vrijdag 8 december 2023

Recept van de maand.

Vegetarische erwtensoep.

Al een tijd aten we steeds minder vlees en nu zo'n half jaar eten we vrijwel alleen vegetarisch. Voor mij geen enkel probleem want ik was nooit dol op vlees.
Het maakt dat we meer experimenteren met recepten, nieuwe smaken ontdekken. 
Daarbij kwam de oproep van Elizabeth voor een maandelijks recept op het blog heel gelegen. 

Om deze tijd van het jaar maak ik altijd graag erwtensoep.  Het oude,  vertrouwde recept (met vlees) van mijn moeder.  
Ook niet te versmaden.



Maar dit jaar ging ik voor t eerst op zoek naar een vegetarische variant en vond die op internet.


Ingrediënten:
400gr spliterwten
1 prei
3 laurierblaadjes
400-500gram pompoen in blokjes
4 groentebouillionblokjes
200-300gr. Knolselderij
1 (zoete) aardappel
Paar takjes selderij
2-3 winterwortel
1 ui


Breng 1,5 l water aan de kook met de spliterwten en laurierblaadjes.  Laat ongeveer 1 uur zachtjes koken. Af en toe doorroeren. 
Schil en snijd ondertussen alle groenten in kleine stukjes.
Na ongeveer een uur beginnen de spliterwten uit elkaar te vallen en ontstaat er een groene massa.  Voeg de bouillonblokjes en de groenten toe en breng aan de kook.
Laat nog zo'n 3 kwartier zachtjes doorkoken.  Breng op smaak met zout,  peper en een scheutje koffiemelk. 


 Wij hebben genoten van dit smakelijke recept.  Dus die mag in mijn zelfgemaakte kookboekje. 

Eet smakelijk!
Conny

16 opmerkingen:

Judy zei

Heerlijk! Ik maak al jaren de erwtensoep vegetarisch, al dat gedoe met vlees, helemaal niet nodig.

Elizabeth zei

Nou, je erwtensoep ziet er heerlijk uit! En ook al hebben wij er wel graag krabbetjesvlees en rookworst in, ik ga je recept een keertje uitproberen hoor.
Dankjewel voor het delen en alvast een fijn weekend!

Hannie de Beer zei

Een leuke twist met de pompoen en zoete aardappel. Ook ik heb er graag wat vlees in. Maar dit ga ik proberen....

Marjan zei

Dat klinkt als een heerlijke erwtensoep!
Wij eten onze erwtensoep zonder vlees, maar wel met roggebrood, anders is het geen 'echte winterkost' volgens DH ☺️

De Breimeisjes zei

Absoluut een interessante variant!

Knutselpret zei

Wij eten wel erwtensoep maar dan met vlees

juffrouw Ooievaar zei

Mmmm, erwtensoep heerlijk met dit weer.
Groetjes Juffrouw Ooievaar

In de weer zei

Wij eten ook steeds minder vlees, dus jou recept is het proberen waard.

Dientje zei

Deze vegetarische variant lijkt me heerlijk. Zet het op mijn te koken lijst. Groet, Dientje

miekequilt zei

Wat een goed idee. Erwtensoep is heerlijk en een vegetarische variatie lijkt me heerlijk.

Marthy zei

Ik maak erwtensoep altijd in het heel groot met vlees en worst en dan gaat er een deel naar de kinderen. Ik geloof niet dat ik bij man en zoons aan hoef te komen met vegetarische erwtensoep hoe lekker het ook zal zijn.

Josephine zei

Het ziet er heerlijk uit Conny, van erwtensoep hou k totaal niet
maar met deze ingrediënten ga ik het zeker een keer proberen.

Sylvia`s Quilts zei

Goed idee, want dat gedoe met bv, schouderkarbonade apart garen ed is dit ook makkelijker te maken. Ik gebruik het vocht van de karbonade nooit namelijk.

Janny zei

Vanavond eten we weer erwtensoep, maar wel met vlees erin, al wordt dat steeds minder. Leuk idee om er pompoen door te doen.

Yvonne zei

Wat lijkt me dat heerlijk! Erwtensoep zonder vlees (of spek, Brrrr) ik ga het zeker proberen! Bedankt voor het delen!

Kitty zei

Dit lijkt me een hele lekkere variant op de traditionele erwtensoep. Zoete aardappel wordt vaak verkocht met twee of drie tegelijk in een bakje dus ik houd er vaak een over en dan weet ik niet wat ik er verder mee zal maken, maar nu wel. :) Dit is er een om te onthouden, ik sla het recept weer op!