donderdag 29 september 2022

Haken+ kringloopvondst=tasje

 Afgelopen weekend zocht ik dit oude, katoenen, garen bij elkaar en was ik druk in de weer een cirkel met een opstaand randje te haken.


Zaterdag kocht ik in de kringloop al een oud schortje met van dat borduurwerk zoals je dat op de lagere school leerde vroeger. Daarbij ook nog een mouwloos bloesje, gekozen voor de kleur van de stof. (want ik pas het niet en het is niet mijn smaak qua kleding)


De aanleiding van dit alles was een artikel in het blad Vezel dat vorige week op mijn deurmat viel.  Naast vele andere leuke artikelen viel me deze van Mathilde Jongbloed op.


Een tasje maken met drie handwerk technieken. 
Ik dacht aanvankelijk aan oud borduurwerk dat ik nog heb liggen, maar vond toen fris rood wit blauw in de kringloop. Het borduurwerk op het schort was al gedaan. 
Met het bloesje erbij was ik geloof ik 2 euro kwijt.
Mijn vingers jeukten om deze dingen een nieuwe bestemming te geven.
Eerst de boel wassen en strijken natuurlijk, om het kringloop-duf zoals ik het noem, eruit te krijgen.

Hieronder zie je de inmiddels gehaakte bodem van het tasje op de kop op het blad liggen.
 

Het schortje was groot genoeg om het deel met de beide geborduurde zakken aan de binnenzijde in de voering te verwerken. Handig voor een schaar en steekmarkeerders.



Hier zit alles al aan elkaar, (ik vergat tussendoor foto's te maken) nog even de voering naar binnen keren en de keeropening dicht stikken.


Lintje uit de restjesdoos en het schortdeel dat je over je nek draagt als hengsel.
Klaar!



Lekker tasje om een sokkenbreiwerk in op te bergen.
Ik ben helemaal blij met de frisse kleuren!


Dinsdag zag ik in een steeg in Leeuwarden deze prachtige muurschildering, nagemaakt werk van Alma Tadema, waarvan we  ooit een schitterende tentoonstelling zagen. 
Deze muur-schilder kan er ook wat van!


Wij trokken dit keer even de middeleeuwen in, in het Fries museum.


Een mooie tentoonstelling.

groetjes, Conny




17 opmerkingen:

Irene zei

Gewéldig, wat een mooi tasje heb je gemaakt. Ik zag het artikel ook, daar wil ik ook iets mee doen!

Annelein zei

Wat een vrolijk tasje! Leuk om zo oud goed nieuw leven in te blazen.

Elizabeth zei

Wat is dàt leuk! Verschillende technieken combineren en er dan zoiets moois van maken.

miekequilt zei

Je tasje in Enig! Wat heb je dat leuk gemaakt, echt heel inspirerend.

miekequilt zei

Ik heb het blad meteen besteld. Las er vaker over en nu maar eens kijken of het leuk is.

Annemiek zei

Wat een leuk idee, knap uitgevoerd

Floor zei

Leuk om van oude dingen uit de kringloopwinkel iets nieuws te maken.
Ziet er fleurig uit.
Die muurschildering is schitterend geworden, zie er hier in Utrecht ook steeds meer, zelfs op hele hoge gebouwen.

Ineke zei

Wat is dit een leuk tasje geworden, toch ook leuk om het cadeau te doen als kleinigheidje erbij.

Dientje zei

Prachtig is het tasje, leuk met die verschillende technieken. Je hebt mooie vondsten gedaan bij de Kringloop. Pas maar op met de sokken, straks willen ze niet uit het mooie tasje, haha. Groet, Dientje

Josephine zei

Wat een fantastische vondsten heb je bij de kringloop gevonden,
en wat heb je er iets Prachtigs van gemaakt, om blij van te worden.
Het geeft toch heel veel charme om uit zo'n tasje een breiwerkje
te halen en het dan naast je te zien liggen.
En ja, wat kan die Alma Tadema prachtig schilderen, meestal
met veel badende dames in mooie gewaden, ik heb bewondering
voor hem.

Knutselpret zei

Geniaal wat een super tasje en met de vondsten uit de kringloop helemaal een topper . Gek bij de lappen e.d kijk ik nooit zo goed . Morgen eens op letten dan is het nationale kringloopdag heb ik ergens gelezen

Frea zei

Wat een leuk project met mooi resultaat. Ik hou van hergebruik van materiaal en dat is je goed gelukt.

Marthy zei

Beeldschoon tasje. Wat zijn er toch handige mensen in de blogwereld.

juffrouw Ooievaar zei

Wauw!!! Conny wat een geweldig leuk idee en ik snap helemaal dat je er blij mee bent. Eerlijk gezegd vind ik jouw versie nog veel mooier als het voorbeeld in het tijdschrift. Wat heb je een goede combinatie bedacht en gemaakt.
Heerlijk om daar je breiwerkje in te doen en een mooi plekje te geven in huis, waar je er goed kijk op hebt :)
Groetjes Anita

Vireya zei

Those second-hand finds are given a new life in your beautiful bag.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een gezellig leuk tasje is het ook geworden! Mooi als je dan zo'n inspiratiebron hebt. Helemaal als het dan gemaakt is van resten wol en kringloopvondsten.
Leuk om even in Leeuwarden te zijn. Dat zijn altijd mooie tentoonstellingen daar. Back to the past ...

Annet zei

Leuk om zo van iets ouds weer iets leuks te maken!