maandag 31 augustus 2020

Gemêleerd verloopgaren

Wol blijft nog even het thema bij mij.
Met de bij de bee gekregen alpaca wol heb ik vorige week al een mooie streng getwijnd garen gesponnen. De alpaca voelt heerlijk zacht, ik ben benieuwd hoe het wordt als het gewassen is.


Ik heb genoeg ongesponnen alpaca om een mooie omslagdoek of sjaal te gaan maken. Dus ik spinde fijn door. Ik had diverse blauwtinten lontwol liggen en bedacht dat ik daarmee, in combinatie met de witte alpaca, een gemêleerd garen zou kunnen maken.
Nog mooier:  een gemêleerd verloopgaren.....voor een streepjespatroon op die toekomstige sjaal misschien? 

Ik word altijd zo blij van blauw.
Al mijn hele leven is dat zonder meer mijn lievelingskleur.
Ik vraag me af hoe dat komt dat mensen bepaalde kleuren liever zien dan anderen. (Ik ben bijv, niet zo dol op grasgroen in textiel of schilderwerk  of bruine kleding)  Leuk om al spinnend over na te denken.


Aan de slag met de lontwol , mmm dat is wel een erg dik begin.



Leuk om hier het verloop van kleuren al te zien.



Tussendoor bij een wandelingetje (mijn enkel gaat goed vooruit)  werden we overvallen door een plensbui, en zagen even later een prachtige regenboog.
Zelfs het paars was goed te zien (niet zo goed op de foto te krijgen...)


Na flink door  spinnen had ik twee klossen om te gaan twijnen.


Joepie, het wordt wat ik had gehoopt. Gemêleerd en verlopend in kleur.


Gelukkig had ik ook net genoeg wit gesponnen, de klossen waren (vrijwel) leeg.


En deze zat mutje vol.


Afwikkelen en een mooie streng maken.


Ik ben heel benieuwd hoe het er na het wassen uitziet en hoe het er later in brei- of haakwerk eruit zal zien. Ik denk nu aan het haken van een brede sjaal/omslagdoek.



Heel veel werk, maar het zelf maken van een draad om later ook zelf te gaan verwerken geeft toch een soort oer gevoel. En tijd, dat heb ik nu in overvloed ;)


 Groetjes, Conny

7 opmerkingen:

Floor zei

Heerlijk dat echte ouderwetse handwerk. Ziet er mooi uit, maar wel vrij los. Maar dat voelt straks misschien wel extra fijn als je er een omslagdoek van hebt gemaakt.
Maar wat is lontwol eigenlijk, komt dat van een schaap of van een ander dier?

Dientje zei

Mooi die blauwe tinten. Ben nieuwsgierig naar resultaat. Groet, Dientje

Yvonne zei

Wat een mooie streng is het geworden, ik hou ook zo van die kleuren. Het wordt vast een mooie sjaal!

Anoniem zei

Leuk om een Louet spinnenwiel te zien.

Gr An.

conny's quilts en creaties zei

Lontwol is schapenwol, dat gekaard, gekamd is en in een soort dikke losse draad (5cm dik) wordt verkocht voor vilten of spinnen

Elizabeth zei

O ja, ik snap dat je hier heel veel lol in hebt gehad. Het is nu ook echt helemaal jouw eigen product. Spannend hoor, hoe het er straks gaat uitzien als je gaat haken!
Ik houd ook van blauw... Voorkeur voor een bepaalde kleur of kleurengamma heeft te maken met je persoonlijkheid. En bij mij past het ook bij het kleurtype dat ik ben.

Conny's-blog zei

Wat leuk dat ouderwetse spinnen enzo van jou, geweldig om te zien.
Ben heel benieuwd hoe je resultaat word om een sjaal te maken......................liefs.Conny