vrijdag 19 februari 2021

Crea 21 D

D is van daadkracht.


Ik ben een aanpakker, stel zaken liever niet teveel uit maar begin er  als het kan meteen aan.



Lastig is wel dat ik dan soms wel heel veel dingen tegelijk aanpak en afmaken (vooral van creatief werk) wel eens in het geding komt.



Een andere ode aan de D is een versje dat mijn schoonvader indertijd uit het hoofd kon Declameren.
De, bijna identieke, tekst vond ik terug op internet. 
(ik geloof dat het meisje door hem Dientje werd genoemd,)
Lees en geniet van wat een taalkunstenaar ooit maakte met de letter
D


Drimsche Dorpsgeschiedenis. (uit de Vlaamsche Illustratie van 11 December 1886)

Door Drims duinachtige dreven drentelde dartel dominee Derksens deugdzame dochter Doortje; dit dametje deed dolgaarne deugdzame daden. Dagelijks drenkte Doortje de dorstige dieren. Dertien donzige duifjes doorkliefden Drims dreven, doch de dartelende dreumes Dirk, des dagloners Dorus Donker, dreigde driest deze donzige diertjes. Dit deerde de dierenbeschermende Doortje. De dartele deern deed daarom den drommelschen dierenkweller door den deftigen diender des dorps dooreenschudden, doch de doortrapte deugniet doorscheurde den donkerblaauwen duffel des dronken dienders, daar deze driemaal daags dronkenmakende dranken doorzwolg. Dolzinnig doorboorde de degen des driftigen dienaars den doodsbleeken deugniet!… De dorpsdiender duizelde, doorziende deze deerniswekkende, doldriftige daad. De dorpsschout dagvaardde dadelijk den doemwaardigen doodslager.. doch de diender deserteerde door de diligence, die Drims dorpsweg doorreed. De dochter des Dominee s Derksen doorleefde dientengevolge danig depressief, donkere dagen. Doortje doorkruiste daarna dagelijks droomerig de dennenwouden, de dartelheid dervende, daar Dirk Donders dood Doortje drukte. Dinsdag, den derden December doorsloop de droeve dood de deur des dominee s Derksen, diens desolate deugdzame dochter Doortje doodende. Dat doet de deur dicht!

Groetjes, Conny





 

15 opmerkingen:

Knutselpret zei

wow wat een taalkunst !!!!! en wat mooi gevonden. Ik sla hem op leuk om te bewaren en Ik ga je even toevoegen in mijn volglijst.
Lieve groet Albèrtje

Floor zei

Daadkracht, dat is een mooie eigenschap. Hoewel afmaken ook wel belangrijk is, maar de A heb je al gehad :-)
Je hebt het weer mooi samengesteld.
Wat knap van je schoonvader dat hij dat gedicht met al die D's uit zijn hoofd kon.
Prachtige foto daar bovenin van al die vogels.

Marjan zei

Daadkracht....ja, het is vaak goed om meteen maar aan te pakken en te beginnen; bij uitstel blijft het immers rondzingen in het hoofd en dan ben je er vaak nog langer mee bezig...
Het gedicht, wow! Ik heb geprobeerd het hardop te lezen, maar vond het steeds moeilijker om de D goed uit te spreken ;o) en zo ontging me de inhoud een beetje.
Daarom heb ik het nog een keer gelezen en toen drong pas door wat een droevig gedicht het eigenlijk was! Maar toch, het gebruik van al die D's maken het een stuk lichter ;o)

De Breimeisjes zei

Super, het verhaal vol D's en wat een mooi woord: Daadkracht!

juffrouw Ooievaar zei

Als dat niet veel d's zijn dan weet ik het niet meer, ha, ha
Daadkracht, een mooie D, meteen aanpakken, daar ben ik ook van, dan heb je het maar gehad! Groetjes Anita

Annet zei

Wat een kunstig verhaal met al de D's!

In de weer zei

Daadkracht, dat is een prachtig woord.
Wat goed van je schoonvader dat hij dat uit zijn kon, schitterend !

In de weer zei

Hoofd moest er nog bij.

Josephine zei

Prachtig woord Daadkracht, niet te lang denken maar gewoon doen.
Wat een prachtig verhaal, De Drimsche Dorpgescheidenis.

hobbyloes zei

Ongelofelijk wat een verhaal en dat met alle woorden beginnend met de D.
Daadkracht is inderdaad een goed en krachtig woord!

Elizabeth zei

Daadkracht vind ik een mooie eigenschap. Maar zoals bij elke eigenschap, heeft het ook een keerzijde of een valkuil...
Het D-verhaal kende ik nog niet... Wel Leentje leerde Lotje lopen, en de kapper kapt knap..
Erg leuk vind ik dat soort dingen!

miekequilt zei

Doorzetter met daadkracht. Dat ben jij. Leuke D’s laat je zien en het verhaaltje is natuurlijk dolkomisch.

Yvonne zei

Dat is inderdaad een flink gepuzzel met D's geweest. Knap gemaakt!

petronille zei

Wat een prachtig verhaal, doch met een triest einde. Ik wist niet dat je zoveel kon schrijven met d's.

Lydia Guest zei

Wauw!!!!!