donderdag 4 juli 2024

Zeeuws- Vlaanderen (veel foto's!)

Al heel lang stond op ons reiswensenlijstje:  "Zeeuws-Vlaanderen" We zijn er nog nooit geweest.

Vanaf Groningen niet direct een bestemming waar je voor even een weekeindje heen gaat. In de voorbereidingen van "waar dan in Zeeuws-Vlaanderen?" bedacht ik  dat  Betty altijd zo enthousiast is over Groede. Ook van vrienden en internet leerden we dat het deel aan de westkust erg mooi zou zijn.

Op 14 juni reisden we vanaf Veere (hemelsbreed niet meer dan 25 á 30 km maar over de weg ruim 70!) naar een kleinschalige, eenvoudige boerencamping aan de Nieuwkerkse Kreek, vlakbij Groede.

We kregen een prachtige plek aan de Kreek. nu hopen dat het weer wat meewerkt.


Aan het eind van de middag zijn we nog even naar zee gefietst, maar 5 km verderop.
In Groede zagen we een leuk pleintje om de kerk en bij een boer kochten we verse groenten in een kraam.



En daar waren ze: die karakteristieke strandpalen die ik vaak bij Betty zag.



Op de avond van die eerste dag kreeg mijn man hoge koorts, ik schat dat het zeker zo'n 39 graden was. 
Kou gevat.....
Op dag twee ging ik op de fiets er maar even alleen er op uit om in het 4km verder gelegen Oostdorp boodschappen te doen. Manlief slaapt door de dag.
Ik kwam heen en terug langs deze fraaie watertoren.
Zie ik het nu goed? In de onderste druppel lijkt wel een mens afgebeeld.


Grappig is dan weer dat Betty deze week op haar blog net een uitleg deed over deze toren en dat de kunstenaar zichzelf in de druppel uitbeeldde. Je ziet het eigenlijk alleen als je flink inzoomt. Leuk zo'n detail.

Het was te koud om buiten te zitten en ik vermaakte me naast zorg voor de zieke met mijn boek en een haakwerkje. Wel met mooi zicht op de kreek!


In de avond liep ik met schoonzus en zwager mee om de hond uit te laten.




Licht en lucht waren dramatisch mooi!

 


We waren voor de bui weer binnen. De dag erna was mijn man genoeg opgeknapt voor een autoritje. Breskens vonden we wel heel erg lelijk.....





Het platteland richting IJzendijke. We merken hier veel Vlaamse invloed, in bouwstijl en in landschap. De huizen opvallend klein. Het lijkt me geen welvarende streek.



Ineens twee patrijzen in het veld!


IJzendijke in de regen, een klein maar fijn plaatsje. Winterjas aan, dat weer wel.


En toen..... waren schoonzus en ik een dag koortsig en ziek.
Gelukkig knapten ook wij weer vlot op en  het weer ook. 
We konden gaan fietsen.
Vanaf Breskens naar Cadzand en Retrangement loopt een fantastische fietsroute pal langs zee. 
Dat was enorm genieten. 








In de avond fietsten we nog even 2 km naar een vogelkijkhut.
De kluten hebben jongen!


Daar gaan pa en ma met hun drietal.
Op de een of andere manier moesten we allebei aan ons eigen, al lang uitgevlogen drietal denken.


Bij Sluis liepen we over de fraaie vestingwal en door het gezellige centrum



Een  zonnige fietsdag voor onze mannen (naar Brugge) en schoonzus en ik vermaken ons (eindelijk!) in de zon op de camping.




We zien het vlas elke dag wat blauwer worden.



Op de dag voor vertrek is het mijn zwagers beurt om ziek te zijn. Wij maken een fietstochtje en ontdekken het prachtige nieuwe natuurgebied Waterdunen vlakbij Breskens.





Nog een avondommetje om afscheid van de kreek te nemen.




Zo dat waren een hoop plaatjes. De dag hierna vertrekken wij naar Limburg en schoonzus en zwager naar huis. Ondanks ziekte en weer hebben we ons weer goed vermaakt samen. We hebben genoten van de prachtige kust en lieflijke plaatsjes. 
Groetjes, Conny

19 opmerkingen:

Adriaantje zei

Goedzo, laat de ziekte niet de vakantie verknoeien.
Prachtige foto's!
Toen ik in Zeeland woonde kende ik van Zeeuws Vlaanderen alleen Terneuzen (boot Hoedekenskerke-Terneuzen) waar familie woonde en Breskens van ook even een heen-en- weertje

Judy zei

Dat was voor jullie wel de andere kant van de wereld! Maar mooie plaatjes! En zo afwisselend ziek worden is niet zo erg, de rest kon toch op stap.

