vrijdag 19 november 2021

Voorbereiding laatste les cursus kleur

Na de les kleur van de cursusdag in oktober heb ik een zogenaamde gelliplate aangeschaft. Hiermee kun je prints maken op zowel stof als papier. Het wordt veel gebruikt bij mixed media. 
Heel wat filmpjes op YouTube bieden een scala aan mogelijkheden. 
Nu eerst maar wat uitproberen op papier. Met sjablonen en goedkope acrylverf van de AC tion.


Met wat delen van prints heb ik twee kaarten gemaakt, wat een leuke mogelijkheden heb je met zo'n gelplaat!

 

Voor de laatste les, morgen, moesten we een zwartwit afbeelding meenemen van een schilderij. Ik heb deze gekozen, ooit gekocht op een leuke kunstmarkt in Roden, van een vrouw die ons favoriete plekje in Groningen in vele tinten blauw heeft vastgelegd. (De Hoge- en Lage der Aa)

We gaan, startend met een basis van witte stof, er een eigen interpretatie aan geven.

Er zit ook weer een flinke materialenlijst bij  waarmee je alle kanten op kunt. Wordt het verven, borduren of....? 

Het spookt al een ruime week door mijn hoofd, vooral 's nachts. Welke kleuren zal ik kiezen? 

Ik heb al een hele speurtocht naar kleurencombinaties ondernomen op Pinterest. 

Pak ik weer (vooral) blauw, zoals altijd eigenlijk. Of doe ik eens wat anders, wat werkt voor mij?

Mijn creatieve brein draaide echt overuren deze week, heerlijk!

Woensdagmiddag  heb ik voor de derde maal mijn keuze gemaakt (en de tas voor de derde keer opnieuw in- en uitgepakt), zo moet het zijn. Ecru om eventueel nog te kunnen verven en midden- en donkere kleuren uit mijn batikvoorraad.


Die middag heb ik ook nog een flink aantal prints op stof gemaakt met mijn nieuwe gell plaat. Misschien kun je de foto's nog verder vergroten om de details te zien?


Ik heb vooral twee  lelijke, goedkope plastic  placemats, van de Blokker gebruikt als sjabloon. Ik kan er heel mooie prints mee maken. Ik ben er, voor een beginnend gellplaat gebruiker tevreden over. Wie weet of ik deze zelf geverfde stoffen zaterdag kan toepassen. Hoe dan ook heb ik al een leuke middag gehad met het maken er van.


Voor morgen staat er nu een enorme tas vol spullen en mijn, loodzware, (12,5 kg,) naaimachine klaar.
Bepakt en bezakt, klaar voor weer een creatieve leerzame dag.

Vinden jullie dat ook zo lastig bij een cursus, workshop, o.i.d. om in te schatten wat en hoeveel je mee moet nemen?

Groetjes, Conny


16 opmerkingen:

Elizabeth zei

Ik kan het me voorstellen dat het lastig is! Maar ik heb er geen ervaring mee, want ik doe zelf nooit workshops.
Leuk hè, die gelli plate.. Ik heb nog nooit een print op stof gemaakt en denk dat het er maar eens van moet komen!
Prachtig sjabloon heb je daar met dat bladermotief.
Ik kan me voorstellen dat je er helemaal druk mee bent in je hoofd; er zijn nogal wat afwegingen te maken. Nou, ben heel benieuwd naar het vervolg...

Marjan zei

Wat leuk dat je een gelliplate hebt gekocht! Je eerste prints vind ik al super gelukt, het is niet te zien dat je voor het eerst bezig was. Het leuke is nu dat je overal in huis spullen tegenkomt die je kunt gebruiken om te printen (net als die mooie Blokker placemats).
Pas maar op, zo'n gelliplate kan verslavend zijn ;o)
Dat je het moeilijk vind om te kiezen wat je mee moet nemen naar een workshop kan ik me goed voorstellen. Grote kans dat je morgen toch nog even spijt hebt dat je dat ene stofje niet tóch meegenomen hebt ;o)
Heel veel plezier morgen!

