dinsdag 23 maart 2021

Lente! Twee projecten af!

Op 8 maart schreef ik over mijn oude trui, waar ik een vest van ging maken.
Dat was nog een hele klus, 1 toer breien duurde ongeveer een half uur en in totaal waren er ruim 50 toeren met het dunne garen. Dus reken maar uit, ruim 25 uur breien voor de bies!


Hier zie je mooi het kleurverloop, de kleuren zijn vrijwel identiek aan het originele garen van ruim 30 jaar geleden. Wat een gelukje dat ik die had!


Zo, hier even genieten dat het breien gedaan is.


Ik maakte het patroon van de al bestaande bies langs de onderzijde van het pand na.
Dan een paar bruine toeren, 1 averechte toer (dan vouwt het gemakkelijker om)  en dan door met de bies voor aan de binnenzijde, waar ik de kleuren in de lengte laat lopen.


Als het af is de bies omvouwen, vastspelden en vastnaaien.


Hier zie je dat de bies over de rafels van het opengeknipte pand valt.



En dan is het af, een mooie sluitspeld erbij gezocht. 
Heerlijk vest voor koude avonden, tuinklussen enzo, in huis is het al gauw erg warm.
Het tweede leven van mijn oude trui!


Met het vest nam ik afscheid van de winter. 
Het is nu lente! 

Toen ik 5 jaar geleden mijn eerste nieuwe knie kreeg (half maart) maakte ik deze kippenquilt tijdens mijn revalidatie.
Door pijnlijke schouders/armen/handen schoot het doorquilten er bij in.



Ik heb de stoute schoenen maar aangetrokken en in een paar sessies heb ik met de naaimachine de kippen doorgestikt.


Bies er om en afwerken, nog een pittige klus voor mijn handen, maar gelukt!



Handquilten vind ik mooier, maar dat lukt haast niet meer, dus dan maar zo, en ik ben best tevreden met het uiteindelijke resultaat.


Daar hangt íe dan: "de Normandische kippen". 
(want die stofjes kocht ik ooit in het heerlijk Normandisch stoffenwinkeltje)




Kom nu maar op met de zon! 
Ik heb zin om in de tuin aan de slag te gaan. groetjes, Conny

18 opmerkingen:

Knutselpret zei

Wat knap om zo n bues eraan te maken ik doe het je niet na. En dan de kippenquilt geweldig en goed gedaan om het met de naaimachine door te pitten ik heb ook niks met dat doorpitten daar strandde bij mij de quilthobby. Al hoewel ik gek ben van lapjes en kleurtjes

Dientje zei

Het vest is prachtig geworden. Nog aandoen als buiten jasje. Ik kocht ooit een losse windstoten en daardoor draag ik mijn Noorse truien ook nog in het voorjaar buiten, binnen is het me ook te warm. Wat is je Normandische Kippen quilt mooi. Op tijd uit het ei gekropen. Welk patroon is dit. Ik wil er nog steeds 1 maken. Groet, Dientje

Coby Breitner zei

Joh wat knap die trui omgetoverd tot een vest. Ik zou er niet aan durven beginnen. Leuk de kippen-quilt, op tijd voor de Pasen.

miekequilt zei

Wat leuk dat het vest gelukt is. Ik blijf het dapper vinden dat je er aan begon. Heerlijk om nu te kunnen dragen.
En dan die kippen: fijn dat ze klaar zijn. Straks weet je niet beter en quilt je alles machinaal door en dat is toch heerlijk?! Zo kun je lekker je UFO 's afmaken.

conny's quilts en creaties zei

Het stond ooit in een quiltmania, ik kan het niet voor je opzoeken, want die ene heb ik uitgeleend.

Yvonne zei

Ik kan me voorstellen dat het best eng was om je trui te verknippen, maar het resultaat mag er zijn. Het is heel goed gelukt.
En dat geldt ook voor je kippenquilt, netjes gedaan.

Floor zei

Wat heb je je trui prachtig omgetoverd tot vest! Was wel een heel werk, maar de bies is prachtig geworden.
Het kan weer jaren mee.
Je kippenquilt is ook heel mooi doorgestikt. Zo leuk die gezellige kipjes, ik heb ze hier ook momenteel hangen.

Elizabeth zei

Goed bezig! Wat vind ik je vest mooi... de trui krijgt nu een tweede leven. Ja, het is een klus maar dan heb je ook wat origineels!
Ik weet nog dat je met de kippenquilt bezig was en ik ben een kippenfan en was bijna ook aan zoiets begonnen.
Heerlijk dat ie nu af is!

Sylvia`s Quilts zei

Ziet er "als nieuw" uit je vest.Knap hoor!
Ja een niet te grote quilt is wel te doen hè op de machine? Ik zit met hetzelfde probleem met mijn vingers/handen!
Groetjes Sylvia.

hobbyloes zei

Je vest is prachtig en kun je nog lang dragen, het is nog zo koud, we snakken naar wat warmere dagen hè?
Heel mooi is de kippequilt en doorpitten is altijd een lastig karweitje, fijn dat het nu klaar is.

juffrouw Ooievaar zei

Wat goed gelukt, je vest, lijkt me heerlijk om te dragen.
Je quilt is af, wat goed en als je handen niet meer willen, is de naaimachine toch een goed alternatief, want je moet zuinig op je handen zijn.
Ook weer af, je bent lekker bezig :) Ja de tuin komt er ook weer aan, hoop dat snel de temperatuur wat omhoog gaat! Groetjes Anita

In de weer zei

Ooh, wat is dat een mooie quilt en mooi op tijd klaar voor Pasen.
Als het meezit met het weer, kun je lekker gaan picknicken.
Je nieuwe vest mee en wie doet je wat !

De Breimeisjes zei

Wat een prachtig vest en ook de quilt vind ik erg mooi. Grote werkstukken, ze kosten veel tijd, maar dan heb je ook wat!

Annet zei

Je vest is mooi geworden! Fijn dat je je quilt op deze manier af hebt kunnen maken.

Conny's-blog zei

Wat knap hoe je je trui hebt omgetoverd tot een vest. Vind die gebreide patronen zo mooi he. Maar je kippenquilt is ook een gezellige quilt geworden. Inderdaad laat het mooie weer maar komen, hier ook zin om naar buiten te gaan en in de tuin bezig te zijn............liefs.Conny

Annemiek zei

Wat leuk dat je trui een tweede leven gekregen heeft. Past echt in de tijdgeest. En zo heb je er nog weer jaren plezier van. Gezellige voorjaarsquilt. Groetjes

Lori zei

Your sweater is so beautiful!

Gonda Westra-Steursma zei

Wie wat bewaard heeft wat, dat blijkt wel weer met de trui die vest geworden is. Heerlijk zo'n tweede leven.
De kippen hangen ook alweer mooi te zijn aan de muur.
Maar de collages vind ik ook allemaal erg leuk. Vooral ook die van de fietsen. Grappig is dat dan. Ik heb ook allerlei mappen op de laptop met allerlei moois er in. Komt ooit nog eens van pas.
De zon is er, nu maar daar heerlijk van genieten!
met lentegroeten, Gonda