dinsdag 21 november 2023

Komebukuro

 Tijdens ons freuleweekend, begin november, stond het maken van een zogenaamde komebukuro centraal. Een Japanse rijsttas.

Het idee was de vier panelen te versieren met diverse technieken. Ik maakte eerst een proefje met sashiko. Een Japanse doorrijg/ borduurtechniek.
Mijn lapje was veel te dicht geweven.  Dat was hard werken om de naald met het wat dikke katoenen garen er door te trekken. 
 


Hier de tekening, een voorbeeld en mijn eersteling in deze techniek. 


Daarna ging ik verder op losser geweven stof. Dat werkte zoveel fijner.   Met sjablonen een patroon overnemen en aan de slag.




 Tja, en ineens zie je de deurmat van ons vakantiehuis in een ander perspectief: een sashiko patroon! 


Op jeans overhemd stof ging ik een quiltpatroon doorrijgen. 
 

Helaas paste dat niet goed bij de rest van de tas dus daar maakte ik een kleedje voor op het dienblad van. 


Deze week werkte ik verder aan de 4 panelen voor de tas.  Twee blaadjes van het ecoprinten er op geappliqueerd.


Een hele klus om de tas verder af te werken en te voeren.



Gevoerd met oude overhemden, zodat de zakjes functioneel zijn in de tas. 


Allemaal kringloop en hergebruik. 
Alleen het draagkoord kocht ik bij de bouwmarkt.


Een fijne tas om mee te nemen naar de freubelfreulebee!






Helemaal blij!

Groetjes Conny

21 opmerkingen:

Bertiebo zei

Ik kijk m'n ogen weer uit: FANTASTISCH!

Janny zei

Een heel werk, maar je hebt er een enorm leuke tas aan overgehouden!

Kitty zei

Geweldig wat een mooie tas en wat een goed idee om die voering zo te maken dat je wat aan de zakjes hebt ook nog! Had je trouwens gezien dat er in het Coda ook een workshop Japans borduren gegeven wordt a.s. zaterdag?

Elizabeth zei

Wat een prachtige techniek en je hebt je helemaal uitgeleefd op die mooie tas.

Floor zei

Sashiko is een leuke techniek, heb het ook eens gedaan tijdens een quiltcursus.
Heb er echter niks mee gedaan verder.
Goed dat jij er een tas van gemaakt hebt, weer een leuke geworden.
Grappig die mat in het vakantiehuis, zo herken je vaak dingen waar je mee bezig bent.

Hannie de Beer zei

Wat een gezellige tas! Veel werk maar een bijzonder resultaat! Sashiko is heel fijn om te doen…

conny's quilts en creaties zei

Wat is Coda?

In de weer zei

Een mooie tas en heel praktisch ook, maar waarom heet dat een rijsttas ?
Heel leuk dat je allemaal hergebruikt materiaal hebt gebruikt.

Ger zei

Wat is een rijsttas dat vroeg ik me ook al af.
Ben op handwerkgebied absoluut een leek maar kijk vaak mijn ogen uit wat er zoal gemaakt wordt door de creatieve dames in blogland.Dus mijn interesse gaat dan iets verder en zoek naar de betekenis en functie
van deze tas.
* Een komebukuro is een Japans rijsttasje die traditioneel werd gebruikt om rijstoffers of heiligdommen tijdens belangrijke religieuze ceremonies naar de tempel te brengen. Het kon ook gebruikt worden om een speciaal geschenk voor een dierbare vriend of familielid te bewaren*
Het is me nu duidelijk.En ik vind dat jij een mooie tas gemaakt hebt voor een heel andere functie.

miekequilt zei

Wat een enige tas zeg. Het was wel even hard werken, zeker in het begin, maar het resultaat is geweldig leuk. En wat leuk dat de mat je inspireerde.

Dientje zei

Wat prachtig versierd met de Sashiko techniek. Leuke voorbeelden laat je zien. En de deurmat die ook een patroon had kunnen zijn. De tas vind ik heel leuk geworden, versierd met de Ecoprints. Vanmiddag zag ik bij toeval een filmpje waarin zo’n tas gemaakt werd. Jouw kopjes worden ook vast blij met zo’n kleedje op het dienblad. Groet, Dientje

juffrouw Ooievaar zei

Mooi zeg!!
Wat een technieken en wat een details!
Logisch dat je er blij mee bent
Je kleedje voor het dienblad mag er ook zijn, wauw
Jij bent lekker bezig geweest:)
Groetjes Anita

Marguerite zei

Wat is dit mooi zeg!

Marthy zei

Wat knap gedaan en zo geweldig leuk om te zien.

Josephine zei

Wat een fantastisch resultaat Conny, zeer bewerkelijk maar fijn
om te maken natuurlijk, denk dat je door je enthousiasme bijna
niet te stoppen was. Het is echt PRACHTIG!!!

Judy zei

Echt PRACHTIG! En dan die deurmat, haha...

conny's quilts en creaties zei

Leuk dat je het uitzocht. De tasjes voor offers zijn veel kleiner. Maar ik heb wel hetzelfde model gebruikt.

Kitty zei

Conny, Coda is een museum in Apeldoorn (Cultuur Onder Dak Apeldoorn):
https://www.coda-apeldoorn.nl/

conny's quilts en creaties zei

Aha, te ver voor mij, ik woon in een dorp in Groningen

Aritha V. zei

Way prachtig! Ik zou het nooit unnen maar het resultaat zind ik zo mooi. Daarom even een reactie.

Gonda Westra-Steursma zei

Wat is je tas mooi geworden en zó persoonlijk met de ge-eco-printte bladeren erop. Mooi geheel zo.
Ik had ook andere zaken aan mijn hoofd, lees handen ongeveer dezelfde als dat van jou, maar dan anders, en het komt straks wel weer.
Altijd handig zo'n grote tas.