maandag 8 maart 2021

Over een hele oude trui.


Lang geleden breide ik deze trui. 
Ooit gekocht als pakket bij handwerkblad Ariadne. 
Ik moest diep in mijn geheugen graven. 
En in mijn foto-albums.


Ik wist dat er een foto was waarop ik hem draag. 
Op de derde verjaardag van onze oudste zoon.


Oeps, 30 jaar geleden, 1991

Vorige week dacht ik weer aan die trui. Zou ik er een vest van kunnen maken?


Ik heb wel wat passende wolletjes op voorraad. Ik bestel er nog een bolletje koffie bruine wol bij .
Het plan is geboren. 
Aan de slag!


Met een witte draad geef ik de kniplijn aan.


Halsboord uithalen.
En dan met de naaimachine zorgvuldig zigzaggen langs beide zijden van de kniplijn.

 

En dan het spannende open knippen.


Dat ging goed  
Met een haaknaald steken opnemen langs de kniplijnen en de hals, en ze op een lange rondbreinaald zetten.


En nu een bies breien, een flinke klus, dun garen en honderden steken.



Ik ben nog wel even bezig, maar dan krijgt deze oude trui een nieuw leven als vest

Fijne dag gewenst .


20 opmerkingen:

anja zei

Ik herken de trui! Vond hem toen al prachtig. En wat is 'ie mooi gebleven, je zou denken dat je hem nooit hebt gedragen. De kleurtjes waar je nu het nieuwe boord mee breit passen er prachtig bij, dat wordt een heerlijk vest!

Marguerite zei

Wauw dat je dat durft

miekequilt zei

Wat stoer dat je dat durft. Het lijkt me erg spannend om te doen. Maar het lukt je vast. En dan heb je een heel leuk vest.

Floor zei

Best spannend om zo maar een trui doormidden te knippen.
Vind de trui nog steeds prachtig.
Als vest is hij straks vast ook heel mooi en kan hij weer jaren mee.
Grappig dat je hem 30 jaar bewaard hebt. Wie wat bewaard, die heeft wat...

Elizabeth zei

Ik heb met bewondering je foto's zitten bekijken. Wat is dit een prachtige trui en zò onwijs netjes en regelmatig gebreid.
Je hebt gelijk dat je er een vest van maakt, dat draag je veel vaker dan een trui. En deze trui is zo'n operatie zeker waard.
Ik volg het met belangstelling!

hobbyloes zei

Kan me goed voorstellen dat je die mooie trui hebt bewaard, spannend om dat door te knippen, maar hij wordt mooi dat kun je nu al zien.
Dat wordt een mooi vest!

Marjan zei

Wat geweldig dat deze mooie trui al zo lang meegaat! Helemaal goed dat hij nu een tweede leven krijgt. Leuk dat je nog een foto hebt van 'vroeger'.
Waarschijnlijk heb je al vaker in een breiwerk geknipt, want je weet hoe je te werk moet gaan. Maar het blijft een hoop werk hé... Nog even volhouden en genieten van het breien en dan heb je straks een heerlijk mooi vest. Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke metamorfose!

Knutselpret zei

Dat moet je durven zo erin knippen maar het is zeker de moeite waard

blauwruitje zei

Wat een klus zeg maar wel mooi om op deze manier je prachtige vest een tweede leven te geven.

Quiltpassion.blogspot.com zei

Wat is-ie mooi gebleven, en wat een fijn werk. Die verdiende het wel om een vest te worden. Ik ben benieuwd hoe hij zal staan na die klus die je eraan hebt!
Liefs, Cisca

Dientje zei

Wat een prachtige trui. Je gaat het vast veel plezier hebben van dit vest. Groet, Dientje

Annie Kingma zei

Prachtige truien stonden toen in de Ariadnes . Ik heb er ook wel uit gebreid.
ook eens een trui voor een zoon, toen 14 jaar. nu 55 jaar
Zwart met geel, met in het voorpand Lucifer doos ( Zwaluw)
Knap om er in te durven knippen, maar komt vast en zeker goed, en ben je een vest rijker.
Groetnis Annie

Annemiek zei

Het was toen al veel werk die motieven breien. Maar het is zeker het proberen waard om er een tweede leven aan te geven. Wordt vast een fijn vest. En dan weer aan op een verjaardag van je zoon. :)

wilma oud zei

Wat goed van jou. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Groetjes Wilma Oud.

Shami Immanuel zei

Sweater is beautiful with so many details.
https://shamiatcraft.blogspot.com/

Bertiebo zei

Wat ontzettend knap!!!!!

Yvonne zei

Wat een goed idee en zo knap dat je het aandurft! Het wordt vast snel weer een lievelingsvest van je!

Annet zei

Ik denk niet dat ik het had gedurfd met zo'n mooie trui. Maar op deze manier heb je er weer op een andere manier plezier van, eerst van het maken, straks van het dragen.

Conny's-blog zei

Wat knap wat je nu doet zeg. Hele klus ook een nieuw boord erom breien.
Maar de trui is het zeker waard, zo mooi al die patroontjes ingebreid.
Succes ermee............liefs.Conny

juffrouw Ooievaar zei

Wat een goed idee zeg, de trui is prachtig, maar ik kan me voorstellen dat dat voor jou anders ligt als je hem al vaak gedragen hebt.
Wel een gok, maar wat heeft deze goed uitgepakt! Kijk en dat kun je niet
met een trui uit de winkel!
Laat je het vest nog zien als het af is?
Groetjes Anita