooster, zodat de haal en breng momenten tot een minimum beperkt blijven.
Dat betekent elke dag van half 9 tot 14.00 u op school, pauzes en eten met de klas. Pauzes op een klein stukje plein alleen met je eigen klasgenoten....
Eigen ingang met tijdslot zodat een andere groep op een ander moment veilig naar binnen kan (gelukkig hebben wij 4 ingangen). Jas op de stoel, tas achter je stoel, heel veel handen wassen, niet te dicht bij juf. 
Vooral dat laatste voelt heel onnatuurlijk.
Maar ik hou me er strikt aan, ben wel 60.
De kinderen hielden zich heel knap aan alle regels, hielpen elkaar.
Na wat speelmomenten begonnen ze zich meer te ontspannen en te praten met elkaar.
Naderhand via de huiswerk-app (aangemaakt vanwege het thuiswerken)  komen de verhalen:  hoe fijn ze het vonden en hoe zenuwachtig ze waren geweest, buikpijn, niet kunnen slapen....
Hopelijk went het nieuwe normaal snel en kunnen we nog een paar fijne onderwijsweken hebben.


Het bizarre is dat dit voor mij mijn laatste werkweken zijn, ik ben blij nog even voor de klas te mogen. Begin dit jaar heb ik besloten per 1 augustus met pensioen te gaan, na 38 jaar lesgeven (heerlijk vak) is het genoeg geweest (mijn energie raakt op, zoveel vernieuwingen en administratie) Tijd voor andere en nieuwe uitdagingen.
En toen kwam corona en leek het er even op dat ik niet meer voor de klas zou staan, gelukkig toch nog even, 8 weken met de kinderen.
Zonder schoolreis, feestjes, traktaties gaan we er het beste van maken.

groetjes, Conny

13 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een heerlijk blogbericht. Veel te zien en veel te lezen. Eerst de bee: wat een mooie dingen zijn er gemaakt. Ik vond het borduurtje van 4/5 mei het allermooist. En dan de mondkapjes, ze zien er goed uit, hopelijk bevallen ze.
En dan weer naar school, wat een inspanning hebben jullie geleverd. Ik zie het bij onze kleinkinderen ( niet in het echt, maar op de foto’s ), en heb heel veel bewondering voor jullie.
Wat fijn dat je besloten had te stoppen, na zoveel jaar mag dat en ik wens je sterkte en liefde en plezier voor de laatste weken.

Floor zei

Fijn dat je nog 8 weken kunt werken voordat je met pensioen gaat.
De bee is wel een heel actieve bee zeg, wat een leuke projecten allemaal.
Net als waar je nu aan bezig bent, die boro techniek ziet er nu al leuk uit.
Heb maar mondkapjes besteld, want zelf gemaakte (heb wel het goedgekeurde patroon hier) moet je na elk gebruik uitkoken, dat lijkt me veel werk, dus dan maar weggooien na gebruik.
Maar je hebt ze mooi gemaakt, staat je leuk :-)

Ineke zei

Wat moet het voor jullie moeilijk zijn, al deze strenge maatregels. De kinderen vonden het altijd prettig om dichtbij de juf te zijn, dat herinner ik me van de tijd dat onze jongens op de lagere school waren. Ook ik ga mondkapjes maken voor mijn kinderen, 1 reist iedere dag met OV, dus is verplicht. De andere vind het handig, heeft veel contacten tijdens werkzaamheden. Wat hebben jullie allen toch prachtige projecten omhanden, heel erg mooi en zeer gevarieerd. Groeten, Ineke

Elizabeth zei

En toch is het fijn dat je nog een aantal weken je werk kunt doen. Wat was het anders een vreemde afsluiting van je carrière geworden! Wie had toch ooit kunnen denken dat je in zo'n opstelling zou moeten lesgeven.
Er komen veel mooie dingen voorbij; wat een goed idee om een online bee te houden.
Hopelijk kunnen jullie over een tijdje toch weer bij elkaar zitten met een aantal.
Groetjes, Elizabeth

Yvonne zei

Wat heerlijk Conny dat je toch nog een poosje les kan geven voor je pensioen. Anders zou het wel een wrang afscheid worden. Nu is het anders als verwacht, maar gelukkig mogen de kinderen weer naar school.
Mooie mondkapjes heb je gemaakt. En die coupe, ja die is hier net zo ongeveer....(nog even)
Wat een prachtige foto Bee, ik verbaas me elke keer weer als ik je blog lees over het talent in jullie Bee. Echt prachtige dingen maken jullie!

Marguerite zei

Ohh wat ben ik blij dat mijn meiden de basisschool leeftijd al ver voorbij zijn. Ziet er zo vreemd en onwerkelijk uit. Zal wel wennen, maar toch.
Wat een hoop moois show je van jullie bee.

Sylvia`s Quilts zei

Wat een verscheidenheid aan werkstukken op jullie Bee, leuk hoor!
Zal best even vreemd zijn op school om volgens de nieuwe norm te moeten werken, maar het zal wel wennen.
Enne groot gelijk dat je op je zestigste met pensioen gaat, na een lang werkzaam leven! En je zult merken dat je straks nog tijd te kort komt, ondanks dat je niet meer buitenshuis werkt.
Succes met alles, rustig aan en blijf gezond, groetjes Sylvia.

Oops-Lah zei

It's interesting to read how your school is handling reopening. My daughter - who teaches at an international school in Frankfurt - is still doing home learning, even though they should have opened two weeks ago. Loved to see how you and your bee member have kept yourselves busy during lock down. Aren't we lucky to have a hobby that keeps us happy and entertained. Your masks look great too and I had to smile about the photo of you with the mask and the "corona crest". I have to say it looks quite good as my hair resembles more a jungle by now.. haha!

Wilma zei

How busy you are. Here are the schools closed till September. Last school day is June 12. Looking forward. I'm not a homeschooling person. Few more weeks to go!!
Enjoy retirement!!

Geke Vermeulen zei

zo jij bent ook lekker druk met allemaal mooie dingen. En wat fijn dat je nog weer even voor de klas kan staan(al is het met allerlei regels) Online les geven klinkt leuk maar met wat ik van mijn dochter heb begrepen is het veel vermoeiender dan echt in de klas.

groetjes
Geke

Nina Hobbysite zei

Wat veel mooie dingen worden er in de bee gemaakt! En heel bizar zo les geven.

Gonda Westra-Steursma zei

Je bent een leuke bezige bij geweest! Mooi allemaal. En zo bijzonder al die regels op school, maar allemaal voor de goede zaak.
Het boro werkje vind ik ook leuk. Weer eens een andere manier om met lapjes bezig te zijn. Net als de mondkapjes.
Deze periode gaan we niet snel vergeten, ook al omdat het een jubeljaar is, 2020. Geniet nog even van het arbeidzame leven. Toch aan het werk, ondanks zweepslag. Knap hoor.
Groeten, Gonda

Uplay365 zei

Wat een heerlijk blogbericht. Veel te zien en veel te lezen. Eerst de bee: wat een mooie dingen zijn er gemaakt. Ik vond het borduurtje van 4/5 mei het allermooist.
Uplay365
VSCR888