maandag 3 januari 2022

Hoe maak ik maak een boek?

Helemaal nog in de ban, en geïnspireerd door, het maken van allerlei collages voor de alfabetuitdaging van vorig jaar,  kocht ik een boek van Anne en Carlos waarin zij uitleggen hoe je zelf een boek kunt maken.

Dat lijkt me erg leuk om bijvoorbeeld wat gelli print bladen in te verwerken en het dan als inspiratieboek vol te plakken met waar ik maar zin in heb.
Ik denk al aan verschillende thema's , natuur, textiel, recepten.....

Na een paar wat minder geslaagde pogingen ging ik er gister opnieuw mee bezig. Het regende dat het goot hier in het Noorden, dus een prima knutseldag.

Omdat we uit logeren gaan bij familie, bedacht ik een "doe het zelf kookboek" te maken als cadeau voor onze gastvrouw die heerlijk koken kan.

Eerst alle materialen verzamelen. 
We hebben altijd een grapje over havermout, dus dat gaat sowieso de voorkant van het boek worden.


Ik maak 15 katernen van elk 4 A-4 bladen, dubbelgevouwen.
Dat kan van allerlei papiersoorten zijn. Van printer- tot cadeaupapier, resten die je weg gaat doen, oude rekeningen of tijdschriftbladen.  Als je het maar op maat maakt. 
Dus het is meteen een mooie vorm van restverwerking.


Elk katern stik je op de naaimachine met de grootste stiksteek precies over de vouw. 
Kies een garen dat qua kleur goed afsteekt tegen het papier.
Let op:  de naald wordt er bot van, ik gebruik daarom steeds dezelfde voor papier en een ander voor stof.


Aan beide zijden laat je de aan- en afhechtingsdraden zeker 10 cm of meer hangen, niet afknippen.



Met lijmklemmen of stevige wasknijpers kun je de katernen van het hele boek, op elkaar vast klemmen.


Je gaat nu de katernen aan elkaar knopen door de aanhechtingsdraden die uitsteken, 2 aan 2 aan elkaar te knopen.
Ik ga de rij 2x langs, zodat het stevig aan elkaar komt.
Nog steeds niks afknippen.


Nu de lastigste klus. 
Met een stevige draad en naald ga je de stiksels op de rug van de katernen verbinden. Daarom is het zo belangrijk dat je heel precies in de vouw hebt gestikt, dan kun je de naald redelijk gemakkelijk onder de stiksteken doorhalen. (en ook daarom heb je die afstekende kleur nodig om de stiksels goed te zien)
Hiermee zet je de hele rug van het boek aan elkaar.
Ik vind het handig om tijdens deze klus de knijpers er deels nog op te laten, anders moet je steeds erg knijpen met je handen. 


Ik heb ontdekt dat de textiellijm van de Action hetzelfde is/werkt als boekbinderslijm.
Het droogt onzichtbaar op!
De schroefdop van dit potje zat na een vorig boek helemaal verlijmd, dus heb ik het opengesneden om bij de resterende lijm te kunnen.  Met een kwastje is het handiger te verwerken dan wanneer je het uit de pot wilt knijpen.


Nu smeer je de rug van het boek dik in en kleeft de uitstekende draden er op vast.
Smeer ook lijm over die draden.



Arne en Carlos plakken er dan verbandgaas op, maar ik heb ontdekt dat niet-rekbare sporttape ook goed werkt. Ik plak korte stukjes tape iets overlappend over de rug.


Ik vlocht een koord om tussen de bladen te leggen. handig en stevig is het om dat in deze fase op de rug van het boek te plakken, dik lijm eronder en er op.



Neem nu een lapje om op de rug van het boek te plakken, dit blijft zichtbaar. Knip het langer dan de lengte van het boek, vouw de korte kanten om en plak vast.



Smeer dan de hele stof royaal in met lijm en plak het stevig om de rug van het boek, goed aandrukken.




Ik koos voor mijn versie van het kookboek dun A-5 karton.
Smeer de achterkant helemaal in en bevestig op het eerste blad en een deel van de stoffen rand wordt er door overlapt. Goed aandrukken.