Anoniem zei

Echt een gezonde omgeving !

Gr Eefje .

Floor zei

Gelukkig hebben jullie je goed kunnen vermaken ondanks het ziek zijn.
Waarschijnlijk Corona. Buren van me hebben dat ook pas weer gehad.
Dacht dat het weg was, maar nee, de een steekt snel de ander aan.
Jullie hadden een prachtig plekje.
Die mooie luchten, fantastisch!

Dientje zei

Wat een pech dat jullie allemaal ziek zijn geweest. Maar gelukkig hebben jullie je ook vermaakt. Ik vond dat er zoveel mooie plaatsjes in Zeeuws-Vlaanderen waren. Ik ben er in de 80-er jaren eens geweest, dan kon je er alleen maar via Antwerpen komen. Was inderdaad een wereldreis. Groet, Dientje

Frederika zei

Prachtig, lekker nagenieten

De Breimeisjes zei

Zo jammer dat jullie allemaal even ziek waren...
Prachtige foto's! Ik ken het daar ook nauwelijks.

Janny zei

Gelukkkig bleven jullie niet lang ziek. Fijn dat de zon toch nog af en toe scheen, de foto's zijn prachtig!

juffrouw Ooievaar zei

Ja, met zo’n weer zou je wel ziek worden, juni en je winterjas aan, kan bijna niet gekker.
Gelukkig toch ook kunnen genieten èn. mooie foto’s om thuis nog na te genieten.
Groetjes Anita

Elizabeth zei

Jullie zaten om beurten in de ziekenboeg... Wat jammer van de vakantie, maar gelukkig waren jullie ook weer snel opgeknapt.
Zeeuws Vlaanderen heeft ook mijn hart gestolen. Het is zo mooi ongerept, ik zie het ook weer op je prachtige foto's!

miekequilt zei

Het is daar prachtig hè. Wij genoten ook van een weekje Groede. Wel jammer dat jullie allemaal ziek waren.

Marjan zei

Wat jammer dat jullie om de beurt ziek werden, maar gelukkig duurde dat niet lang én waren jullie met z'n viertjes. De foto's zijn prachtig, vooral diemet de donkere luchten. Andere foto's doen me aan Denemarken denken. Zeeuws Vlaanderen ziet er mooi uit.

Josephine zei

Dat is toch een beetje pech hebben dat jullie allemaal om de beurt een beetje ziek waren. Gelukkig konden dan toch een paar tussendoor iets ondernemen. Het is daar een prachtige omgeving. En samen hebben jullie wel heerlijk genoten,
zo samen, mooier kan het niet.

Bertiebo zei

Wat leuk Conny, om al die foto's te zien met al die herkenbare plekjes. Je licht en lucht foto's zijn werkelijk prachtig.
En Breskens, dat snap ik heel goed. In het dorp is het niet zo mooi. Maar de kust daar wel hoor.
Wij gaan binnenkort ook weer. Kan niet wachten.

Ger zei

Mooi om weer eens wat over die omgeving te zien en te lezen waar wij in de jaren ‘70 met 2 kleine kinderen de tijd doorbrachten,Cadzand waar we appartement huurden op de boulevard boven de ijssalon,Groede in hotel en Nieuwvliet in stacaravan.De natuur is prachtig en Het Zwin heel interessant.Toch miste ik vele jaren later toen we er weer eens kwamen de rust en kleinschaligheid van toen.Jij maakte mooie foto serie,Conny.En gelukkig knapte jullie snel weer op.

Yvonne zei

O jee, ziek zijn tijdens de vakantie is niet leuk. Was het geen Covid? Hier de ene besmetting na de andere, het is echt weer raak. Maar goed, wat het ook was, jullie hebben het weer gehad en hopelijk lekker genieten in Limburg.

Marthy zei

Gelukkig dat de zieken weer snel opknapten en dapper van jullie om je er niet van te weerhouden om toch lekker vakantie te vieren. Mooie foto's, wat hebben jullie veel gezien en gedaan.

In de weer zei

Prachtige foto’s heb je gemaakt.
De prachtige watertoren moeten wij nog steeds gaan fotograferen.
Inderdaad zag ik de toren bij Bettie ook, schitterend beschilderd.

Gonda Westra-Steursma zei

Mooie impressie van jullie vakantie daar in Zeeuws Vlaanderen. Bijzonder dat jullie dan om de beurt ziek zijn. Gelukkig niet langdurig. Bij het water is het altijd mooi, wat voor weer het ook is.
Gr. G.