woensdag 14 juli 2021

Uitstapje en bloemen

Onlangs was ik met mijn dochter op stap.  Na een dag Wildlands in Emmen waren we een dag later in Veenhuizen.
Na het gevangenis museum deden we mee aan een rondleiding in een leegstaande,  verouderde,  gevangenis.




Veenhuizen en het nabij liggende Fochtloerveen waren tot bijna midden jaren '80 afgesloten en daardoor voor mij, puber in Assen  een met geheimzinnigheid omgeven plek.  Nu kunnen we in t prachtige natuurgebied wandelen en t dorp  Veenhuizen bezoeken.  De toenmalige bewoners waren allemaal werkzaam of betrokken bij de gevangenis. 


Uit de tuin heb ik vanmorgen een mooi boeket geplukt. 

In de voortuin bloeit de lavendel uitbundig.  Een deel heb ik nu te drogen gelegd om er later geurzakjes mee te maken. 
De kleur en geur van de Provence. Toch een beetje Frankrijk in Nederland.




 Fijne dag gewenst!

7 opmerkingen:

Dientje zei

Ik was in juni ook verbaasd dat Veenhuizen nog zolang verboden terrein was voor gewone burgers. Hoorde het Fochteloërveen ook bij de gevangenis. Hier niets over gelezen. Leuk dat je met een rondleiding meeging. Wij zijn niet in het museum geweest. Leuk om er nu wat van te zien. Heerlijk al die mooie geurende tuinbloemen. Groet, Dientje

Floor zei

Zat toevallig net met mijn boek Het pauperparadijs in mijn handen, dat over de gevangenis in Veenhuizen gaat.
Wat heb je veel bloemen in je tuin, dat je zo'n mooi boeket kunt plukken, heel fijn is dat.
Ook de Lavendel zo mooi. Bij mij blijven ze nooit mooi en moet ik elk jaar nieuwe kopen, dus heb ik niet zoveel bloemen als jij.
Lekker genieten van de geuren.

miekequilt zei

Wat een leuk uitje. Lekker met je dochter op pad geweest.
Je tuin ziet er mooi uit met al die kleuren. Hier is de lavendel alweer over zijn hoogtepunt heen.

Elizabeth zei

Wat een trieste aanblik zo'n gevangenis. Maar ja, je zit er dan ook niet voor je plezier.
Ik kijk liever naar je prachtige bloemen, en wat een mooie lavendel heb je!
Dat afknippen stimuleert de bloei ook nog. Leuk om ze te drogen en dan te gebruiken voor zakjes.

Josephine zei

Inderdaad een triest aanzicht zo'n oude leegstaande gevangenis, alhoewel
het toen toch meer een gevangenis was dan tegenwoordig want die lijken
meer op luxe hotelkamers van alle gemakken voorzien.
Heerlijk zo'n boeket uit eigen tuin, ik zie boerenwederik, vrouwenmantel,
zijn de roze bloemen brandende liefde? En als ik het goed zie
witte hortensia o.a. Mooi zoveel lavendel te hebben, de geur is heerlijk.
leuk dat je het gaat drogen om geurzakjes van te maken.

Knutselpret zei

Dat je er in kan kijken en zolang niet bijzondere aanblijk
Prachtbloemen uit je tuin niks leuker dan daar een boeketje plukken

In de weer zei

Apart zo’n rondleiding in een voormalige gevangenis.
Fijn zo’n dag met je dochter.
Lavendel, heerlijk die geur !