dinsdag 30 juli 2024

Juffers en libelles

Het is een beetje komkommertijd op mijn blog.
Zomeruitjes en een triggervinger (inmiddels heb ik er een prik in gehad ) zorgen voor weinig creatieve actie. 
Daarentegen wandelen we veel en ik maak er maar weer eens een natuurblogje van.
Ditmaal het het accent op juffers en libelles.
 Libelles kende ik vooral van het rondvliegende soort tot ik ze ook begon te fotograferen als ze ergens neerstrijken.
Eerder vertelde ik al eens dat ik mbv de site waarneming.nl en de app Obsidentify bezig ben de namen te leren van bloemen en beestjes die ik zie. Zo ook met de juffers en libelles. 
Als het me lukt  goed in te zoomen ben ik verwonderd over de schoonheid van deze kleine diertjes. Kleurige lijven en tere vleugels.


Hierboven de Bruinrode heidelibel. (wandeling strubbenbos nabij Schipborg Drenthe)


Blauwe scheenbeen juffer. Wat een fraaie naam (wandeling Mensinghe- en sterrenbos Roden)



De pauwblauwe is de weidebeekjuffer (Roden)


De bloedrode heidelibel rust even op een paal (Roden)


Deze grote blauwe is de gewone oeverlibel (Roden)


Als laatste de Grote keizerlibel in een vijver in onze eigen buurt. Prachtig gele kop en azuurblauw lijf. Deze dame is druk doende eitjes te leggen.




Langs deze weg wil ik nog even melden dat ik al een tijdje niet meer kan reageren op wordpress blogs. Helaas kan ik ze alleen nog maar lezen, ik zal nog pogingen doen te achterhalen waarom dat niet meer kan.

Fijne week gewenst, groetjes, Conny



 

18 opmerkingen:

Kitty zei

Wat een geweldige foto's weer. Ik las laatst dat er ergens op een strand in Spanje een ware plaag van libellen is, daar zou je niet willen zitten. Maar zo kun je het best hebben, prachtige juffers! :)

marga zei

Mooie natuur foto's maar ook de muurschilderingen zijn prachtig.
Groeten
Marga

Adriaantje zei

Wat een mooie foto's, ik wist niet dat er zoveel soorten juffers en libellen zijn!

Hannie de Beer zei

Ook ik wist niet dat er zoveel soorten Libelles waren! Wij hadden in de vijver allleen maar de “ gewone”
Oever libel. Prachtig zoals je ze hebt gefotografeerd…
En ja ik kon eerst ook niet reageren op de wordpressblog .. balen, maar na veel, proberen met een Google account en een wachtwoord is het gelukt!

Anoniem zei

Mooie foto’s ,vervelend dat ze alles weer veranderen maakt het bloggen er niet leuker / makkelijker op !

Gr Ans .

Anoniem zei

Heb het vermoeden dat Libellen net als vlindersoorten het makkelijkste te fotograferen zijn in de vroege ochtend wanneer ze nog aan het opwarmen zijn en minder actief.Je hebt al aardig wat soorten van de ongeveer 70 die in NL voorkomen op de foto weten te zetten.
Het verschil tussen Libelle en Juffer zit hem in de vleugels en ogen,dat is alles wat ik er van afweet.Jammer vind ook ik het dat het op meerdere blogs niet mogelijk is om te reageren,denk toch dat het met de ander zijn/haar instellingen te maken heeft.
Hoop dat de injectie in vinger net zo goed helpt als die reumatoloog maanden geleden in mijn middelvinger gaf,na jaren van pijn en stijfheid kan ik hem weer buigen en kopje aan oor vasthouden.
Fijne week! Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Janny zei

Wat een mooie foto's, ik wist ook niet dat er zoveel soorten zijn. Jammer dat je niet kan reageren op mijn blog, ik heb niets veranderd maar ik hoor het vaker. Ook komen er regelmatig reacties in de spam terecht, maar daar kan ik ze zelf uithalen. Hopelijk lukt het binnenkort weer.

Judy zei

Wat heb je er veel gezien en kunnen identificeren. Ik zie ze hier nooit, maar ja, in de stad zitten ze denk ik niet. Prachtig zijn ze.

Floor zei

Wat een schitterende foto's van diverse Libelles Conny!
Kan me voorstellen dat dit niet gemakkelijk is omdat ze snel zijn en heel erg klein.
Zie dat maar eens scherp te krijgen.
Maar het is prima gelukt en leuk om ze op te sporen als je loopt te wandelen.

Yvonne zei

Zo mooi die Libelle en die kleuren..... ik herinner me dat ik als kind, op vakantie in Oostenrijk tijdens het badminton spelen eens per ongeluk tegen een Libelle sloeg. Vond het zo erg dat ik het me nog altijd herinner....het arme beest.

Marthy zei

Zo goed dat je die hele fijne beestjes kan fotograferen en dan ook nog heek scherp. Prachtig.

De Breimeisjes zei

Heel mooie foto's!

Josephine zei

Je hebt ze prachtig kunnen vastleggen Conny, dat is altijd erg moeilijk. Mij is het ook een aantal keren gelukt en ik zoom dan ook altij heel erg in. Hoop dat je vinger na de prik snel weer beter te gebruiken zal zijn, heel lastig en pijnlijk.

Frederika zei

Wat een prachtige foto's heb je gemaakt

Lot zei

Prachtige foto's.
De prik voor de triggervinger heb ik 3x in duim gehad, best even pijnlijk maar hielp goed en snel.
Daarna eraan geopereerd want heel lang prikken kan niet, verweekt het weefsel ofzoiets.

conny's quilts en creaties zei

Klopt. Dit was mijn tweede prik. Een volgende keer wordt het een operatie

Dientje zei

Prachtige foto's, een geduld werkje. Hopelijk helpt de prik, want een Trigger Finger is niet fijn. Groet, Dientje

Marguerite zei

Prachtige foto's. De vleugels van de waterjuffers en libellen zijn zo mooi. Ze een naam geven is zo lastig. De weidebeekjuffer is wel 1 van de mooiste