dinsdag 3 januari 2023

Vakkenvullen of ode aan mijn moeder.

Toen mijn moeder dit voorjaar naar het verzorgingshuis verhuisde kreeg ik al haar borduurgaren. 
Hieronder zie je er iets van in het uitvouwbare naaikistje dat van mijn moeders moeder, mijn oma was.



Hier ( klik op hier)  had ik al een poosje terug een erg leuk idee gezien.  Elke dag een klein vakje vullen met vrij borduurwerk.
Het bleef in mijn hoofd hangen.  Wat mooi om zo iets met al dat borduurgaren te maken.

Uit mijn moeders huis had ik ook een stuk damast meegenomen. Daar ga ik op werken!


Ik heb de stof ingedeeld in 12 vakken van 30x30cm. Zodanig dat ik er later een boek van kan maken.  De werktitel is voorlopig: "ode aan mijn moeder".


Van mijn moeder kreeg ik de liefde voor textiel mee, zij was coupeuse. Er was altijd materiaal in huis.  Lapjes,  draadjes....
Van haar erfde ik mijn creativiteit.


Met haar in mijn gedachten ga ik een jaar vakkenvullen.
Ik heb ook prachtige knopen van haar gekregen die ik er ook een plekje in wil geven.  


Ik wil er ook dingen in verwerken die ik via die geweldige textileartist.org onlinelessen leer.

Ik heb het vak van januari ingedeeld in vakjes. (Je ziet nog sporen van de uitwasbare stift, dat moet er nog even uit)


Vakjes, soms klein soms wat groter. Ik vul ze niet op volgorde want er zullen dagen met meer en minder tijd zijn om te borduren. 


De start voor de eerste twee dagen van het jaar is gemaakt.  Wordt vervolgd. 

Groetjes, Conny

 

21 opmerkingen:

monne-floor zei

Dat is een mooie herrinering aan je mama.

Karen zei

What a lovely tribute to your mum

Anoniem zei

Dit idee ook al gezien op een Engels blog .

Gr Petra.

Knutselpret zei

Wow wat leuk begrijp ik dat goed ?? Elke dag een vakje ??. Maar wat leuk om hier aan / mee te werken. Zeker als je het haar nog kan laten zien . Bijzonder mooi

conny's quilts en creaties zei

Zie bijgaande link onder t woordje hier

conny's quilts en creaties zei

Dat is het blog van Karen die hierboven heeft gereageerd

Dientje zei

Dat is een bijzondere manier om materialen te verwerken en de creatieve band met jouw moeder vast te leggen. Veel werk, maar het gaat vast mooi worden. Heb ook op de site van Karen gekeken, prachtig wat zij gemaakt heeft. Groet, Dientje

Frea zei

Wat een leuk idee om met je moeders materiaal een herinneringsboek te maken.

Marjan zei

Wat een geweldige bestemming voor het borduurwerk. Zo heb je een mooie tastbare herinnering. Leuk dat je er een boek van wilt maken!

miekequilt zei

Wat een mooi idee. Heel leuk en fijn om zo met die mooie spulletjes bezig te zijn. En voor ons leuk om alles te mogen volgen.

Anoniem zei

Dag Conny, watt een ontzettend leuk idee en wat een mooi ode aan je moeder.
Ik ga je proces met grote waardering en nieuwsgierigheid volgen. Tevens heb je me geïnspireerd om ook aan het werk te gaan. Dank je wel!
Hartelijke groet, Sylvia

Floor zei

Wat een leuk idee om op deze creatieve manier de spulletjes uit je moeders naaidoos te gebruiken.
Zelf heb ik ook zo'n naaidoos van mijn moeder.
Weet niet hoe het komt, maar er zit een bepaalde geur in.
Steeds als ik hem opendoe ben ik weer even kind, want ik was gek op die naaidoos.
Leuk al die verschillende borduurtjes, ben benieuwd hoe dat er uiteindelijk uit gaat zien.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een liefdevolle ode aan je moeder, hartverwarmend. En ook nog eens een heel leuk idee! Dat wordt vast een mooie lap met creativiteit van jou en je moeder in verwerkt. Het wordt vast een interessant jaar zo.
Gr. G.

Marthy zei

Beeldschoon gedaan. Mijn moerder was ook coupeuse en heeft heel wat kleding voor ons genaaid.

Josephine zei

Dit gaat echt beeldschoon worden, wat geweldig om daar alle oude
materialen van je moeder en moeders moeder, jouw oma in verwerkt
gaan worden. Het lijkt me een feest om daar aan te werken.

Vireya zei

That is a beautiful idea. Happy stitching!

blauwruitje zei

Wat een mooi idee om de materialen van je moeder te gaan gebruiken. Het resultaat gaat vast prachtig worden.

Elizabeth zei

Ik vind het geweldig! Wat een mooi idee en het past ook helemaal bij je...

Yvonne zei

Wat een super goed idee van je Conny! Dat wordt vast een hele mooie herinneringslap en ik vind de werktitel 'Ode aan mijn moeder' ook heel mooi. Ik hoop dat je die naam houdt en dat je moeder ook kan genieten van alle mooie vakjes die je vult met haar borduurgaren.

ireneinhetatelier zei

Wat een ontzettend leuke opzet met al die verschillende vakjes. En dan lekker bezig met al het mooie materiaal van je moeder. Het lijkt me heel goed haalbaar om elke dag iets te borduren. Veel succes!

Annelein zei

Wat mooi en ontroerend deze ode aan je moeder...