zondag 22 oktober 2023

Dubbelen met latten

Het was een week waarin ik alle afspraken moest afzeggen. Snipverkouden en wat grieperig was ik. 
De week er voor ging het nog redelijk gelukkig.  Die week waren er leuke creatieve uitstapjes: De maandelijkse bee op maandag, donderdag de 12e met een paar bee leden naar de regiodag van het quiltersgilde in Groningen. En vrijdag de 13e en zaterdag 14 oktober een erg inspirerende mixed media tweedaagse bij HAWAR in Oldeberkoop. Eke Krug leerde ons een heel aantal nieuwe technieken. Dat was twee dagen genieten.  Maar daarna werd ik dus ziek.
 
Vandaag begin ik weer voorzichtig aan wat op te knappen.  Ik had wel energie om mijn antieke weddingsampler uit de mottenballen te trekken om eindelijk eens te dubbelen. 
Voor de niet quilters: dat is het op elkaar rijgen van de drie lagen waaruit een quilt bestaat. 


Ik wikkel dan eerst de top en de ondergrondlap elk apart om een stevige lat. Daar leg je dan al doende de tussenvulling tussen.

Ditmaal bedacht ik dat het rijgen vast veel makkelijker zou gaan met een speciale gebogen naald.  Dat ik dat niet eerder had bedacht! Ik hoefde veel minder kracht te gebuiken dan met een gewone naald.  Dat vinden mijn artrosehanden wel zo fijn.


Kijk, even wat actiefoto's. 


Groot voordeel van deze methode is dat je er ontspannen bij aan tafel met bezig bent.  ( ipv kruipend over de vloer zoals ik het deed voor ik mijn knieprotheses kreeg)


Langzaam aan vordert het rijgen. Rechts ligt het deel dat klaar is opgerold. 
Het is een top waar ik erg blij mee ben.  Een patroon van Di Ford, maar natuurlijk gaf ik er wel mijn eigen draai aan. 



 Kijk dit oude blikje kwam ook uit mijn moeders huis toen zij naar het verzorgingshuis ging. 


Daarin zaten ook een paar van die gebogen naalden.


Zo het rijgen is gedaan.  De latten kan ik weer opruimen. 


Dat ligt ie dan , klaar om met de hand te gaan quilten. Dat vind ik toch mooier dan op de machine. Maar ik moet wel heel goed doseren vanwege de artrose.


Die vogel in het midden bedacht ik zelf.  In de appliquaties zitten ook veel kleine vogeltjes verwerkt. 


En links onder het coronablok. Gemaakt aan het begin van de pandemie.



Fijne week gewenst. 
Groetjes Conny

 

20 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik denk dat de meeste quilters vroeger op de knieën gingen.om te dubbelen. Met deze latten gaat het echt een stuk beter. Ik vind de quilt prachtig. Leuk om er je eigen draai aan te geven hè. En nu rustig aan doorquilten, het heeft geen haast.

Floor zei

Wie weet had je wel corona, dat heerst momenteel weer.
Wat leuk dat deze mooie quilt weer uit de kast is gekomen.
Doorgeregen en nu lekker gaan quilten.
Leuk dat vogeltje wat er extra bij zit.
Hij is wel een stuk kleiner dan die van mij, heb alle blokken gemaakt, maar zo is het prima en ook beter te behappen.
Veel plezier met quilten en doe rustig aan.

Dientje zei

Op dit moment hoor je veel dat er verkoudheid, griep of Corona is. Gelukkig gaat het nu beter met je, beterschap. Dat dubbelen was altijd een heel gedoe. Met latten is het veel gemakkelijker te doen, ook in je eentje. Prachtige quilt, leuke eigen inbreng. Deze is te mooi om te blijven liggen. Groet, Dientje

Bettie zei

Wat een prachtige quilt. Knsp snel verder op!

Judy zei

Wat een prachtige quilt! Beterschap!

Marjan zei

Wat zit er enorm veel tijd en energie in zo'n quilt. De jouwe ziet er heel erg mooi uit! Fijn dat je niet meer op de knietjes hoef, vooral nu je net wat aan het herstellen bent.
Beterschap en succes en plezier met de volgende quiltfase.

Annelies zei

Dubbelen, ik kruip nog steeds over de grond. Zo krijg ik hem toch het strakst.
Beterschap !

Janny zei

Grote quilts deed ik ook altijd op mijn knieën, maar zoals jij het doet is een beter idee. Veel succes met het doorquilten, niet te lang achter elkaar maar.

Hannie de Beer zei

Een goed gevoel geeft het als je haast weer een project kunt afsluiten, mooi ontwerp , en succes met het quilten…
Beterschap!

Elizabeth zei

Ik vind het een prachtige quilt, maar dat vogeltje in het midden spant toch wel de kroon!
Leuk dat je laat zien hoe je dubbelt; dat had ik al weleens gezien&gelezen, maar dat is lang geleden. En wat handig om het op deze manier te doen!

conny's quilts en creaties zei

Ik heb bovenaan mijn blog een pagina gemaakt met de uitleg van het dubbelen met latten. Voor de liefhebbers. En voor mij ook een handig geheugensteuntje.

juffrouw Ooievaar zei

Prachtige quilt en wat fijn dat je hem nu weer erbij hebt gepakt.
Ik heb ook nog een quilt liggen die ik wil gaan quilten, ook met de hand, was al begonnen, maar op de een of andere manier
kom ik er niet aan toe of heb er de rust niet voor.
Ik wens jou in ieder geval veel plezier.
Groetjes Anita

Marthy zei

Wat een pracht van een quilt. Ja, doseren, daar weet ik alles van.

Gonda Westra-Steursma zei

Het wordt weer een mooie mix van oud en nieuw én van jezelf! Mooi wordt het en ook fijn dat je dan opeens zo'n hulpmiddel ontdekt waarbij je baat hebt. Handig...

Marguerite zei

Ik lig nog languit op de vloer bij het dubbelen. Toch maar een keertje met latten proberen. Je quilt is prachtig. Leuk zo'n oud blikje

In de weer zei

Wat een prachtige quilt, mooie kleuren en mooie blokken.
Zo op tafel lijkt me ook wel fijner dan op de grond.
Succes met het doorpitten.
Hoop dat het weer goed met je gaat.

Vireya zei

I hope you are feeling much better now.
It is a beautiful quilt. The curved needle is a clever idea!

Yvonne zei

Goed bezig Conny, een handige methode lijkt me. Fijn om deze winter lekker met de quilt op schoot wat steekjes te maken. Handig die oude sigarenblikjes waar je die naalden in vond.

Quilts and Newf's zei

prachtige quilt en het lijkt idd veel handiger als je met de latten een quilt inrijgt, misschien moet ik dat idd ook een keertje proberen.

Kitty zei

Prachtig, maar lieve hemel wat een werk!