woensdag 2 augustus 2023

Stitchclub workshop en portret van mijn ouders

Eerst iets over de stitchclub op textileartist.org.

 Met al die regen is het heerlijk om als lid van de Engelse stichclub wat online lessen te kunnen volgen. Ik ben lid sinds begin vorig jaar.  Ik zag dat ik nu al 62 workshops heb gezien! Elke twee weken is er een nieuwe les met de week er na een vervolg les. Ik kon ook lessen volgen van toen ik nog geen lid was.  Vrijwel alle docenten zijn zeer ervaren en sowieso textielkunstenaar in de breedste zin van het woord. 

Ik leer er veel,  vind er erg veel inspiratie. 

Lang niet alle lessen voer ik ook uit.  Soms combineer ik dingen die ik leerde of sla het werkboek op voor later gebruik. En soms (zelden) spreekt het me minder aan. 

Een paar weken terug gaf Sue Stone weer les. En ik popelde om haar les te volgen. 

Danzij Sue en haar  zoons bestaat de stitchclub. Ik ben fan van haar rustige manier van lesgeven.  Mooie uitspraak van haar: " there is no wright or wrong" motiveert om dingen gewoon te proberen. 

Sue maakt prachtige geborduurde portretten en daarover ging deze les. 

Kijk hier eens naar info over haar :

https://www.textileartist.org/sue-stone-from-conception-to-creation/


Ik begon met een zelfportretje. Sue raadde aan klein te beginnen.  Dit is iets van 10x14cm en wat zitten daar al een steekjes in! (vergroot hem maar eens) Ze leert je hoe je een foto overneemt, niet teveel details. 
Ik leerde dat het vangen van de juiste uitdrukking in de kleinste steekjes zit. 
Er is heel wat uitgehaald,  maar hier ben ik aardig tevreden over. De achtergrond is gevuld met eenvoudige rijgsteekjes.

Ik waagde de stap om een dubbel portret van mijn ouders te gaan borduren.  Zij verloofden zich in 1956 en lieten zoals dat toen gebruikelijk was bij de fotograaf een foto maken. Later dat jaar trouwden ze. 


 Mijn moeder, piepjong (20) en coupeuse, maakte haar eigen trouwjurk.  Toen ze vorig jaar naar het verpleeghuis ging ontdekte ik dat ze altijd een stukje van die stof heeft bewaard. Ik mocht het,  met nog meer borduur- en naaimateriaal van haar hebben. 
Durf ik het aan om dat bijzondere,  laatste, zo gekoesterde stukje van de trouwjurk te gaan borduren?
Ja.
Ik vind dat dit portret en die speciale stof prachtig past in het " ode aan mijn moeder" boek.
Mijn vader moet daar ook een plek in vinden.  Hij stierf veel te jong op 45 jarige leeftijd. 


Dat is dus een heel persoonlijk stukje voor in mijn heel persoonlijke boek.
Ik ben heel blij dat ik het heb aangedurfd.  Gelukkig zie je niets van al het uithaalwerk, ik kreeg de kaaklijn bij mijn moeder maar niet goed. 
Maar nu klopt het.  Een jong prachtig stel mensen dat klaar staat om samen een leven te delen.  
Ik heb de ovaal inmiddels op een mooie donkergroene stof geappliceerd zodat het in het boek past.  ( Zie link ode aan mijn moeder)

Nu moet ik hoognodig ook wat borduurtijd in de vakjes van juli stoppen. (zie vakkenvullen)

Maar nu eerst even van de zon genieten na heel veel regen vandaag.  

Groetjes, Conny

20 opmerkingen:

miekequilt zei

O Conny wat heb je dat mooi gemaakt. Wat een prachtige en liefdevolle ode aan je ouders. Je zelfportret is ook goed gelukt. Fijn dat je zoveel plezier aan de online cursussen beleeft.

Judy zei

Wat een prachtige ode aan je ouders! Zo prachtig op die stof! En je zelfportretje vind ik ook geweldig.

Bertiebo zei

Wat is dat prachtig, Conny. Het ontroert me!

Elizabeth zei

Heerlijk om zulke online lessen te volgen en het is fijn als alles op een rustige manier uitgelegd wordt.
Dan krijg je zin om aan de slag te gaan. Wat zijn je portretten mooi geworden. Eerst tekenen zie ik... dat is best nog lastig lijkt me.
Wat is je vader jong overleden; jij was toen ook nog heel jong...

Floor zei

Prachtig dat geborduurde portret van jou!
Het lijkt ook echt goed en doordat je veel details moet weglaten zie je er ook super jong uit, als een 20 jarige :-)
Je ouders zijn ook prachtig geborduurd, ze lijken vast ook heel goed.
Wat mooi dat je daar je moeders trouwjurkstof voor hebt gebruikt, zo komt het heel goed van pas.

Josephine zei

Wat een FANTASTISCHE resultaten Conny, echt geweldig!!! Zo liefdevol
gemaakt, en wat een prachtige stof dat stukje van de trouwjurk van
je moeder. Het zijn letterlijk twee Kunstwerken waar je heel trots
op mag zijn. Wat triest dat je vader zo jong gestorven is.

conny's quilts en creaties zei

Bedankt voor jullie fijne reacties!

Frea zei

Conny wat heb je dat prachtig gedaan. Je hebt talent. En dan die bijzondere persoonlijke betekenis. Je mag trots op het resultaat zijn.
Groetjes Frea

Knutselpret zei

Wat vind ik dit bijzonder en heel erg mooi. Een mooi kunstwerkje. Wat zal je moeder daar van opkijken. Er straalt liefde vanaf. Echt heel kunstig gemaakt

Dientje zei

Oh, wat prachtig gedaan. Heel goed gelukt. Wat een mooie herinnering een verlovingsfoto op trouwjurk stof na borduren. Jouw eigen portret is ook prachtig. Groet, Dientje

Marthy zei

Prachtig gedaan Conny. Wat moet dat dierbaar voor je zijn.

marga zei

Zo mooi gemaakt. Ode aan jou ouders maar ook jou eigen portret is geweldig.
Groeten
Marga

Annet zei

Wow, je portretjes zijn prachtig! Lijkt me inderdaad spannend om op zo'n dierbaar stukje stof te borduren.

monne-floor zei

DAT IS MOOI GEDAAN DAAR KAN JE TROTS OP ZIJN.

Janny zei

Wat knap van je, het is heel goed gelukt!

In de weer zei

Prachtig Conny, wat mooi en heel speciaal dat het geborduurd is op een stukje stof van de trouwjurk.
Ontroerend en zó mooi voor je boek !

juffrouw Ooievaar zei

Wat sta je er zelf goed op, zo leuk gedaan!!
De ode aan je ouders is ook al zo mooi geworden, ogen wij dat ook nog zien? dat je het op groene stof hebt gemaakt.
Wat een leuke les was dat en wat heb je het mooi uitgewerkt.
Groetjes Anita

Vireya zei

That is a beautiful way to use the precious wedding fabric. The portraits of your parents, and your own, look wonderful.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat leuk zo. Ik meende al dat ik jouw gezicht herkende op de foto's in de app. Gezichten tekenen met naald en draad.
Leuk om lid te zijn van zo'n club en er dan ook nog de tijd voor hebben om zulke leuke dingen te maken. Heerlijk.

Annelein zei

Wauw... wat knap... een portret van je ouders naborduren... het is prachtig geworden... een kunststuk. En hoe bijzonder dat er nog stof van de trouwjurk was. Niet alleen een mooie ode aan je moeder maar zeker ook aan je vader...