zaterdag 5 februari 2022

De grote grijsheid doorbreken.

Afgelopen week,  op een vreselijk grijze dag, wilden we wel eens even wat anders dan een ommetje door onze eigen buurt. 
Musea zijn weer open en we besloten het Planetarium in Franeker te bezoeken. 

Het werd een verrassend bezoek.  Een prachtig pand en een goed verteld verhaal van de wolkammer Eise Eisinga die voor zijn hobby zich verdiepte in wis- en sterrenkunde.

Het verhaal was voor ons,  totale leken in de sterrenkunde,  goed te volgen. 

Hier wat mooie elementen in het museum. 


Wolkammer was hij van beroep. 

Daar is ook plaats voor ingeruimd in het museum. 


Rond 1774 brak onrust uit naar aanleiding van een voorspelling over het einde der tijden. 

Beroemd werd Eise Eisinga met het bouwen (in 7 jaar) van een geniaal model van het zonnestelsel.  Hij wilde daarmee laten zien dat er geen reden was voor paniek. 

Heel knap werkte hij alles in verhouding tot de werkelijkheid uit. 

1 mm op het plafond is 1 miljoen km in werkelijkheid.  Op de zolder kun je de radarwerken zien die hij maakte van hout en gesmeedde metalen pinnen.

Met ontzag en respect hebben we een en ander bekeken.  De planeten bewegen zoals ze ook in het echt bewegen om de zon. 

Na het bezoek eindelijk weer eens koffie in de horeca gedronken.  Dat waarderen we nu des te meer. 

Nog even wandelen door het kleine,  oude  maar helaas natte centrum van Franeker.



 
Kijk eens! Dit is toch echt een lentebode.
Narcissen begin februari!


Terug richting Groningen  sloegen we af naar Dronrijp, om het geboortehuis van Eise Eisinga nog even te zien. 


 
Daar stond op het pleintje bij de kerk ook nog een leuke mini bieb. 
Daar ben ik beslist fan van. 
;)


 Heerlijk om er even op uit te zijn geweest.  Dat smaakte naar meer,  dus vanmorgen hebben we alweer een, koud, fietstochtje gemaakt. 
Fijn weekend. 

12 opmerkingen:

juffrouw Ooievaar zei

Dat lijkt me een heerlijk dagje uit geweest :)
Heel interessant, die man was zijn tijd ver vooruit lijkt me, maar ik ben ook een leek hoor ;) en ook zo'n leuke huisjes in Franeker, gezellig.
Kan me goed voorstellen dat het naar meer smaakt!
Groetjes Anita

Elizabeth zei

Inderdaad... al die saaie grijsheid, zowel letterlijk als figuurlijk.
Groot gelijk dat jullie er even uit braken en ook als schijnt dan buiten niet de zon, even wat nieuwe indrukken opdoen is heerlijk.

Annelies zei

Echt een uitje !

Josephine zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Vireya zei

That looks like a good day out, even in the grey weather. The museum is very interesting.

Josephine zei

Hiervoor had ik al een reactie geschreven maar zag dat ik de
datums een beetje door elkaar had gegooid, misschien heb je
dat al gelezen, maar nu is het foetsie!!!

Het is echt bewonderenswaardig hoe deze Eise Eisinga dit
tot stand heeft gebracht. Voor mij al even geleden dat ik
daar aanwezig was. Kan me goed voorstellen dat jullie er
intens van genoten hebben, het is inderdaad heel indrukwekkend
om te zien allemaal. Mooi ook om zijn geboortehuis te zien.
En zo'n mini-biebje is altijd leuk om tegen te komen.

Floor zei

Altijd leuk zo'n uitje naar een mooi stadje en museum.
Prachtig glas in lood raam die ik daar.
Vandaag blijf je vast thuis, hier in Utrecht al de hele dag regen en storm, het houdt niet op.
Echt lapjes-knip-weer :-)

conny's quilts en creaties zei

Inderdaad prima knutselweer vandaag. Gister was het hier ook al zo grijs... zie je op t journaal foto's van blauwe luchten elders....

In de weer zei

Echt een geslaagde dag.
Sinds onze Elfsteden fietstocht, toen we er langs kwamen, ligt het al in onze bedoeling om het museum te bezoeken.
Maar ja met al die sluitingen is het er nog niet van gekomen en we wonen niet in de buurt.
Nu ik je blog lees, moest ik er weer aan denken.
Wie weet, ik gooi het in de vergadering ;-)

Conny's-blog zei

Heerlijk he weer eens een daggie uit te zijn en alles weer open is..............liefs. Conny

miekequilt zei

Wat een leuke dag uit, zeg. Het museum staat ook op mijn lijst, dus extra leuk om te lezen hoe het was. En dan koffie!! Dat is toch helemaal fijn zeg.
Ik vind je sokken enig, ooit hoop ik het ook eens te kunnen, lijkt me zo leuk om je eigen sokken te breien.

Corina zei

heerlijk zo'n dagje uit! bedankt voor de mooie foto's, zo konden we even mee op stap ;-)