woensdag 8 februari 2023

Workshop Cas Holmes

 Een week of twee geleden volgde ik een workshop van Cas Holmes bij de stitchclub van Textileartists.org (online).

Het idee was een al dan niet vergeten herinnering  in stof te verwerken. Ze legde uit hoe je een foto kan afdrukken op stof mbv een medium: acrylverf, gesso, textiel medium, of iets anders. Omdat dat allemaal in het Engels gaat dacht ik toch het verkeerde spul te hebben of verkeerde prints, want al mijn probeersels mislukten. Ik werd er wat flauw van en bedacht dat ik , net als bij mijn vogel project, de foto kan overtrekken en op de machine borduren. Zo gezegd, zo gedaan.

Een heel gepriegel want het plaatje is maar klein, maar het lukte.


Aangezien ik met dat dagelijkse borduren toch al een textielboek maak vol herinneringen aan mijn moeder, kan ik deze collage daar ook wel in doen. Ik koos daarom een foto dat ik als jonge baby bij mijn piepjonge moeder op schoot zit.


Ik werkte op een oude, mogelijk door mijn moeder gebordurde,  kussensloop.
Het papier voorzichtig met een pincet wegscheuren.


Nog heel subtiel zie je de kruissteekjes. Ik heb de witte stof later nog iets bijgekleurd.


Er zit weer wat stof van haar feest bolerootje in, wat  oude knopen, bewerkt papier (momigami, ook een workshop van Cas Holmes). muziekpapier van een oud kinderliedjes dat we vroeger thuis wel zongen.


Een zijden sjaal van haar en wat gelliprints van mijzelf.


Daarna de collage met veel steekjes versierd, het is een vrij klein werkje, misschien iets groter van A5. Leuk om met kleurtjes te spelen.
Want blauw is nu eenmaal echt mijn lievelingskleur :)

En nu doe ik nog een poging om die foto transfer techniek onder de knie te krijgen....

groetjes, Conny


11 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat PRACHTIG. Je bent echt een textielkunstenares. Dit is toch echt geweldig goed gelukt, al ging het misschien niet zoals je had gehoopt.

Elizabeth zei

Ja, ik zit ook met open mond te kijken... Wat heb je dat mooi gedaan!
Het moet kunnen die transfertechniek, maar ik kan je er ook niet bij helpen.

Floor zei

Wat is dat prachtig geworden! En zo vol met herinneringen.
Leuk dat je er zoveel in hebt verwerkt. Natuurlijk ook dat middenstukje met jouw jonge moeder met de piepkleine Conny.

Marthy zei

Het mag niet zijn zoals het misschien zou moeten maar ik vind het prachtig wat je gemaakt hebt. Je bent een echte kunstenares, geweldig om te zien hou je zoiets moois creëert.

Dientje zei

Nou, na alle missers, is dit toch een geweldig werkstuk geworden. En het heeft zeker een plekje verdient in het boek. Een kunstwerk vind ik. Groet, Dientje

Bertiebo zei

Ik kan me alleen maar aansluiten bij alle vorige sprekers hier!

conny's quilts en creaties zei

Dank voor alle lieve reacties. Ik bloos ervan.:)

Gonda Westra-Steursma zei

Door alle items die jezelf toevoegt wordt het wel heel prachtig persoonlijk. En dat is natuurlijk ook de bedoeling. Leuk en creatief! Een liefdevolle foto als centrum in het blauwe geheel. Mooi.

Josephine zei

Wat een PRONKSTUK, las het gisteren al en vergat iets te schrijven.
Echt heel knap hoe je dit voor elkaar krijgt, de foto van je moeder
met jou als klein meiske op deze manier verwerkt vind ik eigenlijk
nog veel mooier dan een foto afdrukken op stof. En dan alles in het
geheel heeft zoveel harmonie samen TOP!!!

Yvonne zei

Wat ontzettend mooi en knap gedaan, zeker voor een eerste keer! Ik hou van die verschillende technieken al heb ik nog niet de rust om er zelf mee aan de slag te gaan, misschien ooit als ik van mijn pensioen ga genieten. Tot dan geniet ik van de mooie dingen die jij en anderen maken.

Annet zei

Dat heb je creatief opgelost, mooi geworden hoor! Ik heb een keer een blogje geschreven over de transfertechniek met gel medium, je kunt hem hier lezen:
https://fat-quarter.blogspot.com/2020/08/crea-5220_30.html