zondag 9 oktober 2022

Hooimadam met peren, regenboog.

Eergisteren vonden we in een parkje vlakbij huis stoofperen. In de grote stad zouden ze het tegenwoordig een "voedselbos" noemen.  Hier in het dorp staan ze al jaren: bomen met diverse soorten  appels,  hand- en stoofperen.
Daar mogen de mensen gewoon een maaltje van meenemen. 
Thuisgekomen schilde ik de peren en met kruidnagels en wat water kookte ik ze 15 minuten.  


Vorig jaar maakten we met een stel freubelfreules een zogenaamde hooimadam, ecostoof of hoe je het maar noemen wilt. Het principe van de al oude hooikist. Die van mij is gevuld met schapenwol. 


Even een theedoek om de pan, voor als er wat lekt. 


De boel goed dichtvouwen en dichtbinden.
Lekker een fors aantal uren laten staan. 

Vroeger op fietsvakantie hadden we maar een enkel eenpitsgasje mee, dan kookten we bijvoorbeeld rijst en zetten de pan dan in de slaapzak. Dan konden we de rest op t gas klaarmaken. En was even later toch alles gaar. 


In de hooimadam wordt de warmte vastgehouden en garen de peren rustig verder.  Ze worden alleen niet zo rood als op het vuur maar ze smaken hetzelfde. 
De volgende ochtend maakte ik op dezelfde wijze appelmoes met appels uit eigen boom.  Die had ik maar kort aan de kook gehad maar ook dat was na een paar uur heerlijke appelmoes. 

Het voelt heerlijk ambachtelijk om zo eten te maken.  Ook soepen en stoofpotten kunnen in de hooimadam gemaakt worden.  Dat wil ik ook eens vaker doen.  Het is een sport om nu het gasverbruik zo laag mogelijk te houden.  Dus ook: extra vest aan in huis en lekker een quilt over de benen.  Zo hoeft de kachel bijna nog niet aan. 


Ondertussen haak ik gestaag verder aan de regenboogdeken.
De kleuren zijn fel maar toch warm.  


Dit vond ik nogal een schreeuwerig blok met zijn felle kleuren,  en toch past het wonderwel in het geheel.  Ik word toch wel heel vrolijk van dit dekentje in wording. 





Vanmorgen vond ik zowaar nog een " blije kei"....(happy stone) dat was nogal een rage hier in de eerste lockdown.
Veel kinderen speurden er naar.
Kijk een lief vosje. 


Ik heb hem iets verderop weer neergelegd om iemand anders blij mee te maken. 

Geniet van de zon vandaag. 

11 opmerkingen:

Annie Kingma zei

Heel vrolijk de regenboogdeken.
ook lekker warm om die op je schoot te hebben.
Creatief worden we nu hé om met de energie bezuiniging bezeg te zijn.
Vroeger deden we de pan met Rijst in bed weet ik nog.
Warme sokken, dekentje en de omslag doek zijn weer opgezocht, en bevalt best hoor Zo dragen we een steentje bij misschien
Groetnis Annie

miekequilt zei

Heel handig, die hooimadam. Ik denk dat ik maar eens ga proberen of het ook in bed kan, tenslotte is onze slaapkamer nu naast de keuken.
Ik vind je haakwerk geweldig leuk worden, ik word gewoon vrolijk van al die frisse kleuren. En een dekentje op de bank en dikke sokken heb ik ook, lekker behaaglijk!

Miriam zei

Wat leuk de hooimadam! Toevallig heb ik gisteren ook stoofpeertjes gemaakt op dezelfde manier, waarbij ik het zelfs maar een paar minuutjes heb laten doorkoken op het gas.

conny's quilts en creaties zei

Goed om te weten dat het koken dus nog korter kan;)

Dientje zei

Vroeger werd er bij ons thuis een deken driedubbel gevouwen in een leunstoel geplaatst met daarin een pan met rijst of gort. Op vakantie deden wij ook een pan in de slaapzak. Leuk dat je de hooimadam weer gebruikt.
Het haakwerk vind ik prachtig worden, ik houd van deze kleuren.
Groet,
Dientje

Floor zei

Wat een schattig steentje heb je gevonden!
Handig hoor die hooimadam. Dat scheelt zeker weer wat gas.
Net zoals een warme deken waar je in de avond onder kunt liggen.
Zelf heb ik een dik vest over mijn trui, dat scheelt ook heel veel, lekker warm is dat.
Je gekleurde lapjes deken wordt echt beeldig! Zo gezellig al die kleurtjes door elkaar.

Josephine zei

Wat leuk om hier weer een keer de hooimadam tegen te komen,
het werkt geweldig, mijn moeder deed dat vroeger ook altijd,
en inderdaad een mooie besparing van gas, dat kunnen we zeker
goed gebruiken. Vind je deken zo prachtig worden, echt heel
fraai deze kleurencombinaties.
En wat je je een schattig blij keitje gevonden, hopelijk legt
de volgende vinder het ook weer voor iemand anders neer.
Echt een lief vosje, had de glimlach op je gezicht weleens
willen zien.

Annelies zei

Handig, die hooimadam. Wat een heerlijke fleurige deken wordt het.

Elizabeth zei

Ik ben fan van je nieuwe deken, hoe leuk wordt ie..!
Heerlijk, die stoofgerechten. Wij hebben een slowcooker, en die gebruik ik nu ook weer vaak.

Gonda Westra-Steursma zei

Fleurige kleurige deken wordt het. Onverwachte combinaties leveren soms grappige effecten op.
Zo'n leuke blije kei [vind ik in Nederland eigenlijk leuker als happy stone!] kun je nog steeds overal vinden. Leuk met het vosje...

Marja zei

Heel mooi ook jouw Hooimadam, ook een idee om met schapenwol te vullen!



Groet,