zondag 27 augustus 2023

Hoe maak je zelf een boekje.

 Voor ik jullie ga uitleggen hoe ik een boekje maakte, laat ik eerst de maand juli zien van mijn borduurproject "Ode aan mijn moeder/vakkenvullen."

Eerst heb ik gekleurde lapjes in de cirkels geappliqueerd en daarna geborduurd.  De inspriatie kwam wat moeizamer deze maand.  Er waren veel andere leuke dingen om te doen.  Maar ziehier het resultaat.  

Augustus wordt de maand van de knopendoos.  Veel van de knoppen die mijn moeder bewaarde herken ik van kleding die zij vroeger maakte.  Wat een juweeltjes zitten ertussen.  Bijzondere vormen een kleuren, dat verdient een plekje in dit textiel boek.


Afgelopen week logeerde mijn dochter hier een paar dagen, gingen we gezellig een dag naar Schier en knutselden we samen.  Mijn creatieve dochter houdt van bulletjournalling en wilde van mij wel leren hoe ze zelf zo'n boekje kan maken.  We hebben ons heerlijk uitgeleefd en zij kon een prachtig A5 boekje met 60 pagina's mee naar huis nemen om verder vol te schrijven,  plakken en tekenen.
Vanmorgen heb ik nog een eenvoudig dun A5 boekje gemaakt met wit papier om daarin verslag te doen van de symbolen die ik verwerk in mijn "Ode aan mijn moeder" project. 
Voor wie dat leuk vindt volgt er nu de uitleg van mijn werkwijze. 

Verzamel A4 papier,  wit of met kleur of print.  Vouw elk blad afzonderlijk dubbel tot A5. ( een vouwbeen is handig voor een messcherpe vouw) Zoek dun karton op A5 voor de kaften en een smal stukje ( 6 cm breed en zo hoog als een A5) voor de rug. 


Maak 3 katernen door de A-viertjes in drie even grote groepjes in elkaar te schuiven (max. 10 x A4 per katern) 
Maak een mal van dun karton voor de rug (6 cm breed x A5 hoog) vouw in de lengte dubbel. Zet een stip precies in het midden op deze vouwlijn. Een tweede stip 6 cm erboven in de vouw en 6 cm eronder.
Teken op een halve cm links en rechts van elke stip nog een stip. Prik nu met een prikpen een gaatje in elke stip. De mal is nu klaar.

Leg de mal op het karton voor de rug ( ook eerst in de lengte vouwen) en prik door alle gaatjes van de mal.

Leg de mal in een katern, houdt alles goed op de plaats met knijpers.
Prik nu heel zorgvuldig alleen de middelste gaatjes in het katern.



Bepaal van elk katern of ze het eerste, tweede of derde worden. De eerste en allerlaatste blz. worden later aan de kaft gelijmd. Zet die nrs. 1,2,3 eventueel op de knijpers waarmee je de bladen op hun plaats houdt.


Neem nu katern 2, een stevige katoenen draad (3× A5 hoogte lang) en een stopnaald. Ga door het middelste gat van binnen naar buiten EN door het middelste gaatje van de drie middelste gaatjes van het smalle kaftdeel.
Laat een flink stuk draad in het katern hangen, tegenhouden met je duim.



Ga dan naar het middelste gat van de bovenste drie gaatjes een steek naar binnen.


Ga dan door het zelfde gat (=middelste van middelste drie)  in het midden weer van binnen naar buiten.


Trek de draad stevig aan.
Nu van buiten naar binnen steken in t middelste gat van de onderste rij.


Steek de naald onder de draad door zoals op de foto's.  Stevig aantrekken en een dubbele knoop. Katern 2 is nu klaar.





Nu neem je katern 1 en steekt in het linker gat van de kaft. (Katern 3 in het rechter gat) volg dezelfde stappen met draad en naald.



Ik gebruik textiellijm van de action. Dat blijkt ook prima als boekbinderslijm te werken. Droogt onzichtbaar op.
Een oude klantenkaart is handig om de lijm mooi egaal te verspreiden.


Lijm nu de smalle kaft op de eerste en laatste pagina vast.


Pak nu de 2 stukken karton op A5 formaat. Verdeel lijm op de eerste pagina en druk het karton goed aan.  Daarna de achterkaft.
Delen die wat uitsteken kun je voorzichtig bijknippen.



Lijmklemmen (of stevige knijpers er op) en laten drogen.
Het boekje is klaar om gevuld te worden. 


Ik hoop dat je deze uitleg duidelijk, leuk en handig vindt.  
Ik zal binnenkort ook een blog maken waarin ik laat zien wat ik met mijn dochter maakte. 
Tot gauw,  groetjes Conny


14 opmerkingen:

miekequilt zei

Je borduurwerk is prachtig. Wat een mooi eerbetoon aan je moeder. Goed dat je alles noteert, want het is zoveel, je zou zomaar iets kunnen vergeten.
En dan de uitleg van je boekje, hartstikke leuk dat je dit aan ons laat zien. Ik ga het bewaren en wie weet, ook ooit eens maken.
Fijne zondag nog!

Dientje zei

Wat wordt augustus leuk met die knopen. Leuk dat je moeder van die bijzondere had. Jij en je dochter hebben je wel vermaakt zo te lezen. Dank je voor de uitleg om een boekje te maken. Groet, Dientje

Judy zei

Wat wordt het mooi, je ode aan je moeder borduursels! De knoopjes met herinneringen zijn een mooi idee.

Yvonne zei

Heel leuk die ode aan je moeder. En dat boekje, wat is er nu leuker dan om zelf te maken!

Janny zei

Je borduurwerk ziet er weer mooi uit. Weer een leuke manier om een boekje te maken, bedankt!

Anoniem zei

De ode is weer prachtig en ik bewaar de aanwijzingen voor het boekje. Voor ooit. Dank

Bettie zei

Bettie

Floor zei

Wat leuk deze met al die cirkels.
Tot nog toe vind ik deze het mooist, ik hou van cirkels.
Knopen, ja dat is ook een leuk idee.
Heb ook nog de knopen die mijn moeder destijds bewaarde. Zelfs haar hele naaikist.
Wat gezellig om samen met de dochter iets leuks te maken, heel gezellig.

Marthy zei

Beeldschoon hoe jij die knopen verwerkt en zo'n dierbare herinnering.

Elizabeth zei

Oh, dat is gaaf... die knopen... Ook daar zitten herinneringen aan!
Je uitleg van het boekje maken is echt heel helder, ik doe het op dezelfde manier en het bevalt prima.
Leuk dat je dochter van bullet journalen houdt!

Miriam zei

Dankjewel voor deze hele duidelijke uitleg!

juffrouw Ooievaar zei

Gezellig samen met je dochter een boekje maken :-)
Mooie knopen, iet er mooi uit je borduurtjes van juli en augustus.
Groetjes Anita

Josephine zei

De maand Juli vind ik prachtig geworden en ook de maand augustus
wordt heel speciaal. Zo mooi dat je veel verschillende oude knopen hebt.
Een heel keurig boekje heb je gemaakt, ook duidelijk uitgelegd. Ben ook
heel benieuwd naar het boekje dat je samen met je dochter hebt gemaakt.
Zo sfeervol ook om zoiets samen met je dochter te doen.

Annelein zei

Wat een duidelijke uitleg en wat mooi dat je een boek aan je moeder opdraagt. Ik heb net je laatste blog over de ode aan je moeder gelezen en lees nu de blogs die hier bij horen terug...