Floor zei

Heb geen idee wat gelliplaten zijn, maar zie wel dat je er leuke dingen mee kunt doen.
Heel mooi geworden al die proefjes.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat op de cursus.
Tja of je de goede spullen hebt meegenomen.... eigenlijk heb je thuis alles liggen en je vergeet vast wel wat, maar misschien kan je het van elkaar lenen of gebruiken?
Veel plezier morgen.

conny's quilts en creaties zei

Voor mij gold hetzelfde Floor, tot pakweg en maand geleden wist ik ook niet wat een gelliplate was.

In de weer zei

Je hebt al leuke afdrukken gemaakt met de gelliplate.
Experimenteren maar.
Meestal neem je teveel mee naar een workshop .
Ben benieuwd wat hè resultaat zal zijn, succes.

In de weer zei

Je hebt al leuke afdrukken gemaakt met de gelliplate.
Experimenteren maar.
Meestal neem je teveel mee naar een workshop .
Ben benieuwd wat hè resultaat zal zijn, succes.

De Breimeisjes zei

Zo'n cursus heb ik nog nooit gedaan, dat ik zelf zoveel spullen mee moest nemen.
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat, het wordt vast heel bijzonder en mooi.

Knutselpret zei

knap allemaal en wat mooi is het geworden.

Annie Kingma zei

Heb geen idee wat gelliplaten zijn, zo te zien heb je een hobby er bij.
Za zeker iets kunstigs worden. Succes.
Groetnis Annie
Groetnis Annie

Josephine zei

Je bent heerlijk aan het experimenteren geweest met de Gelli-Plate Conny,
en wat heb je al prachtige resultataen. Denk ook dat het best verslavend
is, ben ook al steeds van plan om er eentje aan te schaffen maar het is
er nog niet van gekomen. De rints op de stofjes zien er ook veelbelovend
uit. Ben heel benieuwd naar de resultaten van morgen, het is in ieder
geval zeker dat het een mooie creatieve en leerzame dag zal worden,
Succes gewenst!!!

Gonda Westra-Steursma zei

Wat leuk toch dat je door de cursus hele nieuwe 'w'egen inslaat met je creativiteit. Andere inspiratie die je weer op je eigen manier kunt verwerken. Heerlijk!!!
groeten, Gonda

Dientje zei

Laat ik met de vraag beginnen. Ik neem altijd veel te veel mee, het zou nog eens een andere kant uit kunnen gaan, haha. Wat ben je lekker bezig met die gelliplatte. Ik zie zulke leuke dingen gebeuren, dat ik denk … zal ik. Veel succes met de nieuwe opdracht. Had je de goede spullen meegenomen? Groet, Dientje.

conny's quilts en creaties zei

Ja, gelukkig wel. Ik zal het gauw eens laten zien hier.

miekequilt zei

Wat een geweldig leuke cursus lijkt me dit. Je leert er wel heel veel en je laat leuke dingen zien. Ik neem altijd veel mee, maar niet te veel. Tenslotte zijn er meer cursisten en kan je ruilen/ samendoen met elkaars materiaal.
De gelli plate heb ik onlangs herontdekt en ik hoop hem nu wat vaker te gaan gebruiken.

Yvonne zei

Je bent lekker bezig Conny, leuk om zo bezig te zijn. En ja, Ik kan nooit inschatten hoeveel Ik mee moet
nemen, altijd te veel bij me dus.....maar beter mee, dan om verlegen toch?

juffrouw Ooievaar zei

Inmiddels ben je al geweest en ik hoop dat je de juiste spullen bij je had :)
Oef je naaimachine meenemen, ja die is zwaar en ook een beetje onhandig tillen. Toen ik naar de handwerkopleiding ging had ik ook van alles altijd bij me en inderdaad wel een gesjouw met de bus en de trein.
Maar ik had het er wel voor over :-)
Groetjes Anita