vrijdag 8 september 2023

Recept van de maand en kunstmarkt op zondag.

 Vandaag beginnen we dan echt met een recept op de eerste vrijdag van de maand.  Een idee van Elizabeth (klik)

Op het onderstaande plaatkoek recept heb ik al eindeloos veel variaties gemaakt.  Fijn recept bij onverwachte mee-eters, maar ook gepland een heerlijk maaltje.  

De vaste basis is twee plakjes bladerdeeg pp. Ui,  knoflook en fijn gesneden spitskool. Verder kun je er van alles bij variëren. Wij eten het meestal vegetarisch maar met ham, salami of voorgegaarde kip is het ook lekker. 


Zondag was ik met een vriendin op de kunstmarkt in Roden. Zaterdag waren er optredens en nu allemaal kraampjes met kunst en allerlei workshops. We genoten van het prachtige aanbod aan schilderijen,  keramiek,  linosnedes, hout, vilt, quilts, sieraden, cappuccino op terras de zon en een geweldige troubadour die onvermoeibaar  begeleid door zijn accoustische gitaar, liederen ten gehore bracht. 
Kortom, onze middag kon niet meer stuk. 

 Ineens zag ik in een van de laatste kramen dit schilderij van de Hoge der Aa in Groningen. Ons lievelingsplekje in de stad. 


Ik raakte verward  hoe kan dit nu? Deze hangt toch bij ons thuis boven de piano? Deze is vrijwel identiek.  Ik vroeg de kunstenares of ze soms meer exemplaren van dit tafereel kan hebben gemaakt.  Ze dacht van niet en was verbaasd toen ik over ons exemplaar vertelde.  We raakten in een geanimeerd gesprek,  mijn man maakte er thuis een foto van, appte, en die liet ik haar zien.  Nog herkende ze haar eigen werk niet maar begon nu te twijfelen.  Ja,  dat zijn wel haar initialen. En ook hetzelfde tafereel.  Ik vertelde dat we het jaren terug in Roden op de kunstmarkt kochten en dat haar man hem bij ons thuis had gebracht.  Hij werd erbij gehaald en herinnerde zich dat. Ik nam het visitekaartje mee en beloofde haar te mailen met een goede foto en ook een van een textielwerkstuk dat ik ervan maakte en dat nu bij mijn dochter hangt. 



Er volgde nog een leuke mailwisseling.  Zij was erg verrast door mijn verhaal en zei dat ze er steeds aan had lopen denken die middag.  Ze herinnerde zich uiteindelijk toch dat ze dit schilderij had gemaakt. Ze maakt wel eens vaker meerdere studies van de zelfde voorstelling.  Maar was deze helemaal vergeten.  Ze vond het erg leuk te horen dat wij er nog steeds van genieten,  meestal hoort ze niets meer na verkoop van een werk.

Wat een grappige ontmoeting was dit. 

Ondertussen is het zomers en herfstig/ nazomerig tegelijk. 
Ik hou van dat gouden licht in deze tijd van het jaar. 





Groetjes Conny

13 opmerkingen:

Judy zei

Leuk, al die recepten vandaag! Ik heb de afbeelding opgeslagen.
Wat een leuk verhaal van het schilderij! Gelukkig was hen van haar hand, want het komt vaak genoeg voor dat mensen het kopiëren en hun eigen naam erop zetten. Gelukkig hier niet. Ik vind het erg mooi!

Elizabeth zei

Oh, dat is werkelijk een bijzondere ontmoeting rond dat schilderij! Fijn dat het 'raadsel' toch kon worden ontrafeld...
Ja, dit stukje van de herfst vind ik ook heel mooi!
En wat heb je je recept leuk en creatief opgesteld, ik ga het zeker een keertje uitproberen. Wij houden wel van plaattaarten en variëren er graag mee.

Anoniem zei

Mooi verhaal, Conny. En leuk zo'n schilderij van een geliefde plek.

Bettie zei

Dat was ik.

miekequilt zei

Wat een leuk recept. Lekker makkelijk maar vast ook erg lekker. Het verhaal over het schilderij is wel heel bijzonder.

Dientje zei

Flamkuchen maak ik ook regelmatig. Ga deze ook proberen.
Wat een bijzondere ontmoeting op de kunstmarkt.
Groet, Dientje

De Breimeisjes zei

Wat een bijzonder verhaal en wat een prachtige versie van textiel!
Leuk recept ook.

Janny zei

Met zo'n taart kan je eindeloos variëren, altijd makkelijk met wat je in huis hebt. En wat een leuk verhaal over die schilderijen!

Daphne zei

Wat een leuk recept om deze eerste RvdM mee te beginnen.
Ik hou ervan om nieuwe dingen uit te proberen en juist het "zelf verzinnen" om met dit recept te kunnen variëren stoelt mijn erg aan.
Ik ga het opslaan.

juffrouw Ooievaar zei

Lekker recept en wat een bijzondere ontmoeting.
Leuk voor jou maar zeker ook voor de kunstenares :)
Groetjes Anita

Josephine zei

Grappig Plaatkoek recept, met 1001 mogelijkheden, mis wel een foto
van jou lekkere Plaatkoek.

En een verrassend schilderij verhaal, dan sta je inderdaad
heel gek te kijken als hetzelfde tafereel in je huiskamer hangt.

Marthy zei

Mooi, dat verhaal en je recept is opgeslgen hoor. Wat leuk hè, al die recepten.

Knutselpret zei

En weer zo n lekker recept. Dat wordt recepten vergaren.