dinsdag 16 mei 2023

En nog een boekje!

 In het vorige blogje liet ik zien dat ik een klein boekje maakte naar aanleiding van een stitchclub workshop van Jennifer Collier.

Een week na de eerste workshop volgt altijd nog een tweede van dezelfde docent, met daarin extra ideeën om mee te stoeien. Nu liet Jennifer zien hoe ze een boekje op A5 formaat maakte en dan de drie katernen eerst aan de nog losse  rug bond, alvorens ook de voor- en achterzijde te bevestigen. Hieronder zie je hoe mijn boekje is geworden. Voor de kaft gebruikte ik een kopie van een oude kaart van de streek waar ik woon. Op de rug zit een recentere kaart van hetzelfde gebied.

De voorzijde. 

En de achterzijde. Nu heb ik veel ruimte gelaten om later de bladzijden met schetsen en/of notities te kunnen vullen.

Nu volgen heel veel foto's van het maakproces, voor wie er meer van wil weten ;)

De voor- en achterzijde en de rug. allemaal nog los van elkaar.

Ik heb nu meer stikwerk toegepast, grappig om op papier te stikken met rijgsteekjes. Eerst prik je dan gaatjes met een prikpen. Het is even wennen maar leuk om te doen.  Voor je de papieren in katernen bundelt kun je ze nog prima bewerken. Hier twee te korte stukken met een kruissteekje verbonden. Ik gebruikte gewoon haakkatoen.

Je ziet wel dat ik allerlei papiersoorten recycle:  muziek, inpak-, cadeau- en multopapier, enveloppen, en wat ik maar meer tegen kom in mijn papierverzameling. Het stippeltjespapier was ook net niet groot genoeg, dus zette ik er een stukje aan en bedacht dat ik met een knoop de aan- en afhechting kon doen.

Bruin inpakpapier met een insteekzakje (oude boekpagina met acrylverf op de gelliplate bewerkt)

Multopapier met wederom een insteekzakje, nu onderaan de bladzijden en een tabblaadje met x.

Tjonge wat een puinzooi!!!

Hierboven heb ik de drie katernen uitgezocht en eerst met knijpers vastgezet. Het bindproces zelf vraagt blijkbaar zoveel concentratie dat ik dat niet heb gefotografeerd.... Hieronder heb ik de rug en kaften al aan het boek en ligt het met lijmklemmen te drogen. Ik heb gewone hobbylijm gebruikt (van dat doorzichtige)

En dan is het basisboek klaar. Ik heb her en daar nog wat kleine dingetjes versierd, maar genoeg ruimte gelaten om het later ook echt te gebruiken als notitieboekje.

Een insteekhoekje aan de binnenzijde van de voorkaft. (een oude fiets-wandelkaart) 


Blader maar even met me mee, dan laat ik een deel van het boek zien.



Hier zie je goed dat niet alle bladzijden even hoog zijn. Dat geeft een leuk effect.



Hieronder, dat blauwe, is een kladblaadje van mijn ringolake quilt (Leekstermeer quilt) dat ik later op de gelliplate verfde, kwam nu leuk uit. Soms handig om zoveel zooi  te bewaren.





.


Met stempels die ik voor een paar cent op de koningsdag vrijmarkt kocht.




Nog een wikkeldraad vastzetten en klaar!


Hier was ik lekker een tijdje mee zoet. 
Dat weinig energie hebben na de corona, levert wel extra crea tijd op. Inmiddels is er een bloedonderzoek gedaan om andere klachten uit te sluiten. Daar hoor ik binnenkort meer over.
Nu geniet ik vooral van alle dingen die wel kunnen en dat is nog best veel!


groetjes, Conny

.







.





.










11 opmerkingen:

Janny zei

Daar kan je veel creativiteit in kwijt, leuk gedaan!

Annet zei

Wat is dit weer een leuk boekje geworden! Leuk om op deze manier zoveel verschillende soorten papier te kunnen gebruiken, zelfs als het te klein is. Fijn dat je ook wat work-in-progress foto's laat zien.

miekequilt zei

GEWELDIG!! Weer een mooi boekje vol speciale bladzijdes. Spannend dat je dat onderzoek gedaan hebt, hopelijk komt er niets vervelends uit.

Floor zei

Weet wat het is om weinig energie te hebben, dus heel fijn dat je kunt genieten van allerlei grappige dingetjes en al je mooie papiertjes die je hebt verzameld.
Je komt op veel ideeën, waar ik nooit op zou komen, zoals papiertjes aan elkaar maken als het te klein is, leuke steekjes en oude kaarten.
Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
Aan de ene kant natuurlijk fijn als er niks uit komt, maar ook frustrerend, want waarom ben je dan nog zo moe?

Josephine zei

Weer een fraaie nieuwe aanwinst Conny, vind deze nonchalante wijze
van werken erg leuk om te zien en natuurlijk ook om te vervaardigen.
Alleen zijn dit soort boekjes niet makkelijk op een boekenplank
te plaatsen denk ik, of valt dat eigenlijk wel mee?

Judy zei

Superleuk! Die inzetstukjes vind ik een vondst!

conny's quilts en creaties zei

Met dank aan de docent hoor!

Knutselpret zei

Prachtig daar kan je mee vooruit

Marthy zei

Wat mooi gedaan allemaal. Fijn dat je dit kan doen ondanks dat je weinig energie hebt.

marga zei

Wat komen er toch veel leuke dingen uit jou handen. Mij zou het in elk geval niet lukken. Ik hoop dat de uitslag van het bloedonderzoek uitkomst brengt en je zal helpen om meer energie te krijgen.
Groeten
Marga

Quilts and Newf's zei

Wat een leuk junkjournal heb je gemaakt !