donderdag 10 november 2022

Vervolg project: vogels.

 Na het werkstuk met de gewelven dat ik maakte na een online workshop van Ruth Norbury, ben ik met dezelfde techniek opnieuw aan de slag gegaan.  

Met allerlei restlapjes van oude kanten zakdoekjes tot een oude katoenen luier, borduurstramien, bandjes,  baby lakentje en nog veel meer maakte ik op A3 formaat een ondergrond.




Na het spelden zette ik alles met grove steken vast op de ondergrond. 
De keuze aan lapjes en die steken geven en mooie textuur.


Vorig jaar maakte ik een boek met  foto's van vogels die we op onze ochtendwandelingen zagen en die ik fotografeerde. 
Ver voor ik de workshop deed had ik vele vogel foto's al overgetrokken op papier met het idee er iets mee te doen met textiel.
Dat ga ik nu doen met deze geleerde techniek.  
Een compositie met de vogels gemaakt. 
Overtrekpapier goed vastspelden op de ondergrond en dan met het borduurvoetje de lijnen op de machine stikken. 


Daar worden de eersten zichtbaar. 


Met de naaimachine schrijf ik ook de naam bij elke vogel. 


Daarna al het papier wegscheuren, en daar zijn ze dan.  Een  heleboel gevederde fladderaars op doek.



Toen heb ik het werk een week of twee laten liggen.  Hoe nu verder met het verven?
Ik besloot uiteindelijk tot een pastel achtergrond met sterk verdunde acrylverf met textielmedium.
De textuur moet goed zichtbaar blijven. 





Ik heb niet egaal geverfd maar met meerdere tinten en wat donkerder naar de randen. 
Nu hangt het op mijn hobbyzolder te drogen. 
Inmiddels heb ik in mijn hoofd hoe ik het verder wil doen. 


 Wordt vervolgd. 
Fijne week gewenst, Conny



14 opmerkingen:

Bertiebo zei

Wat gaaf zeg, wat ben jij een creatieveling!

Elizabeth zei

Je maakt echt geweldig mooie dingen!

miekequilt zei

O Conny, wat heb je weer iets moois gemaakt. Ik snap nu hoe dit soort werk in elkaar zit, leuk dat je dat met ons deelt.
Het zijn echte kunstwerkjes.

Dientje zei

Wat een kunstwerk is het geworden, prachtig. dit krijgt vast een ereplaats. De YouTube filmpjes over deze techniek zijn leerzaam. Ben inmiddels op zoek naar passende stofjes. Groet, Dientje

Floor zei

Spannend hoe je met oude lapjes een ondergrond maakt en daar de vogels op stikt.
Na het verven van de achtergrond zie je ze pas mooi naar voren komen.
Wordt vast heel apart en mooi als het helemaal klaar is.

Marthy zei

Wauw, wat mooi. Je bent een ware kunstenares.

Josephine zei

Ongelooflijk al weer zo'n prachtig werkstuk, zo als het
nu is vind i het al helemaal TOP, ben benieuwd wat je ons
nog allemaal gaat laten zien.

Marjan zei

Prachtig!
Dankzij de gekleurde achtergrond komen de vogels erg mooi uit. Leuk dat je de namen erbij hebt gezet.
Er zijn vast weer heel wat uurtjes in dit werk gaan zitten, maar ze zijn het dubbel en dwars waard!

Annemiek zei

Wat een mooi samengevoegd geheel is het geworden. Heerlijk creatief

Knutselpret zei

Prachtig gemaakt ware kunst met die vogels erin

Annet zei

Mooi met die laagjes!

Frea zei

Je wordt een echte textiel kunstenares. Je vogel project ziet er ook mooi uit. Ik vind het leuk dat je ons meeneemt in het proces.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat mooi wordt het zo. Vooral nadat je het een verfbadje gegeven hebt. Ik ben benieuwd hoe dit verder zal aflopen. De tijd zal het leren. Superleuk zo met die vogels mét namen!
Gr. G.

Unknown zei

Hoi,wat ontzettend leuk !
Ik was opzoek naar het spinnen van wol en vond niet echt iets leuks.Bleef verder kijken en kwam bij u/jou terecht.
Grappig in Groningen als ik het goed begrepen heb? {zoveel gezien}. Ik woon niet meer in N.L.voor mijn vertrek woonde
ik een paar jaar in ‘het noorden’.
Via de wol/vilt zoektocht bij de fantastische vogels terecht.
Veel plezier met u allen en een wollen ‘borst rok’ is aangeraden voor de koude zolder.😉
Hartelijke groet uit Frankrijk.
Joanna.