woensdag 5 januari 2022

Doe het zelf kookboek

Op maandag legde ik uit hoe ik een paar "doe het zelf kookboeken" maakte, een voor mezelf en een voor mijn schoonzus, als cadeau ter ere van een logeerpartij.

Vandaag laat ik het cadeau  kookboek zien. 
Ik gebruikte een doos van havermout voor de voorkant en een van rijst als kaft voor de achterkant.
Mijn man en onze zwager maakten in 2015 een fietstocht naar Rome en sindsdien hebben wij een familiegrap over de havermout die zij op reis meenamen. Zondermeer wist ik: die havermout moet op de voorkant!


Dit zie je als je het boek opent. Ik heb namelijk al enkele pagina's ingevuld om haar wat ideeën te geven hoe ze het zelf verder gebruiken kan. Met deze creatieve schoonzus zit dat wel goed.


Er zitten ook wat voedsel gerelateerde ansichten in die ik ooit via portcrossing kreeg.
Verder zijn de bladen van de diverse supermarkten bij uitstek geschikt om een boek met recepten op te fleuren of er de recepten uit te gebruiken.

De achterzijde


Laatste pagina's, met een uitgeschreven recept van de zandkoekjes zoals mijn dochter die graag maakt.


In dit boek heb ik tabbladen gemaakt met behulp van boeklon, maar met breed doorzichtig plakband kan dat ook prima.


Een gezellige thee-pagina.


Met breed tape kun je ook van die receptkaartjes die je soms in de supermarkt vindt, tussen de bladen plakken als een soort extra bladzijde. dan is het meteen ook aan beide zijden te lezen.


Een gelliplate print met een nostalgisch plaatje bij de rubriek "zoet".







Hier en daar heb ik al, voor ik de katernen aan elkaar naaide,  een paar enveloppen toegevoegd (met tape)  zodat er ook wat losse recepten of menukaartjes in kunnen. 




Een bladzijde met een geprint recept.



Een ingevoegde kaart met een favoriet roti recept van een vriendin.
Met de hand uitgeschreven.


Recepten uit tijdschriften.



Een gelli-print. Als je goed kijkt zie je hieronder, linksboven aan de bladzijde, zo'n thee label met een filosofische vraag. Zo had ik een hele verzameling en heb die door t hele boek verspreid ingeplakt.
Leuk om tijdens het koken te overdenken.










Nog een uitgeschreven soep recept. 



Nu afwachten hoe mijn schoonzus dit cadeau vindt. Ze kan er zelf heel veel recepten in kwijt en ik hoop dat wij nog lang van haar kookkunsten mogen genieten.

groetjes, Conny







 

12 opmerkingen:

Sylvia`s Quilts zei

Heel erg leuk, gaaf idee!

Knutselpret zei

Super leuk gedaan daar zal je schoonzus blij mee zijn

Floor zei

Weet wel 100% zeker dat ze dit superdesuper leuk gaat vinden!
Alleen het werk en de liefde die je in dit boek hebt gestoken daar word je al blij van.
Om omslag is prachtig net als alles wat er al in staat.
Dit is een blijvertje en zal zeker leuk worden aangevuld met eigen recepten.
Een prachtkado!

miekequilt zei

Wat is het een mooi boek geworden. Daar gaat ze vast van genieten. Leuk dat je ons zo duidelijk hebt laten zien wat je gemaakt hebt.

Frea zei

Wat mooi geworden Conny. En wat een werk. Je schoonzus moet het alleen daarom al mooi vinden.

Dientje zei

Een geweldig mooi kookboek is het geworden. Daar zal een liefhebber blij mee zijn. Heel mooi gedaan. Groet, Dientje

Elizabeth zei

Oh..., ik kijk mijn ogen uit! Je zal maar zoiets cadeau krijgen, geweldig toch....
En de voorkant vind ik al top zonder het verhaal erbij, kun je nagaan.
Nou, het kan gewoon niet anders dan dat je schoonzus zwaar onder de indruk is van dit boek en er heel blij mee is!

blauwruitje zei

Wat een prachtig cadeau!

Marjan zei

Wat is het leuk en mooi geworden!
Je schoonzus is er straks vast heel blij mee en zo niet, dan mag je het van mij mee terug nemen om zelf lekker verder te vullen ;o)

Josephine zei

Zoooo Conny, wat een TOP cadeau is het geworden, wat zal de ontvangster
hier enorm mee in haar sas zijn. je hebt alles heel mooi bedacht en
uitgewerkt. Ook heel origineel de handgeschreven recepten.

Conny's-blog zei

Zo wat heb je dit leuk verzonnen en ook gemaakt.
Knap hoor en leuk als die straks vol staat met recepten.
Denk wel dat ze dit super zal vinden............liefs.Conny

Yvonne zei

Ik denk dat je schoonzus hier super blij mee is. De liefde, tijd en creativiteit die je erin hebt gestopt zijn overduidelijk!
Wat een geweldig leuk cadeaut!