zaterdag 18 november 2023

Botanisch printen. Een experiment

Tijdens het freuleweekend, begin november, probeerden we botanisch- of ecoprinten uit. Dat ging niet helemaal naar verwachting.  Toen ben ik op woensdag erna ( 8 nov.) groene blaadjes gaan verzamelen tijdens mijn ommetje. Er was nog verrassend veel groen blad. Hopelijk zit er nog genoeg tanine in het blad om de afdrukken kleur te geven.
Ik had een recept op internet gevonden. 
De stof eerst in een emmer water met aluin. 
En de rest vast klaarzetten. 
Bakpapier om er tussen te rollen.


Net een heksenkeuken.
Beetje van dit en een beetje van dat. 



Twee bakstenen in mijn hoge verfketel/heksenketel 🧙.
Een beetje water erin en dan later de rolletjes op de stenen zodat ze wel in de stoom maar niet in het water liggen. 


De blaadjes in een emmer "ijzerwater".


Uitlekken.


Op de stof leggen, 2x katoen  2x zijde en 2x jeansoverhemd.


Bedekken met bakpapier om doordrukken te voorkomen.


Heel stevig oprollen en inzwachtelen met een stook katoenen stof.
En dan in de pan.
De rolletjes liggen op de bakstenen, boven het water.
Drie uur op laag vuur stomen.


Af laten koelen.


Uitrollen.
Uitspoelen en laten drogen.
Dat valt reuze mee. Sommige bladen zijn heel duidelijk m.n. roos en solidago, tamme kastanje, esdoorn en geranium.


Op de jeans alleen wat vlekken.












 Wat leuk om te doen.  Ik ben heel benieuwd hoe het is in het voorjaar en de zomer als de bladen jong,  groen en vol tanine zitten. Wordt vervolgd. 

Groetjes,  Conny

17 opmerkingen:

Yvonne zei

Wat leuk Conny, eerst het hele proces van verzamelen, voorbereiden, de bladeren inpakken en dan wachten op het resultaat. Ziet er hartstikke leuk uit. Ben benieuwd wat je verdere plannen zijn met deze stoffen.

Janny zei

Leuke resultaten Conny, ik heb wel eens een workshop ecoprinten gedaan, de lesgeefster had alle materialen hiervoor. Het maakt inderdaad heel wat uit welk blad je kiest.

miekequilt zei

Goede voorbereiding is het halve werk. Dat blijkt wel weer. Ik vind het heel erg mooi geworden. En van de zomer nog eens herhalen, leuk vooruitzicht.

Judy zei

Ik deed het dus, lang geleden, op papier. Velletjes papier, bladeren ertussen, en de hele stapel tussen twee plankjes en goed vastbinden. En dan het geheel in water koken. Dus wel onder water. Ik kreeg ongeveer dezelfde tint en sterkte afdrukken. Het blijft toch wel leuk om te doen, met de natuur werken.

Anoniem zei

Leuke bezigheid om de keuken op zijn kop te zetten.Maar ik vind het resultaat al aardig gelukt voor een uitprobeersel.
Altijd interessant en boeiend hoe iemand uit natuurlijk materiaal de mooiste creaties weet te maken.
Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

Floor zei

Hahaha, heks Conny was druk in de weer om een toverdrankje te maken :-)
Maar de bladeren zijn prima gelukt.
Had ze eigenlijk wat groener verwacht, maar dat komt waarschijnlijk omdat het herfst is. Wachten op het voorjaar dan maar.
Misschien kan je eens een groenblijvende struik proberen?

Marthy zei

Wat een mooi resultaat en het lijkt me dat het in de zomer nog beter kan worden.

Josephine zei

Best mooie exemplaren Conny, en weet zeker dat je er iets moois
mee gaat maken. Waarschijnlijk inderdaad in de lente e zomer als
de natuur veel krachtiger is dat je sterke printen kunt maken.

Hannie de Beer zei

Mooi om de verschillen van kleur met de bladeren te zien. En inderdaad zijn in het voorjaar en zomer de bladeren nog beter bruikbaar!

Knutselpret zei

Wat leuk om zo een experimentje te doen en heel goed gelukt

Anoniem zei

Erg leuk. (Wat een werk!)

Bettie zei

Bettie

Annet zei

Wat een mooie resultaten!

Dientje zei

In het begin leek het echt wel een ‘heksenkeuken’, haha. Maar je hebt wel wat moois gebrouwen in al die potten en pannen. Leuk om te zien wat er gebeurd. Groet, Dientje

Kitty zei

Jeetje wat een bewerkelijk proces. Het lijkt me een beetje toveren, best spannend hoe het dan uitpakt. Ik vind het erg mooi geworden en ben benieuwd wat je ermee gaat doen.

juffrouw Ooievaar zei

Inderdaad een beetje heksen ;)
Er komt wel het een en ander bij kijken zeg!
Een leuk resultaat, volgens mij smaakt het naar meer ;)
Groetjes Anita

Elizabeth zei

Heel leuk om te doen, lijkt me. Ik heb er al meer over gelezen; ik zag ook ergens een cursus ecoprinten. Het is echt experimenteren!