Doe hetzelfde voor de achterzijde en zet het boek daarna onder een gewicht om te drogen.
(ik heb mijn naaimachine er op gezet) 


Na een etmaal drogen  kun je aan het leuke werk beginnen: van alles in je boek schrijven, plakken, tekenen!
Woensdag laat ik zien hoe het cadeau kookboek er uit kwam te zien.
Deze hierboven is voor mezelf en is nog wat kaal, daar moet ik eerst nog mee aan de slag.

groetjes, Conny

Dini van Dientjesblog stuurt me een link naar een filmpje van Arne en Carlos, waarin ze boeken maken.
Dank je wel. 





 

 

15 opmerkingen:

marion zei

Wat goed omschreven. Ik ga het proberen

Yvonne zei

Wat een geweldig idee! Super mooi gemaakt!
De allerbeste wensen voor 2022!

Floor zei

Je hebt het duidelijk uitgelegd hoe het moet.
Best heel veel werk, maar leuk om te doen.
Heb zelf eens een cursus gevolgd om zelf doosjes te maken en ook boekjes op verschillende in te binden.
Was best trots op mijn boekjes met lege bladzijden, ik gebruik ze nog steeds, o.a. voor mooie spreuken.
De jouwe is heel mooi geworden en gaat ook vast goed gebruikt worden.

miekequilt zei

Wat een leuk boekje zeg. Wel veel werk, maar met een heel leuk resultaat. Ik zal je beschrijving bewaren, of misschien wel het boek kopen, dan heb ik het gewoon bij de hand. Bedankt voor de tip.

miekequilt zei

Ik zag dat het boekje bij Bol €129,95 kost. Dat klopt vast niet, denk ik.

Dientje zei

Leuk idee. Ooit in mijn opleiding zoiets gedaan. We gebruikten houtlijm, dat droogt ook kleurloos op. In mijn werk ladingen gebruikt voor meerdere technieken. Goede beschrijving heb je erbij gedaan. Wacht met nieuwsgierigheid op het eindresultaat. Groet, Dientje

conny's quilts en creaties zei

Ik had de Nederlandse versie via de bieb. Ik zag ook die enorme prijs toen ik besloot het te willen kopen. Ik heb daarom de engelse versie gekocht voor een heel schappelijke prijs. (Bij bol.)

Josephine zei

Wat een mooi eindresultaat Conny, en je hebt het ook allemaal
zo duidelijk uitgelegd. Vooral ook door alle foto's erbij te
plaatsen. Mooi om te weten dat de Textile Glue van de Action,
net zo werkt als boekbinderslijm.
Ben ook heel benieuwd naar het boek voor de gastvrouw, met de
havermout omslag. Een mooi project zo aan de start van een fris
nieuw jaar.

Alice zei

Leuk idee hoor en een prima beschrijving. Ben wel benieuwd naar het eindresultaat voor de gastvrouw.

Elizabeth zei

Wat heb je het duidelijk laten zien en omschreven! Jaren geleden maakte ik ook zo'n boek..
Ik kan me voorstellen dat er nu bloglezers zijn die ook aan de slag gaan!
Wat een leuk idee om zo'n boek weg te geven.
En dat boek van de Noorse mannen is heel inspirerend hè.. Wow, wat hebben zij mooie inspiratieboeken gemaakt!

petronille zei

Wat heb je een goede tutorial gemaakt. Ik heb dat vroeger wel eens gedaan met alleen papier en minder dik. Je boek is mooi geworden. Ben benieuwd naar het vervolg.

blauwruitje zei

Wat gaaf zeg. Ik krijg er helemaal zin in. En zo gedetailleerd uitgelegd, top hoor.

Knutselpret zei

Wat goed uitgelegd ik volg en lees het met interesse maar denk niet dat ik dit zou kunnen . Heel knap gedaan!!

Frea zei

Wat een ontzettend leuk knutselwerk(je). Ik zou er zo mee aan de slag gaan na jou uitleg. Ben benieuwd naar het resultaat.

Marjan zei

Wat leuk dat je ook een boek hebt gemaakt, en hoe! Mooi stap voor stap foto's en ondertussen ook de beenspieren nog geoefend door het bijeenhouden van het boek ;o)
Het boek ziet er nu al mooi uit; ik ben benieuwd hoe het eindresultaat eruit ziet. Maar ik zal geduldig wachten hoor!