maandag 17 augustus 2020

Sok

Een paar dagen geleden nog maar, begon ik ´s avonds als het wat afkoelde in de tuin, een sok te breien. Mijn moeder van 84 heeft altijd koude voeten (zelfs tijdens een hittegolf!) en deze wordt dan ook voor haar.
Ik begon met de donkerblauwe merino wol die ik laatst in de kringloopwinkel vond (voor wel 10 cent). Helaas bleek dat garen deels vergaan, het was denk ik erg oud of de mot zat er in. Weggegooid dus maar en met een fris nieuw bolletje opnieuw begonnen. 


Zondag na een wandeling troffen we dit vriendje op de oprit. Hij rende gauw weer naar de beschutting van de struiken in de tuin. ´T arme dier zal wel dorst hebben met die droogte, ik heb maar gauw een schoteltje water voor hem neer gezet.


In de avond breide ik gestaag door, in de schemering nog gauw vastgelegd dat ik de hiel gemaakt heb.



En dóór maar weer met de voet, vanmiddag kon ik de laatste steekjes minderen en was sok nr. 1 klaar.
Een mooie soepele sok is het geworden dank zij het patroontje van drie recht en een averecht.


Ik heb nog nooit zo vlug een sok gebreid. Met de armen en schouders gaat het nu boven verwachting goed. Heerlijk om weer eens onbezorgd door te kunnen breien. 


Dus  nu meteen de tweede sok maar opzetten, zodat mijn moeder gauw haar voeten warmen kan.
Fijne dag allemaal.

 

7 opmerkingen:

miekequilt zei

Wat een mooie sokken. Ik ben dol op zelfgebreide sokken en krijg ze af en toe van een vriendin. Heerlijk.

Floor zei

Denk haast dat je moeder nog wel meer sokken heeft, vast allemaal door jou gebreid.
Met deze mooie dunne sokken is ze vast straks ook weer heel blij. Heel snel gemaakt hoor!

Conny's-blog zei

Prachtige sok zeg. Je bent er snel in hoor.............liefs.Conny

quiltingmieke zei

piep prachtig!! ik doe er zo lang over... knuf

Yvonne zei

Blijf het knap vinden dat sokken breien. Een paar jaar geleden een aantal paar gebreid, maar zo niet mijn ding. Ja, de egeltjes hebben het moeilijk, hier komen ze ook eten en drinken uit de bakjes die voor een zwerfkat staan.

Elizabeth zei

Nou, dat dacht ik ook toen ik je bericht las... 'dat doet Conny even snel!'...

Nina Hobbysite zei

Prachtige sok! En wij kwamen laatst ook egel tegen. Onze pup snapte er niets van.