maandag 20 februari 2023

Borduren, workshop Yvette Philips

Gisteren volgde ik de nieuwste workshop op textileartist.org. Yvette Philips werkt graag met van die oude natuurhistorische prenten. Ze maakt de prachtigste werkstukken met haar "collecties". Ze ordent ze dan net als op zo'n oude prent. 
Insecten, vlinders,  vogels,  veren , schelpen.  Ze borduurt en appliceert.
In de workshop liet ze zien hoe je een tekening op stof overneemt en kan borduren. 

Wat een priegelwerk dacht ik.  Niks voor mij.....
 

Maar een stitchclublid gaf een tip waar je online dat soort mooie prenten kunt vinden.  (www.picturebluebox.com)

O jee, wat een keuze en wat mooi allemaal. 
Zal ik dan toch een klein vlindertje proberen? Gewoon op een stukje oud laken.....



Laat ik toch nog wat foto's maken.... het is veel leuker om te doen dan ik eerst dacht. 
Welk kleurtje zal ik nu weer kiezen. 
En ineens zit daar een klein blauw motje op mijn stof!


Dat smaakte naar meer,  dat veertje is ook zo leuk.  Op stof overnemen en borduren maar. 


Wat subtielere kleuren,  mooie kleur overgangen maken.  Wauw,  leuk om te doen.


Kijk, deze print maakte ik van die website die ik hierboven noemde.







Samen op een proeflapje, beiden heel klein. 


Vanmorgen bedacht ik dat ze niet in een map met proeflapjes hoeven te verdwijnen.  Ze mogen in mijn " ode aan mijn moeder"- elke dag een vakje, borduurboek.
Vliesofix erachter en dan nog vastzetten met een klein steekje. Het veertje past in een ruit van februari. 
Ah, dan kan ik de gelukte fototransfer van mijn broer,  zus en mij als ukkies, er ook wel bijzetten.  


En de vlinder past in een vakje van maart. De hoogste vleugel is deels geappliceerd met een stukje zijde van een oude sjaal van mijn moeder. 


Leuk om zo weer wat nieuw geleerde zaken/proeflapjes in dit boek te stoppen. 

Fijne week gewenst. 

 

18 opmerkingen:

Dientje zei

Wow, wat mooi en zeker een gepriegel. Ik houd daar wel van. Ze zijn ook te mooi om niet te gebruiken. Prachtig plekje in de Ode aan je Moeder lap. Leuk dat je die foto ook gebruikt in het werkstuk. Jullie horen een plek te hebben in de Ode. De site waar je de plaatjes vandaan hebt, is een mooie inspiratiebrom. Je gaat hier vast meer gebruik van maken. Groet, Dientje

Floor zei

Echt prachtig geworden Conny! Dat vlindertje, zo fijntjes en lijkt zo weg te vliegen.
Past weer leuk in een vakje.

Frea zei

Leuk Conny, om je proefjes in je moeders project te verwerken.

Bettie zei

Kunst!

Marthy zei

Prachtig, kleine kunstwerkjes. Je moeders project wordt steeds mooier.

Josephine zei

Wat een prachtige resultaten Conny, het veertje is zo fijntjes.
Jammer genoeg werkt het linkje niet op mijn laptop.
Wat goed ook dat de maten zodanig zijn dat je ze in prachtige
"Ode aan mijn moeder lap" kan verwerken.

Knutselpret zei

Oh wow wat mooi dat gepriegel geeft een mooi resultaat. En zo mooi omdat te verwerken in het borduurproject van je moeder dat wordt een werkstuk vol herinneringen om te koesteren

Judy zei

Mooi! En leuk om dat op deze manier weer te verwerken in je project.

conny's quilts en creaties zei

Misschien moet je er htps: voorzetten

Marjan zei

Wat fijn dat je deze nieuwe 'techniek' kunt gebruiken in de Ode aan je moeder lap.
Mooi zoals de oude foto's er nu een fijn plekje vinden!
Ik ga nu de link bekijken, wie weet zit er wat tussen voor mixed-media 🙂

Elizabeth zei

Zo denk je dat het niets voor je is, en moet je nu eens kijken...
Maar goed dat je het hebt uitgeprobeerd!
Ik vind het prachtig en je borduurt ook zo netjes.
Gaaf hoe je alles weer een plekje geeft op de Ode-lap; wat een herinneringen voor later...

miekequilt zei

Wow, wat heb je dat mooi gemaakt. Weer iets wat echt bij jou lijkt te passen. En mooi op je Ode lap.

Gonda Westra-Steursma zei

PRACHTIG!

Conny's-blog zei

Werkelijk heel mooi geworden Conny............liefs. Conny

In de weer zei

Ode aan mijn moeder, wat een mooi idee is dat.
Heb even wat terug zitten lezen, schitterend.
Leuk dat je dit er ook in verwerkt hebt.
Het veertje vind ik zó leuk !

Marguerite zei

Ohhhh wat mooi

Quilts and Newf's zei

Prachtig , de vlinder en veertje .
Zo mooi geborduurd.

Annelein zei

Ook al zo mooi... goed dat je hebt doorgezet...