vrijdag 11 februari 2022

Verkennen en verder experimenteren

Inmiddels ben ik weer twee online workshops verder en werk aan alweer een volgende (wordt vervolgd hier).  Wat een inspiratie vind ik bij TextileArtist.org. ik heb nog geen moment spijt, dat ik er lid van ben geworden. Zeker in deze grijze dagen vier ik nu steeds opnieuw een feestje op mijn hobby zolder! 

Onderwerp: Met papier en allerlei maffe materialen een soort pailletten en andere versieringen maken op stof.  Ik vond het eerst maar niks,  maar docent Jessica Grady was zo enthousiast dat je er gewoon aan moet beginnen. 


Vormpjes knippen van papier en plastic en die zilveren zak in het koffiepak was ook wel leuk.  En dan met meer of minder steekjes, borduurwerk en knoopjes vast zetten.  Dat is echt even buiten mijn comfort zone. 


Oude Indiaase stof met spiegeltjes erbij, en een boekpagina, reclame, tijdschriftpapier.... Alles wat je maar bedenken kunt kan.  Heel vrij werken. 
Ik verras mezelf ermee en vind het geweldig leuk!


Ook nog 3D vormpjes vouwen. 
Ik doe eindeloos ideeën op om ooit ergens eens toe te kunnen passen. 


Ik houd de proefjes van de workshops klein, zodat ik ze, met de lesinformatie, in een ordner kan opbergen. 
Een soort inspiratiebibliotheek wordt dat zo.


De workshop van Vanessa Marr betreft het uitwerken van een sociaal thema. 
Ook helemaal nieuw en ook hier begin ik met de nodige scepsis, maar word al gauw heel enthousiast. 
Ze vertelde over haar werk op oude stofdoeken en over hoe hard de vrouwen in de jaren '50 van de vorige eeuw in het huishouden moesten werken. 
Op elke doek vertelt zij een persoonlijk verhaal.
Ze moedigt je aan zelf ook zo'n verhaal te gaan vertellen.

Meteen zag ik in gedachten mijn oma bij de tobbe en de wringer de was doen. 
Wat een enorme klus was dat.  Gebloemd jasschort er bij aan en oppassen dat je vingers niet in de wringer kwamen. Het sjouwen met zware teilen water.  Het uitkoken van de witte was, dat rook zo speciaal.

Op internet vond ik er een prachtig plaatje bij. Net mijn oma!


Ik trok de foto over op overtrek papier.  Dat, en mijn oude stofdoek over elkaar heen,  op t raam plakken met schilderstape (ik heb geen lichtbak) en met wateroplosbare stift overtrekken op de stof. 

Die vale oude stofdoek heeft al heel wat meegemaakt lijkt me .  Tot op de draad versleten,  maar niet door mij.  (Ik werk met andere doekjes) Dit exemplaar was of van mijn oma (en kreeg ik toen ik op kamers ging) of van mijn moeder. 
De stof is hier en daar bijna door. Mooi symbool voor mijn thema vind ik. 



Op de website over de geschiedenis van de huishoudbeurs vond ik twee uitspraken die ik goed bij mijn verhaal vond passen. 
Wat moesten de vrouwen van de generaties voor ons, toch hard werken in het huishouden. 

De tekst heb ik op de stofdoek geschreven en daarna alles met steelsteek geborduurd. 

Hier is dan de ode aan mijn oma en moeder. 


Wat een leerzaam project alweer.  Mijn creativiteit wordt tot het uiterste geprikkeld.  En daar hoopte ik met dit lidmaatschap op.
:)

Nog even een mooi plaatje van hoe de zon hier gister onderging. 


Goed weekend gewenst,  Conny

9 opmerkingen:

blauwruitje zei

Wat een mooie nieuwe gezinspunten levert je dit op. Heel inspirerend.

Floor zei

Spannend om van alles uit te proberen waar je nooit eerder aan gedacht heb.
Soms denk je dat alles al uitgevonden is, maar dan kom je op het net toch weer iets nieuws tegen.
Heel vroeger hadden vrouwen alleen maar boeken op iets uit te leren, maar ja die konden ze niet betalen.
Maar, wat maakte het uit, ze hadden toch geen tijd voor creativiteit. Sokken stoppen, sokken breien en kragen van overhemden keren was hun "hobby", tot laat in de avond.
Mijn oma deed de was op een wasbord met borstel, maar ik heb zelf ook nog met een wringer gewerkt toen ik pas getrouwd was.
Ben ik dan al zo oud??? Nou ja ik ben tenslotte ook een oma.
Leuk die vrouw aan de wastobbe op de oude stofdoek (wie zullen die nog gebruiken?)

Dientje zei

Grandioos, het 1e werkstuk. Eigenlijk heel simpel, maar je moet het idee hebben. De stofdoek is grappig. De workshops geven wel inspiratie. Ik vind het leuk dat je het laat zien. Groet, Dientje

miekequilt zei

Dat is toch zeker een hele goed keus van je geweest. Leuk dat je ons laat zien hoe je alles bedenkt en maakt. Ik vind de doek echt geweldig mooi. Dat rood hoort ook echt bij zo’n werk.

Elizabeth zei

Het is gewoon een avontuur aan het worden... Leuk dat zo'n docent je zò enthousiast kan maken, dat je ook aan de gang gaat.
Ik vind het boeiend om te lezen hoe zo'n workshop vorm krijgt. Wat heb je mooie werkstukken gemaakt! Goed idee om zo'n ideeënmap aan te leggen...

Josephine zei

Wat een spannende ontwikkelingen allemaal, hoe leuk is dit ook weer.
Het is letterlijk een ontdekkingsreis, een reis die jou ontzettend
goed bevalt, en dat begrijp ik ook helemaal!!! Een mooi idee
om een inspiratiebibliotheek samen te stellen.
Denk dat je nog veel moois gaat beleven, echt genieten.
Ook geweldig hoe je oude stofdoek hebt uitgewerkt, een knap
stukje werk. En dan te weten dat ik zelf thuis vaak voor mijn
moeder achter de tobbe op het wasbord heb staan schrobben, en
vervolgens alles door de wringer draaien.
PRACHTIGE zonsondergang, wowww

Vireya zei

The workshop with unusual materials looks like fun.
I love your piece about women's household work. It reminds me of my mother putting washing through the wringer when I was young.

Yvonne zei

Wat ben jij toch creatief Conny, ik vind het altijd zo knap hoe jij steeds weer iets nieuws probeert en het er dan ook nog heel goed uit laat zien!

Gonda Westra-Steursma zei

Heel inspirerend en met ook nog een mooi persoonlijk thema én persoonlijke invulling. PRACHTIG!